Het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden heeft vrijdag gestemd voor een uitgavenwet van $ 1,7 biljoen om een ​​gedeeltelijke sluiting van de regering te voorkomen, die naar verwachting om middernacht in Washington DC (0500 GMT zaterdag) van kracht zal worden.

De uitgavenrekening overleefde een door de Republikeinen geleide motie tot uitstel en zakte van 225 naar 201 langs partijlijnen. Een van de laatste grote daden van het door de Democraten geleide congres, het gaat nu op weg naar het kantoor van de democratische president Joe Biden.

de Amerikaanse senaat had de maatregel donderdag al goedgekeurd. Goedkeuring van het wetsvoorstel door beide huizen van het Congres helpt een sluiting te voorkomen die overheidsmedewerkers met verlof zou hebben gestuurd en niet-essentiële diensten zou hebben gesloten.

“De tweeledige financieringswet bevordert de belangrijkste prioriteiten van ons land en sluit een jaar van historische tweeledige vooruitgang voor het Amerikaanse volk af”, zei de Amerikaanse president Joe Biden vrijdag in een verklaring, eraan toevoegend dat hij de wet zou ondertekenen. mijn bureau”.

Het pakket omvat een verhoging van de militaire uitgaven met 10%, waardoor het militaire budget van de VS op 858 miljard dollar komt, evenals 772,5 miljard dollar voor diverse binnenlandse programma’s en nog eens 45 miljard dollar aan militaire, economische en humanitaire hulp voor Oekraïne en NAVO-bondgenoten.

Republikeinse leden van het Huis hamerden vrijdag op de 4.155 pagina’s tellende rekening, waarbij de leider van de minderheid in Californië, Kevin McCarthy, het een “gedrocht” noemde.

McCarthy staat op het punt om voorzitter van het Huis te worden wanneer de Republikeinen volgend jaar de controle over het Huis overnemen, na tussentijdse verkiezingen in 2022 die de meerderheid in hun voordeel gaven.

Hij vervangt de huidige president Nancy Pelosidie onlangs aankondigde dat ze zou aftreden als leider van het Huis van de Democraten.

“Het was triest om de leider van de minderheid te horen zeggen dat deze wetgeving het meest beschamende is dat je in dit congres in het Huis van Afgevaardigden hebt gezien”, zei Pelosi vrijdag, terugslaand op de opmerkingen van McCarthy. “Ik kan het niet laten om me af te vragen: was hij 6 januari vergeten? »

Huisrepublikeinen hadden gehoopt de stemming over de uitgavenwet uit te stellen totdat ze volgend jaar de controle overnamen. Voorafgaand aan de stemming van vrijdag bekritiseerden sommige partijleden dat het wetsvoorstel de staatsschuld zou verhogen en de inflatie zou verergeren.

Sommige Republikeinse wetgevers hebben ook hun frustratie geuit over het prijskaartje van $ 45 miljard voor een nieuwe steunronde aan Oekraïne, terwijl het land blijft worstelen met de Russische invasie.

Terwijl we steun voor Oekraïne geniet sterke tweeledige steun, zei McCarthy dat de Republikeinse meerderheid in de toekomst geen “blanco cheque” voor Oekraïne zal uitgeven.

Een andere Republikein uit Californië, Mike Garcia, viel uit op collega-huisleden omdat ze niet fysiek aanwezig waren tijdens de stemming van de dag, zoals eerder deze week voor een bezoek van de Oekraïense president Volodymyr Zelenskyy.

“Het feit dat er deze week meer congresleden luisterden naar een toespraak van een president uit het buitenland dan dat ze stemden over de jaarlijkse operationele begroting van ons hele land, is huiveringwekkend. We moeten beter doen’, zei hij.

Tijdens zijn reis naar de Verenigde Staten zei Zelenskyy dat hij er vertrouwen in had dat de Amerikaanse steun zou worden voortgezet.

Minder aandacht krijgen was een stijging van 10% van de militaire uitgaven van het land, waardoor het militaire budget van $ 740 miljard naar een record van $ 858 miljard ging. afgelopen jaar. Ook de uitgaven aan nationale programma’s stegen met ongeveer 6%.

Nog eens $ 40 miljard is gereserveerd voor noodhulpprogramma’s voor gemeenschappen in het hele land die worstelen om te herstellen van droogte, overstroming, branden en andere evenementen.

De uitgavenrekening zal naar verwachting het laatste grote stuk wetgeving zijn dat is aangenomen voordat het nieuwe congres in januari bijeenkomt. Terwijl de Republikeinse Partij zich voorbereidt op controle AccommodatieDe Democraten behouden een krappe meerderheid in de Senaat.

Het verdeelde congres zou een einde moeten maken aan de hoop dat de regering-Biden vooruitgang kan boeken met de meer ambitieuze aspecten van de agenda van de Democratische Partij, zoals immigratie Reformatie en wapenbeheersing.

De afgelopen twee jaar is de Democratische meerderheid in beide huizen van het Congres verscheurd door verdeeldheid, omdat conservatief ingestelde leden initiatieven over kwesties als kiesbevoegdheid en klimaatverandering.

Het feest is echter met succes geslaagd grote rekeningen investeringen doen in infrastructuur, de Amerikaanse technologiesector en het tegengaan van klimaatverandering.