Pushpa Kamal Dahal, beter bekend als Prachanda, zal de nieuwe regering leiden tot 2025 op grond van een overeenkomst met een andere partij.

Een voormalige maoïstische leider die een tien jaar durende opstand tegen de Nepalese monarchie leidde, is voor de derde keer benoemd tot premier, in samenwerking met de belangrijkste oppositie na de verkiezingen van vorige maand gaf een geschorst parlement terug.

Pushpa Kamal Dahal, die nog steeds zijn nom de guerre gebruikt Prachanda – wat “verschrikkelijk” of “fel” betekent – zal de nieuwe regering leiden gedurende de eerste helft van de termijn van vijf jaar met de steun van de oppositie Verenigde Marxistisch-Leninistische Communistische Partij (UML) en andere kleinere groepen, zeiden functionarissen op het zondagse feest . .

“Hij is genomineerd en heeft de steun van een grote meerderheid in het parlement”, zegt Tika Dhakal, assistent van president Bidhya Devi Bhandari, tegen persbureau Reuters.

Prachanda zal waarschijnlijk maandag worden beëdigd en later in de week zijn meerderheid in het 275 leden tellende huis bewijzen. Zeven partijen zegden hun steun toe.

Prachanda, die Sher Bahadur Deuba van de Nepalese Congrespartij vervangt, zal in 2025 aftreden om plaats te maken voor UML om het kantoor over te nemen, meldden lokale media.

“Dat is de afspraak. Het resterende werk van het toewijzen van andere sleutelposten en ministeries moet nog worden geregeld”, vertelde Dev Gurung, de algemeen secretaris van Prachanda’s Maoist Center-partij, aan Reuters na een vergadering van de nieuwe coalitie.

de de nieuwe coalitie komt aan de macht uren nadat Prachanda, 68, verrassend genoeg stopte met de heersende alliantie onder leiding van Deuba, 76.

Deuba, wiens Nepalese congres na de verkiezingen van 20 november de grootste partij werd, weigerde Prachanda te steunen voor de post van premier.

Prachanda’s Maoïstische Centrumpartij won 32 zetels in het Huis van Afgevaardigden, dat 275 leden telt. De UML heeft 78 zetels en de rest, die nodig is voor de meerderheid van de 138, zal door kleinere groepen worden bestuurd.

De Nepalese Congrespartij zal met 89 zetels de belangrijkste oppositie zijn.

Prachanda verborg zich jarenlang in de jungle tijdens de burgeroorlog in Nepal van 1996-2006 die bijna 17.000 mensen het leven kostte en leidde tot het einde van de 239 jaar oude monarchie.

In 2006 zagen de maoïsten af ​​van hun gewapende opstand, sloten zich aan bij een door de VN gesteund vredesproces en gingen de reguliere politiek in. Prachanda was korte tijd premier in 2008-2009, en opnieuw in 2016-2017.

Analisten zeiden dat het onwaarschijnlijk was dat Prachanda het land stabiliteit zou bieden dankzij vele coalitiepartners. Het staat ook voor grote economische uitdagingen.

De inflatie ligt boven de 8%, het hoogste in zes jaar. Nepal wordt ook geconfronteerd met slinkende deviezenreserves en een groeiende afhankelijkheid van de invoer van grondstoffen.

“De economie zal waarschijnlijk niet groeien omdat politieke instabiliteit investeringen en bedrijven zal afschrikken”, zei de voormalige gouverneur van de centrale bank, Deependra Bahadur Kshetri, tegen Reuters.

Nepal wordt gehinderd door politieke instabiliteit, frequente regeringswisselingen en machtsstrijd tussen partijen, die verantwoordelijk zijn voor vertragingen bij het opstellen van de grondwet en trage economische ontwikkeling.

De Himalaya-natie heeft 10 regeringswisselingen meegemaakt sinds 2008, toen de monarchie werd afgeschaft.