Religieus zionisme is een groeiende kracht in Israël en zal sterk aanwezig zijn in de volgende Israëlische regering.

De vorming van de meest rechtse regering van Israël werd aangekondigd na de kandidaat-premier van het land Benjamin Netanyahu belde president Isaac Herzog om hem te informeren.

Aangezien de Likud-partij van Netanyahu de kern vormt van de nieuwe regering, zullen extreemrechtse bondgenoten in de ideologische “religieuze zionistische” beweging belangrijke posities innemen en het beleid beïnvloeden ten aanzien van Palestijnen die in de bezette gebieden wonen. Knesset-verkiezingenof het parlement, in november.

De aanwezigheid van deze politici aan de hoogste tafel in Israël zou een paar jaar geleden ondenkbaar zijn geweest, maar hun opkomst is tekenend voor de groei van de religieuze zionistische beweging in Israël.

Laten we dat van dichterbij bekijken.

Wat is “religieus zionisme”?

• Gevestigd als een seculiere nationalistische ideologie, werd het zionisme voor het eerst tegengewerkt door veel orthodoxe joden. Een aanzienlijk deel van de joden bleef zelfs na de oprichting van Israël in 1948 tegen het zionisme en beschouwde het als niet in overeenstemming met de joodse wet.
  • De ideologische beweging van het “religieus zionisme” ontstond als een manier om religieuze joden te verenigen met het zionisme, weg van de seculiere invloeden van laatstgenoemde. Terwijl de nationalistische claim van het Joodse volk op het historische Palestina centraal stond in het heersende zionistische denken, stond voor religieuze zionisten het concept van het land Israël “beloofd door God” aan het Joodse volk centraal.
  • De beweging is alleen maar gegroeid naarmate de orthodoxe gemeenschap in Israël meer inwoners krijgt en het land rechtser wordt.

Hoe verging het de “religieuze zionistische” partijen bij de Israëlische verkiezingen?

• Negen kolonisten die op de bezette Westelijke Jordaanoever wonen, zullen naar verwachting in de nieuwe Knesset zitten. volgens Israëlische media zes van hen komen uit een alliantie van partijen die bij de parlementsverkiezingen onder de vlag van “religieus zionisme” samenwerkten.
  • De religieus-zionistische alliantie is de belangrijkste coalitiepartner van Netanyahu geworden en is het op twee na grootste blok in de Knesset.
  • De alliantie bestond voornamelijk uit de Religieuze Zionistische Partij van Bezalel Smotrich en de Joodse Machtspartij van Itamar Ben-Gvir. Netanyahu had hen aangemoedigd om een ​​gezamenlijke lijst te vormen voor de verkiezingen om zo de drempel naar de Knesset over te steken. Het blok won 14 zetels voordat het weer splitste, maar ze blijven ideologisch vergelijkbaar.

Wat zijn de standpunten van de religieuze zionistische partijen tegenover de Palestijnen?

• Zowel Smotrich als Ben-Gvir spreken openlijk hun intentie uit om illegale nederzettingen op de bezette Westelijke Jordaanoever uit te breiden en Palestijns land te annexeren, en het is bekend dat ze hebben aangezet tot geweld tegen Palestijnen. Beiden zijn kolonisten die diep in de Westelijke Jordaanoever wonen.
  • Smotrich heeft publiekelijk opgeroepen tot de annexatie van de bezette Westelijke Jordaanoever, terwijl Ben-Gvir zegt dat hij tegen een Palestijnse staat is en invallen heeft geleid door kolonisten in de Al Aqsa-moskee en de wijk Sheikh Jarrah in Jeruzalem.
  • Ben-Gvir’s staat van dienst bevat ook een veroordeling uit 2007 wegens racistische opruiing tegen Arabieren en steun aan “terrorisme”, evenals anti-LGBTQ-activisme.
  • Eerder deze maand riep Ben-Gvir op tot de uitzetting van Al Jazeera-journalisten uit Israël, kort nadat het netwerk een formeel verzoek ingediend met het Internationaal Strafhof (ICC) om de moordenaars van zijn journalist te onderzoeken en te vervolgen Shireen Abu Akleh in mei.

Welke rol zouden zionistische religieuze figuren moeten spelen in de volgende regering?

• Op 16 december de inkomende regeringscoalitie geslaagd voor eerste lezing van wetgeving die Smotrich in staat zou stellen om “een onafhankelijke minister” te worden die verantwoordelijk is voor de bouw van nederzettingen op de door Israël bezette Westelijke Jordaanoever via de meest invloedrijke autoriteit daar – het Ministerie van Defensie – waartoe ook het Israëlische leger behoort.
  • Als het wordt aangenomen, zou het de eerste keer zijn dat een dergelijke positie wordt gecreëerd en zou het Smotrich in staat stellen zijn doelen na te streven: het voorkomen van Palestijnse bouw in ‘Gebied C’ – de 60% van de Westelijke Jordaanoever die rechtstreeks door het Israëlische leger wordt gecontroleerd. – terwijl de bouw van illegale Israëlische nederzettingen daar werd ontwikkeld.
  • Ondertussen wordt van Ben-Gvir verwacht dat hij de sleutelrol op zich neemt van minister van Binnenlandse Veiligheid, die niet alleen toezicht zal houden op de operaties van de Israëlische politie, maar ook op de Israëlische grenspolitie. Laatstgenoemde maakt deel uit van de strijdkrachten die de bezetting van Palestijnen in Oost-Jeruzalem opleggen en militaire checkpoints op de Westelijke Jordaanoever controleren.
  • Ben-Gvir zal via het ministerie ook de controle krijgen over het Israëlische gevangenissysteem.
  • Met De spanningen koken op de bezette Westelijke Jordaanoever in het afgelopen jaar zal het effect van deze figuren op belangrijke invloedrijke posities de zaken op het terrein waarschijnlijk alleen maar verder doen oplaaien.