Ongeveer 18 miljoen mensen komen in aanmerking om te stemmen voor parlementsleden en zeven provinciale vergaderingen in de peilingen van zondag.

Nepal houdt zondag nationale en provinciale verkiezingen, die de regerende coalitie, geleid door de centristische Nepalese Congrespartij, naar verwachting zal winnen.

Ongeveer 18 miljoen mensen komen in aanmerking om te stemmen voor het 275 leden tellende parlement, evenals de 550 leden van zeven provinciale assemblees door middel van een mix van first-past-the-post en evenredige vertegenwoordiging.

Hier zijn de belangrijkste vragen die zullen bepalen hoe nepalese stem:

Economische vertraging en hoge inflatie

De economie van de Himalaya-natie, ingeklemd tussen de Aziatische reuzen China en India, vertraagt, getroffen door stijgende energie- en voedselprijzen, monetaire verkrapping en angst voor een wereldwijde recessie.

Volgens de Asian Development Bank (AfDB) zal de economie van $ 38 miljard in het huidige fiscale jaar vanaf medio juli met 4,7% groeien, een daling van 5,8% ten opzichte van de schatting van het voorgaande jaar.

Ongeveer een vijfde van de bevolking van het land, die leeft van minder dan 2 dollar per dag, is zwaar getroffen door de hoge inflatie, die dit jaar boven de 8% uitkwam.

Een ambtenaar van de verkiezingscommissie controleert de stembussen voordat ze worden uitgedeeld voorafgaand aan de algemene verkiezingen, Kathmandu, Nepal

Verkiezingsbeloften

Politieke partijen hebben beloofd de rentetarieven te verlagen, gratis medische diensten aan te bieden, het transport te verbeteren en de economie de komende vijf jaar te stimuleren.

De Congrespartij van Nepal heeft beloofd om elk jaar 250.000 banen te creëren als ze weer aan de macht komt, terwijl de belangrijkste communistische oppositiepartij United Marxist-Leninist (UML) heeft beloofd om elk jaar 500.000 banen te creëren.

Nepal is een van de armste landen ter wereld en de economie is afhankelijk van buitenlandse hulp, toerisme en overmakingen van buitenlandse werknemers. Westerse hulp is goed voor meer dan 30% van het jaarlijkse budget.

Politieke stabiliteit

Politieke stabiliteit is ongrijpbaar gebleken voor het verarmde land, ingeklemd tussen China en India, wat veel investeerders ontmoedigt. Nepal heeft 10 verschillende regeringen gehad sinds de afschaffing van een 239 jaar oude monarchie in 2008.

De drie belangrijkste partijen van Nepal – het Nepalese Congres, de Communistische Partij UML en het Maoïstische Centrum – hebben in het verleden allemaal verschillende coalities geleid, maar geen enkele heeft de volledige termijn van vijf jaar uitgezeten vanwege machtsstrijd en machtsstrijd.

Tachtig procent van de Nepalezen is hindoe, de rest is boeddhist, moslim en christen.

Een vrouw stemt in een stembus tijdens een schijnverkiezing, gehouden om mensen kennis te laten maken met het verkiezingsproces voorafgaand aan de algemene verkiezingen, in Lalitpur, Nepal
Een vrouw stemt in een stembus tijdens een schijnverkiezing die wordt gehouden om mensen kennis te laten maken met het verkiezingsproces voorafgaand aan de algemene verkiezingen, in Lalitpur, Nepal [File: Navesh Chitrakar/Reuters]

Voornaamste concurrenten

Premier Sher Bahadur Deuba, leider van de Nepalese Congrespartij, heeft zich aangesloten bij de Maoist Center Party, de belangrijkste groep voormalige maoïstische rebellen. Deuba, 76, probeert voor de zesde keer weer aan de macht te komen. Zijn Nepalese congrespartij wordt beschouwd als de partij die het dichtst bij India staat.

De UML, geleid door KP Sharma Oli, 70, heeft een losse alliantie met een royalistische groep. Oli, bekend om zijn pro-Beijing-standpunt in eerdere termijnen, is de koploper voor het premierschap als zijn alliantie wint. Hij is al twee keer premier geweest.

De maoïstische centrumpartij onder leiding van de supremo Prachanda zou een kingmaker kunnen worden in het geval van onduidelijke verkiezingen. Prachanda, die nog steeds zijn nom de guerre gebruikt, wat ‘woest’ betekent, streeft ook naar de hoogste positie.

Resultaten worden binnen twee weken verwacht.

Belangen van China en India

Buurlanden China en India, met hun strategische en economische belangen, zullen de verkiezingsuitslag volgen.

China heeft infrastructuurprojecten met Nepal ondertekend in het kader van zijn brede Belt and Road Initiative (BRI) en is van plan om Kathmandu met Lhasa te verbinden via een trans-Himalaya-spoorwegnetwerk. Buurland India heeft al lange tijd nauwe banden met Nepal.

De Verenigde Staten zijn tegenwoordig ook een belangrijke ontwikkelingspartner.