De Nationale Inlichtingendienst en de politie deden een inval bij de Koreaanse Confederatie van Vakbonden en een aangesloten vakbond in Seoul.

Het spionagebureau van Zuid-Korea deed een inval in de belangrijkste vakbondsgroep van het land en zei dat de inval deel uitmaakte van een onderzoek om te bepalen of sommige leden banden hadden met Noord-Korea.

De nationale inlichtingendienst en de politie deed woensdag een inval in het kantoor van de Koreaanse Confederatie van Vakbonden (KCTU) in het centrum van Seoul.

Sommige van zijn leden werden ervan verdacht “banden met Noord-Korea” te hebben, aldus de spionagedienst. Ook de kantoren van de aan de KCTU gelieerde Korean Health and Medical Workers Union in het zuidwesten van de stad werden binnengevallen.

“Wij en de nationale politie voeren al enkele jaren ons eigen onderzoek uit naar de vermeende banden van de verdachten met Noord-Korea”, zei een functionaris van een spionagebureau tegen persbureau Agence France-Presse.

“Op basis van het bewijsmateriaal dat tijdens het proces is verkregen, hebben we vastgesteld dat een verplicht onderzoek noodzakelijk was en zijn we doorgegaan met de inval nadat de rechtbank een huiszoekings- en inbeslagnemingsbevel had uitgevaardigd”, aldus de bron.

Zuid-Korea blijft officieel in oorlog met Noord-Korea, en onder een controversiële en archaïsche nationale veiligheidswet kan het bezit van publicaties of ander materiaal dat in het noorden is geproduceerd, een strafbaar feit zijn. Lokale media meldden dat de invallen waren ingegeven door vermeende schendingen van de veiligheidswet.

De KCTU noemde de inval “barbaars” en beschuldigde de conservatieve regering in Seoul van “medeplichtigheid” om de vakbondsorganisatie aan te vallen.

Als een van de grootste arbeidsorganisaties in Zuid-Korea was de KCTU gebonden aan een recente staking van vrachtwagenchauffeurs wiens vakbond valt onder de KCTU.

Vorige maand beval president Yoon Suk-yeol de staking van chauffeurs in de brandstof- en staalsector terug aan het werkdreigen met gevangenisstraf of boetes als ze zich niet aan de regels houden.

Het Zuid-Koreaanse persbureau Yonhap meldde dat vakbondsfunctionarissen de autoriteiten fysiek hadden verhinderd het hoofdkantoor van de KCTU binnen te gaan en eisten dat de huiszoeking en eventuele inbeslagname van eigendommen zouden worden uitgevoerd in aanwezigheid van een advocaat. Tijdens de confrontatie brak naar verluidt een gevecht uit tussen politie en vakbondsfunctionarissen, meldde Yonhap.

De Nationale Veiligheidswet, dat dateert uit 1948, verbiedt burgers toegang te krijgen tot de meeste inhoud die door Noord-Korea wordt geproduceerd, inclusief de officiële krant Rodong Sinmun. De wet is alom bekritiseerd, onder meer door de Verenigde Naties, die zeggen dat het een “ernstig problematische” aantasting is van de vrijheid van meningsuiting in Zuid-Korea.

Duizenden mensen, onder wie arbeidsactivisten, werden volgens de wet gevangengezet door de militaire regeringen die Zuid-Korea tientallen jaren regeerden tot begin jaren 90. De wet is vaak gebruikt om de mensen te beschuldigen van deelname aan pro-Pyongyang-activiteiten of spionage voor het noorden .

disney movies
denzel washington movies
dwayne johnson movies
dc movies