De 69-jarige man “heeft altijd al migranten of buitenlanders willen vermoorden”, verduidelijkt het parket van Parijs.

De vermeende aanvaller zou dodelijk zijn drie Koerden doodgeschoten in Parijs toegegeven aan een “pathologische haat tegen buitenlanders”, zeiden Franse functionarissen.

Sinds een inbraak in zijn huis zes jaar geleden, had de 69-jarige man “altijd migranten of buitenlanders willen vermoorden”, aldus het parket van Parijs zondag.

Hij vertrok vrijdagochtend met als doel migranten of buitenlanders te vermoorden en daarna zichzelf, voegden de aanklagers eraan toe.

Hij doodde drie mensen buiten een Koerdisch cultureel centrum en verwondde drie anderen, voordat hij werd ontwapend en overmeesterd door een van de gewonde slachtoffers.

De verdachte, vermoedelijk een voormalig treinconducteur, is ter plekke aangehouden en aangehouden overgeplaatst naar de psychiatrie Zaterdag. Zijn naam is niet vrijgegeven.

Als hij wordt vrijgelaten uit psychiatrische zorg, wordt hij beschuldigd van racistisch gemotiveerde moord, poging tot moord en wapenschending.

Parijs botst
Demonstranten slaags met de politie tijdens een demonstratie in Parijs [File: Sarah Meyssonnier/Reuters]

Woede in Parijs

De schietpartij in een bruisende Parijse wijk schudde en maakte de Koerdische gemeenschap woedendzorgen aanwakkeren over haatmisdrijven in een tijd waarin extreemrechtse stemmen een prominente plaats innemen in Frankrijk en in heel Europa.

Op de ochtend van de schietpartij nam de verdachte eerst zijn pistool mee naar de Parijse voorstad Saint-Denis – de thuisbasis van een grote migrantenpopulatie – met als doel buitenlanders te vermoorden, maar veranderde van gedachten, aldus de autoriteiten.

Hij liet zijn plan varen omdat er maar een paar mensen waren en ging naar een Koerdisch centrum in de buurt van het huis van zijn ouders in het 10e arrondissement van de stad.

Hij opende het vuur op een vrouw en twee mannen, voordat hij een Koerdische kapsalon aan de overkant van de straat binnenging en drie mannen neerschoot. Een van de gewonde mannen in de kapperszaak slaagde erin hem te arresteren en vast te houden tot de politie arriveerde, aldus de officier van justitie.

Leden van de Koerdische gemeenschap verzamelen zich op Place de la Republique, na een schietpartij, in Parijs, Frankrijk op 24 december 2022
Leden van de Koerdische gemeenschap demonstreren in Parijs [File: Sarah Meyssonnier/Reuters]

Veel leden van de Koerdische gemeenschap uitten hun woede over de Franse veiligheidsdiensten en zeiden dat ze te weinig hadden gedaan om de schietpartij te voorkomen.

De verdachte, van wie wordt aangenomen dat hij een vuurwapenliefhebber is met een geschiedenis van wapendelicten en die eerder deze maand op borgtocht werd vrijgelaten, vertelde de onderzoekers dat hij zijn slachtoffers niet kende en beschreef alle “niet-Europese buitenlanders” als zijn vijanden.

Hij werd gearresteerd met zijn wapen, vier magazijnen met in totaal 14 patronen en een doos met 25 extra patronen. Hij wilde alle munitie gebruiken en zelfmoord plegen met het laatste schot, zei de aanklager.

Op zaterdag kwamen leden van de Koerdische gemeenschap in Frankrijk en antiracistische activisten samen in een protest van verdriet en woede.

Terwijl de bijeenkomst grotendeels vreedzaam verliep, met demonstranten die portretten van de slachtoffers vasthielden, sommige jongeren met voorwerpen gooiden en enkele auto’s in brand staken, en de politie traangas afvuurde om de menigte uiteen te drijven.