Benjamin Netanyahu keert voor de zesde keer terug op de post van Israëlische premier, hoewel hij verwikkeld is in een corruptieproces.

De regering van Netanyahu – de meest rechtse in de geschiedenis van het land – was dat wel gezworen Donderdag. Het omvat ultranationalistische en ultraorthodoxe joodse partijen.

Sommige ministers van de nieuwe regering hebben toegezegd illegale nederzettingen uit te breiden op de bezette Westelijke Jordaanoever, terwijl anderen zich openlijk tegen een Palestijnse staat hebben verzet.

Hier is een lijst van de belangrijkste leden van het kabinet van Netanyahu:

Parlementsvoorzitter Amir Ohana

Voormalig minister Amir Ohana is de eerste openlijk homoseksuele spreker van het Israëlische parlement.

Het lid van de Likud-partij, een parlementslid sinds 2015, is volgens de grondwet van het land de op twee na hoogste ambtenaar na de president en de premier.

In 2019 werd hij de eerste homoseksuele man die een kabinetspost bekleedde toen hij werd gekozen als minister van Justitie van Netanyahu.

Yoav Galant, minister van Defensie

Een lid van Netanyahu’s extreemrechtse Likud-partij, Galant, 64, begon zijn militaire dienst als kikvorsman bij de marine en zou in 2011 legerleider worden.

Maar hij liep weg van beschuldigingen dat hij zonder vergunning bouwwerkzaamheden aan zijn huis had uitgevoerd.

Sinds hij in 2015 de politiek inging, was hij minister van Onderwijs, Huisvesting en Immigratie – en was hij een groot voorstander van Israëlische nederzettingen, die volgens internationaal recht als illegaal worden beschouwd.

Minister van Financiën Bezalel Smotrich

Smotrich, een illegale kolonist op de bezette Westelijke Jordaanoever die de harde lijn van de religieuze zionistische partij leidt, zal de Schatkist leiden onder een rotatieovereenkomst met Aryeh Deri van de religieuze Shas-partij.

Nadat zijn recente opmerkingen dat Israël zou gedijen als het bijbelse waarden zou omarmen tot bezorgdheid leidden, maakte Smotrich duidelijk dat hij vrije markten verdedigt.

Smotrich, 42, is tegen een Palestijnse staat. In het verleden heeft hij campagne gevoerd tegen Palestijnen met de Israëlische nationaliteit, LHBTQ-activisten veroordeeld en het rechtssysteem te liberaal genoemd. Hij zegt nu dat hij alle Israëli’s zal dienen. Hij was eerder minister van Transport.

Zijn nieuwe kabinetstaken omvatten een rol bij het ministerie van Defensie dat toezicht houdt op illegale nederzettingen in de Verenigde Staten Bezette Westelijke Jordaanoeverdie hij uitgebreid en uiteindelijk door Israël geannexeerd wil zien.

Minister van Buitenlandse Zaken Eli Cohen

Als minister van inlichtingen in een vorige regering-Netanyahu steunde de 50-jarige Cohen de door de VS gesponsorde normalisatieovereenkomsten tussen Israël en verschillende Arabische landen. Hij is lid van de Likud-partij van Netanyahu.

Itamar Ben-Gvir, minister van Nationale Veiligheid

Ben-Gvir, een illegale kolonist op de bezette Westelijke Jordaanoever die de extreemrechtse Joodse Machtspartij leidt, kreeg een uitgebreid politieministerie. Hij heeft beloofd zich te concentreren op recht en orde voor alle burgers, maar is voorstander van vrijere regels voor open vuur voor Israëlische veiligheidstroepen.

FOTOBESTAND: Itamar Ben-Gvir, leider van de Joodse Machtspartij, spreekt na de aankondiging van de exitpolls bij de algemene verkiezingen van Israël, op het hoofdkwartier van zijn partij in Jeruzalem op 2 november 2022. REUTERS/Corinna Kern REFILE - CORRECTIEDATUM/File Photo
Itamar Ben-Gvir, leider van de Joodse Machtspartij, is een prominent extreemrechts gezicht [File: Corinna Kern/Reuters]

Ben-Gvir, 46, is tegen een Palestijnse staat en pleit voor de ontmanteling van de interim-regering van de Palestijnse Autoriteit.

Hij behoorde tot Kahane Chai, een joodse gewapende groepering die op de zwarte lijst staat in Israël en de Verenigde Staten. Sindsdien heeft hij enkele opvattingen over Kahane verloochend.

In 2007 werd hij veroordeeld wegens opruiing tegen Palestijnen en steun aan terrorisme. Hij is nu advocaat.

Minister van Binnenlandse Zaken en Volksgezondheid Aryeh Deri

Deri, 63, een ultraorthodoxe rabbijn, is de ervaren leider van Shas, die de steun geniet van religieuze Joden van Midden-Oosterse afkomst. Zijn benoeming tot lid van de nieuwe regering-Netanyahu is aangevochten in het Hooggerechtshof van Israël, gezien zijn veroordeling voor belastingontduiking – zonder gevangenisstraf – vorig jaar.

In 1999 werd Deri veroordeeld tot drie jaar gevangenisstraf wegens het aannemen van steekpenningen. In 2012 keerde hij terug naar de politiek. Volgens zijn regeerakkoord wordt hij over twee jaar minister van Financiën.

Shas, samen met een andere ultraorthodoxe partij, United Torah Judaism, heeft lange tijd zorgen geuit onder seculiere liberalen door sociale voordelen en vrijstellingen van militaire dienstplicht te eisen voor haar kiezers.

Minister van huisvesting Yitzhak Goldknopf

Leider van United Torah Judaism, die de steun geniet van religieuze Joden van Europese afkomst, Golfknopf, 72, is een relatieve nieuwkomer in de nationale politiek. Hij haalde de krantenkoppen toen hij ontkende te weten dat er sprake was van een woningnoodcrisis die veel Israëli’s duur heeft gekost.

Ron Dermer, minister van Strategische Zaken

Dermer, voormalig ambassadeur in Washington, speelde een sleutelrol bij het smeden van Israëlische banden met de Verenigde Arabische Emiraten en Bahrein in 2020 in het kader van een reeks door de VS bemiddelde normalisatieovereenkomsten.