De Zuid-Koreaanse president Yoon Suk-yeol heeft gewaarschuwd dat de regering zou kunnen ingrijpen om een ​​nationale vrachtwagenchauffeursstaking te breken.

Duizenden vrachtwagenchauffeurs die bij een vakbond zijn aangesloten, hebben donderdag hun tweede grote staking gelanceerd om in minder dan zes maanden tijd betere lonen en arbeidsomstandigheden te eisen. De actie verstoort nu al de toeleveringsketens in ‘s werelds 10e grootste economie, met gevolgen voor autofabrikanten, de cementindustrie en staalproducenten.

Vakbondsfunctionarissen zeiden dat er geen lopende onderhandelingen of dialoog met de regering waren. Het transportministerie van het land zei donderdag om gesprekken met de vakbond te hebben verzocht, maar de partijen moeten het nog eens worden over een datum.

Vakbondsfunctionarissen schatten dat ongeveer 25.000 mensen deelnamen aan de staking, van de ongeveer 420.000 transportarbeiders in Zuid-Korea. Het ministerie van Transport zei dat naar verwachting ongeveer 7.700 mensen zich vrijdag zouden verzamelen voor de staking op 164 locaties in het hele land, tegen 9.600 mensen op donderdag.

“Het publiek tolereert niet dat het logistieke systeem wordt gegijzeld in het licht van een nationale crisis”, zei Yoon eind donderdag in een Facebook-bericht, waarbij hij opmerkte dat export de sleutel was tot het doorstaan ​​van economische instabiliteit en volatiliteit op de financiële markten.

“Als de onverantwoorde weigering van vervoer doorgaat, zal de regering geen andere keuze hebben dan een aantal maatregelen te herzien, waaronder een bevel tot aanvang van de werken.”

Volgens de Zuid-Koreaanse wet kan de regering een bevel uitvaardigen om transportarbeiders bij ernstige verstoringen weer aan het werk te krijgen. Niet-naleving kan worden bestraft met maximaal drie jaar gevangenisstraf of een boete van maximaal 30 miljoen won ($ 22.550).

Het zou de eerste keer in de geschiedenis van Zuid-Korea zijn dat een dergelijk bevel wordt uitgevaardigd als de regering daarvoor kiest. Minister van Transport Won Hee-ryong vertelde verslaggevers donderdag dat het ministerie al begonnen was met het leggen van de basis om het bevel uit te vaardigen.

De staking komt nadat Zuid-Korea zijn export in oktober het sterkst zag dalen in 26 maanden, aangezien het handelstekort een zevende maand aanhield, wat de vertraging van de exportgedreven economie onderstreepte.

Temidden van de economische somberheid bleef de goedkeuringsscore van Yoon voor de vijfde week in wezen gelijk op 30%, volgens Gallup Korea op vrijdag, hoewel zijn focus op economische zaken positief werd ontvangen.

Lee Bong-ju, leider van de Cargo Truckers Solidarity Union (CTSU), zei dat vrachtwagenchauffeurs geen andere keuze hadden dan te staken nadat de regering de onderhandelingen had geblokkeerd.

“De regering van Yoon Suk-yeol dreigt met een radicale reactie zonder enige moeite om de staking te stoppen”, zei Lee donderdag tegen verslaggevers.

Op de eerste dag van de staking zei de Korea International Trade Association (KITA) dat het 19 meldingen van logistieke verstoringen had ontvangen. Deze omvatten het onvermogen om grondstoffen binnen te halen, hogere logistieke kosten en vertragingen bij de levering, resulterend in boetes en de onderdrukking van handel met buitenlandse kopers.

In één geval werden grondstoffen voor een chemisch bedrijf onder politiebescherming afgeleverd nadat het transportvoertuig door stakende vrachtwagenchauffeurs de toegang tot een fabriek was geblokkeerd, aldus KITA.

De cementindustrie leed donderdag naar schatting 19 miljard won ($ 14,26 miljoen) productieverlies, zei lobbygroep Korea Cement Association, nadat de zendingen waren gedaald tot minder dan 10.000 ton als reden voor de staking.

Dit is vergelijkbaar met de 200.000 ton cementvraag per dag in Zuid-Korea tijdens het hoogseizoen tussen september en begin december. Bouwplaatsen kunnen na het weekend zonder bouwmaterialen komen te zitten.

Het ministerie van Industrie zei dat de staalsector donderdag ook de zendingen zag dalen. POSCO, de grootste staalproducent van het land, weigerde commentaar te geven op de schaal.

Ondertussen wordt verwacht dat werknemers in de Ulsan-fabriek van Hyundai Motor op vrijdag ongeveer 1.000 nieuwe auto’s rechtstreeks naar klanten rijden, nadat ze donderdag ongeveer 50 auto’s hebben afgeleverd, vertelde een vertegenwoordiger van een aparte vakbond in de fabriek aan persbureau Reuters. Tot nu toe was er geen effect op de automatische uitgang, zei de functionaris.

Chauffeurs die zijn aangeworven door de logistieke dochteronderneming van Hyundai Motor, Hyundai Glovis, zijn ook begonnen met het leveren van een aantal Kia Corp-auto’s door ze rechtstreeks van Kia’s Gwangju-fabriek naar klanten te rijden, vertelde een Kia-functionaris aan Reuters.

De ambtenaar specificeerde niet hoeveel Kia-auto’s rechtstreeks aan kopers zouden worden geleverd.