In de Verenigde Staten is publieke steun voor werk organisatie bereikte het hoogste niveau in decennia. EEN opinieonderzoek in 2022 ontdekte dat 71% van de mensen in de Verenigde Staten vakbonden goedkeurde, een percentage dat sinds 1965 niet meer is overtroffen.

En het jaar stond in het teken van het organiseren van inspanningen bij enkele van de belangrijkste merken in de Verenigde Staten, waaronder Starbucks en Appel.

Maar ondanks het populaire momentum is 2022 een periode van overwinningen en verliezen gebleken voor de Amerikaanse arbeidersbeweging. Gedreven door ongelijkheid en COVID-19 pandemische stresswerknemers hebben historische organisatie-inspanningen georganiseerd bij bedrijven als retailgigant Amazon – met gemengde resultaten.

In april werd bijvoorbeeld een magazijn in New York de eerste Amazon-site verenigen in de 28-jarige geschiedenis van het bedrijf. Maar een volgende poging in oktober in een tweede magazijn in New York gebrek om voldoende stemmen te krijgen.

Ongelijke winsten hebben experts gewaarschuwd dat de georganiseerde arbeid nog moet herstellen na decennia van afnemend vakbondslidmaatschap.

“Er is een groeiende belangstelling voor organiseren, vooral onder jongeren. Dat is absoluut waar,” vertelde Nelson Lichtenstein, een professor arbeidsgeschiedenis aan de Universiteit van Californië, Santa Barbara, aan Al Jazeera.

“Dat gezegd hebbende, feit is dat het werkgevers of de meeste politici nog niet heeft aangespoord om structurele veranderingen door te voeren die de heropleving van vakbonden zouden ondersteunen. Ze voelen zich nog niet bedreigd.

Verhoogde activiteit

Amazon was niet de enige grote werkgever die zijn werknemers in 2022 ongekende vakbondsaanbiedingen zag doen. In juni hebben werknemers in Maryland voor de techgigant Apple stemden ook voor de eerste keer om zich bij een vakbond aan te sluiten en zeiden dat ze gemotiveerd waren om “de rechten” te zoeken [they] momenteel niet hebben”.

En twee winkels – een in Massachusetts, de andere in Minnesota – werden de eerste locaties in supermarktketen Trader Joe’s die vakbonden vormden.

Ook de organisatie-inspanningen bleven niet beperkt tot de private sector. Het systeem van de University of California, een bekend netwerk van openbare universiteiten, heeft te maken gehad met wat vakbonden de grootste arbeidsstaking in de geschiedenis van de Amerikaanse academische wereld noemen.

Rondom 48.000 academici leidde de bijna zes weken durende staking en won hogere lonen en grotere voordelen als onderdeel van een deal die in december werd bereikt. De overeenkomst, zeiden vakbondsleiders, zal werknemers helpen die worstelen met de hoge kosten van levensonderhoud in Californië. Sommige werknemers stemden echter tegen de deal en zeiden dat de winst onvoldoende was om in de basisbehoeften te voorzien.

Maar zelfs binnen bedrijven met sterke arbeidersbewegingen hebben vakbondsorganisatoren te maken gehad met sterke tegenstand.

De Starbucks-koffieketen heeft bijvoorbeeld gezien dat kleine groepen zich in het hele land hebben georganiseerd meer dan 250 winkels stemmen voor vakbond sinds 2021. Werknemers voorbij 100 Starbucks-winkels nam ontslag in november en eiste een beter loon, meer personeel en meer consistente uren.

Maar Starbucks verzette zich tegen het organiseren van inspanningen. Vakbondsleiders hebben de koffiegigant ervan beschuldigd dat te proberen intimideren werknemers en, in sommige gevallen, het verdringen van pro-vakbondsstemmen.

In augustus, een federale rechter oordeelde dat Starbucks op onrechtmatige wijze zeven pro-vakbondswerkers uit Memphis, Tennessee had ontslagen. De rechtbank vroeg het bedrijf om de werknemers hun baan aan te bieden.

“Totale aanval”

Jane McAlevey, beleidsmedewerker aan de University of California, Berkeley Labor Center, heeft gewerkt als vakbondsorganisator en onderhandelaar. Ze zei dat werknemers niet van bedrijven mogen verwachten dat ze hun krachten bundelen om het personeelsbestand te versterken.

“Tegen een bedrijf als Starbucks of Amazon ingaan is heel, heel moeilijk”, zei ze, wijzend op de aanzienlijke middelen die de bedrijven hebben. “Ze zullen arbeiders niet empoweren zonder strijd.”

McAlevey zag het aantal vakbonden snel teruglopen. Toen het Amerikaanse Bureau of Labor Statistics in 1983 begon met het verzamelen van gegevens over vakbondslidmaatschap, was meer dan 20% van de beroepsbevolking lid van een vakbond.

Dit cijfer was al een substantiële daling ten opzichte van eerdere hoogtepunten, maar tegen 2021 was dit aantal met bijna de helft teruggebracht tot slechts 10,3%.

McAlevey zei dat de sterke achteruitgang de erfenis is van een “totale aanval” door anti-vakbondsgroepen in de afgelopen 50 jaar, terwijl ze probeerden de vooruitgang in de georganiseerde arbeid in te dammen en vervolgens terug te draaien.

Deze inspanning omvatte de verspreiding van “recht op werk” -wetten, die voorkomen dat werkplekken werknemers verplichten om vakbondscontributie te betalen. McAlevey wees ook op politieke en economische veranderingen, met name in de jaren tachtig, die grotere obstakels voor vakbonden met zich meebrachten.

“Industrieën met een sterke vakbond, zoals de autoproductie, worden naar het buitenland verscheept, en politici ook [then-US President] Ronald Reagan begint te signaleren dat ze de vakbonden vijandig gaan benaderen’, zei McAlevey.

In het begin van zijn regering kwam Reagan, een Republikein, tussenbeide in een staking van luchtverkeersleiders in 1981 die op zoek waren naar een beter loon en kortere werktijden. Reagan zag de staking als een “gevaar voor de nationale veiligheid” en besloot de stakers te ontslaan en te vervangen, om te voorkomen dat ze ooit opnieuw zouden worden aangenomen door de Federal Aviation Administration.

Die acties, zei McAlevey, betekenden een “kick through” voor collectieve onderhandelingen.

Een vriend in het Witte Huis?

De Amerikaanse politiek veranderde in de decennia die volgden, en toen de Democraten Jo Biden presidentschap won in 2020, beloofde hij “de meest pro-vakbondspresident te zijn die je ooit hebt gezien”.

Maar dit jaar, halverwege zijn eerste termijn, stond Biden voor een grote test van zijn pro-Labour-referenties.

Spoorwegarbeiders bereidden zich voor op een landelijke staking die volgens bedrijven de Amerikaanse economie ernstig zou vertragen. Volgens de Association of American Railroads wordt ongeveer 30% van het Amerikaanse vrachtvervoer per spoor vervoerd en zou een staking de economie tot 2 miljard dollar per dag hebben gekost.

Tijdens de zomer had de regering-Biden hielp maken een principeakkoord dat de lonen van spoorwegarbeiders zou verhogen. Verschillende vakbonden stemden voor ratificatie van de deal, maar enkele van de meest ondersteunende groepen tegen gestemddaarbij verwijzend naar onvervulde eisen, waaronder het gebrek aan betaald ziekteverlof.

Geconfronteerd met een impasse, Congres kwam tussenbeide om op te leggen de overeenkomst en voorkomen dat de werknemers gaan staken. Tegelijkertijd verwierp het Congres een amendement dat werknemers zeven betaalde ziektedagen zou hebben gegeven.

Hoewel Biden de interventie rechtvaardigde als het afwenden van een “echte ramp” voor de economie, hekelden voorstanders van vakbondsrechten de stap als een beperking van het vermogen van spoorwegarbeiders om te onderhandelen en hun het recht om te staken te ontzeggen.

In een open brief in de regering-Biden spraken meer dan 500 arbeidshistorici hun steun uit voor spoorwegarbeiders.

“We zijn gealarmeerd door uw beslissing om het Congres te vragen een onrechtvaardige en impopulaire regeling op te leggen in de huidige onderhandelingen over spoorwegarbeiders”, schreven ze.

Historici hebben gewaarschuwd dat overheidsingrijpen in Labour gevolgen op de lange termijn kan hebben. Ze daagden Biden ook uit om zijn baanbeloften na te komen.

“Wat betekenen deze toezeggingen als de vrouwen en mannen die in een essentiële bedrijfstak als de spoorwegen werken, niet op uw steun kunnen rekenen in hun strijd voor basisbescherming?