Een man uit de Verenigde Staten verscheen woensdag voor de rechtbank voor een formele aanklacht nadat hij was beschuldigd van inbraak in het huis van de Democratische leider Nancy Pelosi en sloeg haar man met een hamer.

David DePape uit Richmond, Californiëpleitte woensdag “onschuldig” op zes punten – waaronder poging tot moord en mishandeling met een dodelijk wapen – in verband met de aanslag in oktober waarbij de 82-jarige Paul Pelosi een schedelbreuk opliep en alleen verwondingen aan zijn armen en handen.

DePape, 42, moet op 23 februari weer voor de rechtbank verschijnen, wanneer een rechter een procesdatum moet overwegen. Hij wordt nog steeds vastgehouden zonder borgtocht. DePape wordt ook geconfronteerd met federale aanklachten voor dezelfde aanval.

De inbraak en afranselingen vonden plaats 11 dagen voordat de Verenigde Staten de confrontatie aangingen tussentijdse verkiezingenmet controle door het Congres op het spel.

Als eerste vrouw die voorzitter was van het Huis van Afgevaardigden van de Verenigde Staten, was Nancy Pelosi een sleutelfiguur in de Democratische Partij, die de steun voor haar wetgeving vormgaf en verzamelde. Ze is momenteel tweede in de rij voor het presidentschap en zou de macht overnemen als de Amerikaanse president Joe Biden en vice-president Kamala Harris ooit arbeidsongeschikt zouden zijn.

In een interview met de politie van San Francisco zei DePape naar verluidt dat hij zich op Pelosi had gericht omdat hij voelde dat zij “de leider van het peloton” was en haar wilde confronteren met wie hij dacht te zijn: Democratische leugens.

Volgens federale rechercheurs was hij van plan Pelosi’s knieschijven te breken als hij dacht dat ze loog, zodat ze het congres in een rolstoel zou moeten betreden, waarmee hij andere wetgevers zou laten zien dat “er consequenties aan verbonden waren”. [their] Aandelen”.

Aanklagers probeerden DePape in verband te brengen met extreemrechtse complottheorieën en zeiden dat hij een klap wilde toebrengen aan wat hij zag als “tirannie”. Een politie-sergeant uit San Francisco getuigde eerder deze maand dat DePape zei dat er “kwaad in Washington” was, verwijzend naar de door de Democraten geleide regering.

DePape vergeleek naar verluidt ook zijn acties met die van de Founding Fathers, een groep prominente Amerikaanse leiders die zich verzetten tegen de Britse overheersing tijdens de Amerikaanse Revolutie.

De inbraak begon in de vroege uren van 28 oktober 2022, toen DePape naar verluidt een hamer gebruikte om door een glazen deur van het huis van de familie Pelosi in San Francisco binnen te komen. In de hoop Nancy Pelosi te vinden, vond hij in plaats daarvan Paul, haar echtgenoot van bijna 60 jaar.

Paul Pelosi vertelde DePape naar verluidt dat de voorzitter van het Huis een aantal dagen niet thuis zou zijn, en DePape besloot te wachten tot hij terugkwam, waarbij hij een set ritsen verwijderde om Paul in bedwang te houden.

Maar terwijl de twee mannen aan het praten waren, slaagde Paul Pelosi erin een badkamer binnen te glippen en 911 te bellen voor hulpdiensten.

Een bakstenen huis van Nancy Pelosi in San Francisco
David DePape kwam naar verluidt het huis van de Amerikaanse House Speaker Nancy Pelosi en haar man Paul in San Francisco binnen via een glazen deur [File: Carlos Barria/Reuters]

Hoewel het telefoontje kort was, stuurde een coördinator de politie naar het huis. Officieren arriveerden en ontdekten dat de twee mannen DePape’s hamer vasthielden, terwijl DePape het gereedschap uit Paul Pelosi’s hand griste en naar zijn hoofd zwaaide.

Paul Pelosi verloor het bewustzijn en werd toen wakker in een plas bloed. Sindsdien heeft hij een hoed en handschoenen gedragen om zijn verwondingen tijdens openbare optredens te verbergen.

Naast beschuldigingen van poging tot moord en mishandeling met een dodelijk wapen, wordt DePape ook geconfronteerd met aanklachten van de staat, waaronder ouderenmishandeling, eerstegraads woninginbraak, valse gevangenisstraf en het bedreigen van een familielid van een overheidsfunctionaris.

Zijn federale aanklachten omvatten één keer mishandeling van een familielid van een Amerikaanse functionaris en één keer poging tot ontvoering van een Amerikaanse functionaris, waarop respectievelijk maximumstraffen van 30 en 20 jaar gevangenisstraf staan.

In de weken na de aanval stelden tussentijdse verkiezingen in november de Democratische Partij in staat om een nipte meerderheid in de Amerikaanse Senaat. Maar de partij is de grip op de zaak kwijt Huis van Afgevaardigdenwaar Pelosi voorzitter van het Huis is.

Wanneer het nieuw gekozen congres op 3 januari bijeenkomt, wordt verwacht dat Pelosi de functie zal overdragen aan Republikein Kevin McCarthy. Pelosi kondigde ook aan ze gaat met pensioen als leider van het Democratisch Huis, met een vertegenwoordiger uit New York, Hakeem Jeffriesklaar om haar plaats als voorzitter van de Democratische caucus in het nieuwe jaar in te nemen.

Pelosi bracht 35 jaar door in het Congres en vertegenwoordigde het Californische district dat een deel van de dichtbevolkte, linkse San Francisco Bay Area omvat. Ze is van plan aan te blijven.