Een woeste winterstorm blijft een groot deel van de Verenigde Staten omhullen, met verblindende sneeuwstormen, ijzel, overstromingen en dodelijke kou die chaos hebben veroorzaakt voor degenen die tijdens de kerstvakantie reizen.

de onweer dat kwam Eerder deze week vielen elektriciteitskabels uit, snelwegen bezaaid met stapels auto’s bij dodelijke ongevallen en leidden tot massale annuleringen van vluchten op zaterdag.

Het onweer was bijna ongekend binnen zijn bereik, dat zich uitstrekt van de Grote Meren bij Canada tot de Rio Grande langs de grens met Mexico, waarbij ongeveer 60% van de Amerikaanse bevolking wordt geconfronteerd met een soort winterweeradvies of -waarschuwing.

Vriestemperaturen en windvlagen zouden naar verwachting “dit vakantieweekend een gevaarlijk koude gevoelstemperatuur veroorzaken in een groot deel van het midden en oosten van de Verenigde Staten”, zei de weerdienst, eraan toevoegend dat de omstandigheden “een levensbedreigend gevaar zullen vormen voor reizigers die worden gestrand.”

“In sommige gebieden kan buiten zijn binnen enkele minuten tot bevriezing leiden”, waarschuwde hij.

Wat de ellende nog groter maakte, waren stroomuitval die vanaf vrijdagavond nog steeds meer dan een miljoen huizen en bedrijven trof, volgens de PowerOutage-website, die rapporten van nutsbedrijven bijhoudt.

Terwijl miljoenen Amerikanen zich voorbereidden om voor Kerstmis te reizen, werden volgens trackingsite FlightAware vrijdag meer dan 5.700 vluchten binnen, van of naar de Verenigde Staten geannuleerd.

Ambtenaren zeiden dat verschillende snelwegen waren afgesloten en dat bij ongevallen minstens zes mensen om het leven kwamen. Vier mensen kwamen om bij een massale kettingbotsing met zo’n 50 voertuigen op de Ohio Turnpike. Een bestuurder uit Kansas City, Missouri, kwam donderdag om het leven nadat hij in een kreek was uitgegleden, en drie anderen kwamen woensdag om het leven bij afzonderlijke ongevallen op ijzige wegen in het noorden van Kansas.