Mariano Pargas, die zwaar onder de loep is genomen vanwege zijn reactie op een dodelijke schietpartij op een school in Texas, treedt af na oproepen tot zijn ontslag.

Uvalde’s officier die tijdens de aarzeling de politie van de stad van de Verenigde Staten leidde reactie van de wetshandhaving naar een schietpartij op een basisschool waarbij 19 kinderen om het leven kwamen en twee leraren ontslag namen, zei een woordvoerster van de stad.

Mariano Pargas ging donderdagmiddag met pensioen na 18 jaar bij de stad, aldus woordvoerster Gina Eisenberg. Ze zei dat ze onmiddellijk met pensioen ging, maar dat de stad nog bezig is met het verwerken van het papierwerk.

Pargas is de tweede politiechef in laat de rechtshandhaving in de fall-out sinds de moorden in mei, toen honderden agenten meer dan een uur wachtten om de schutter te confronteren in een klaslokaal op Robb Elementary School. Zijn pensionering komt vóór een zaterdagvergadering waar de gemeenteraad zou overwegen hem te ontslaan.

Pargas was niet direct bereikbaar voor commentaar. Hij vertelde eerder aan CNN dat zijn advocaat hem had bevolen niet in het openbaar te spreken, maar dat “er veel is dat ik kan uitleggen … ik zou mezelf graag verdedigen”.

De stad plaatste Pargas, die de afdeling leidde tijdens de schietpartij omdat de chef, Daniel Rodriguez, afwezig was in de stad, in juli met administratief verlof na een vernietigend rapport van wetgevers op de reactie van de politie.

Zijn vertrek komt een paar dagen later nieuw geluid gemarkeerd dat Pargas hoorde dat er levende kinderen in een klaslokaal zaten met de schutter een half uur voordat agenten de kamer binnenkwamen.

In de maanden na de schietpartij richtten staatsfunctionarissen de schuld op politiechef van het schooldistrict, Pete Arredondo, en zeiden dat hij “vreselijke beslissingen” had genomen als commandant ter plaatse om de schutter niet eerder te confronteren.

Arredondo werd in augustus ontslagen, maar zei dat hij dacht niet aan zichzelf de verantwoordelijke en ging ervan uit dat iemand anders de leiding had genomen over de reactie van de politie, die uiteindelijk uitgroeide tot bijna 400 agenten.

Audio-opnamen vrijgegeven door CNN laten zien dat agenten zich rond de school verzamelden, waarbij een coördinator Pargas vertelde dat er “acht tot negen” kinderen nog in leven waren in het klaslokaal waar de aanvaller was opgesloten. Pargas is te horen terwijl hij de informatie herkent, maar er gingen meer dan 30 minuten voorbij voordat een tactisch team binnenkwam en de schutter doodde.

De autoriteiten zeiden dat de schutter dat had gedaan de meeste van zijn schoten minuten na het betreden van de klas, maar het is niet bekend of er een officiële telling is van het aantal kinderen dat in de kamer heeft overleefd.

Corina Camacho, wiens zoon werd neergeschoten maar het overleefde, vertelde The Associated Press dat 11 kinderen niet werden gedood en dat hun families contact probeerden te houden. De kinderen hebben publiekelijk verteld dood te spelen om niet opgemerkt te worden door de schutter.

Naast de pensionering van Pargas en de afzetting van Arredondo, hebben families van de slachtoffers en enkele wetgevers de afgelopen maanden opgeroepen tot het aftreden of ontslag van Steve McCraw, het hoofd van het Texas Department of Public Safety (DPS).

Lichaamscamerabeelden, een wetgevend onderzoek en mediaberichten toonden aan dat de staatspolitie ter plaatse een grotere rol speelde dan de afdeling leek te suggereren in de nasleep van de schietpartij.

Eenennegentig DPS-soldaten behoorden tot de 376 wetshandhavers die uiteindelijk reageerden. Zeven zijn intern onderzocht sinds de aanval, maar McCraw verdedigde de algehele reactie van zijn bureau, zeggend dat hij “niet faalde” Uvalde.

Tijdens een woensdagvergadering van de Uvalde County Commissioners Court, leden van de gemeenschap deden een beroep op Pargas om uit het panel te stappen. Pargas, die op 8 november werd herkozen in de provinciale regering, was afwezig bij de vergadering, meldde de Uvalde Leader-News.

Berlinda Arreola, wiens 10-jarige kleindochter Amerie Jo Garza werd vermoord, zei dat Pargas volgens CNN “het juiste” moest doen en opzij moest stappen.

“Hij was die dag een lafaard en hij is nu een lafaard, wat hij niet in zijn gezicht kon laten zien”, zei Arreola.

Tijdens een schoolbestuursvergadering op dezelfde dag werd Josh Gutierrez benoemd tot waarnemend politiechef voor het Uvalde School District. Gutierrez zal het handjevol agenten leiden dat sinds de schietpartij is aangenomen. Vijf agenten die deel uitmaakten van de reactie van de wetshandhaving hebben andere taken gekregen in afwachting van de uitkomst van een onderzoek naar hun acties die dag.

Waarnemend hoofdinspecteur Gary Patterson opende de bijeenkomst door te spreken over de moed van de families van de slachtoffers. Patterson vervangt Hal Harrell, die vorige maand aankondigde te gaan stoppen.

“We hebben alle respect van de wereld voor de manier waarop jullie de zaken onder de slechtst mogelijke omstandigheden hebben aangepakt”, zei Patterson.

Woensdag keurden schooldistrictsbestuurders ook de locatie goed van de nieuwe school die zal vervangen Elementaire Robb, besluitend dat het naast een andere school een paar kilometer verderop zal worden gebouwd. De gemeente besloot maanden geleden om Robb Elementary te slopen en adviseerde woensdag om een ​​commissie te vormen om te beslissen wat er met de locatie zou moeten gebeuren.