Het wetsvoorstel dat de Amerikaanse belastingdienst verplicht de belastingaangiften van presidenten te controleren, staat voor een zware strijd om wet te worden.

Het door de Democraten geleide Huis van Afgevaardigden heeft gestemd om de Amerikaanse belastingdienst te verplichten de belastingaangiften van presidenten te controleren nadat wetgevers tot de conclusie waren gekomen dat het bureau de aangiften van Donald Trump niet naar behoren had beoordeeld terwijl hij in het Witte Huis was.

De wetgeving, die donderdag werd aangenomen met een grotendeels partijdige 222-201 stemming, heeft een grote kans om de Senaat te passeren en wet te worden in de laatste dagen wanneer de Democraten beide huizen van het Congres controleren. De Republikeinse collega’s van Trump moeten dat wel Neem controle van de Tweede Kamer in januari.

Het geeft de Democraten echter nog een kans om over te praten Trumps belastingaangifte, die hij jarenlang heeft gevochten om privé te houden, ook al hebben andere presidentskandidaten ze al tientallen jaren vrijwillig bekendgemaakt.

Belastingaangiften dinsdag vrijgegeven door een House-panel na een jarenlang juridisch proces strijdliet zien dat hij betaalde geen inkomstenbelasting in 2020, zijn laatste volledige jaar aan de macht, ondanks het feit dat hij miljoenen dollars verdiende met zijn uitgestrekte zakenimperium.

De House Ways and Means Committee zei ook dat de IRS zijn aangiften tijdens zijn ambtsperiode niet goed heeft beoordeeld.

van troef uit belastinggegevens blijkt dat zijn inkomsten en belastingverplichtingen tussen 2015 en 2020 sterk fluctueerden tijdens zijn eerste presidentiële bod en de daaropvolgende termijn. Ze laten zien dat Trump en zijn vrouw Melania hun belastingplicht hebben geminimaliseerd door grote inhoudingen en verliezen en gedurende vele van die jaren weinig of geen inkomstenbelasting hebben betaald.

Hoewel de IRS, de belastinghandhavingsinstantie, verondersteld wordt de belastingaangiften van presidenten elk jaar te controleren, deed ze dit niet voor Trump totdat de Democraten in 2019 aandrongen om op te treden. De wet zou deze IRS-controles wettelijk verplicht stellen.

De IRS wees meestal slechts één functionaris toe aan de audits van Trump, ontdekte het panel, en slaagde er niet in veel van de complexe aftrekposten te beoordelen die Trump tijdens zijn ambtsperiode had geclaimd.

De Belastingdienst weigerde commentaar te geven.

Het wetsvoorstel dat door de Tweede Kamer is aangenomen, zou dat vereisen van hen jaarlijks presidentiële belastingaangiften beoordelen en rapporteren over de status van deze audits.

De voorzitter van de Ways and Means Committee, Richard Neal, een democraat, zei dat de wetgeving bedoeld was om het presidentiële toezicht te versterken, en niet gericht was op Trump. “Het gaat niet om een ​​president; dit gaat over het voorzitterschap dat vooruitgaat’, zei hij tegen het Huis.

Republikeinen zeggen dat de wetgeving een gevaarlijk precedent zou scheppen door het voor wetgevers gemakkelijker te maken om belastinggegevens van individuen vrij te geven.

“Het zal een gevaarlijk nieuw politiek wapen zijn dat uitnodigt tot politieke vergelding”, zei afgevaardigde Kevin Brady, de hoogste Republikein in het panel.