Het dodental van de tankerexplosie is verdrievoudigd sinds het incident op kerstavond.

Families en vrienden van de slachtoffers van de ontploffing van een tanker in Johannesburg op kerstavond verzameld voor een herdenkingsdienst op vrijdagochtend, zelfs toen het dodental steeg tot 34 van een eerdere schatting van 27, aldus de provinciale gezondheidsafdeling.

Minister van Volksgezondheid Joe Phaahla voegde zich bij geliefden van de slachtoffers om hun respect te betuigen door kaarsen aan te steken in het Boksburg Civic Center.

De explosie rukte zaterdag het dak van de afdeling spoedeisende hulp van het Tambo Memorial Hospital in de buitenwijk Boksburg. Ook raakten veel omstanders gewond, terwijl huizen en meerdere auto’s werden verwoest.

De laatste cijfers over het aantal slachtoffers werden vrijdag bekendgemaakt in een verklaring van een woordvoerder van het Gauteng Department of Health.

“Het ministerie van Volksgezondheid kan bevestigen dat het dodental als gevolg van het explosie-incident in Boksburg op vrijdag 30 december 2022 is gestegen tot 34”, zei het.

Onder de slachtoffers waren 11 gezondheidswerkers en 23 leden van het publiek, zei de woordvoerder, eraan toevoegend dat de cijfers voortdurend werden bijgewerkt. De ernst van de brandwonden veroorzaakt door de explosie zou moeten leiden tot een toename van het aantal doden, hadden de autoriteiten aangekondigd.

Onder de slachtoffers waren kinderen vanaf negen jaar, volgens een bericht dat door de gezondheidsafdeling op sociale media werd gedeeld ter herdenking van een gedenkteken voor de slachtoffers.

Ondertussen beloofde president Cyril Ramaphosa hulp aan de slachtoffers en zei dat de autoriteiten het incident aan het onderzoeken waren.