Ankara heeft zijn ongenoegen uitgesproken over PKK-vlaggen die zijn gespot tijdens een mars ter rouw om de dood van drie Koerden door doodschieten in Parijs

Turkije heeft de Franse ambassadeur ontboden voor wat het “zwarte propaganda” noemde door Koerdische activisten tijdens een mars om te rouwen om drie mensen die zijn omgekomen bij een schietpartij in een Koerdisch cultureel centrum in Parijs.

De Franse ambassadeur Hervé Magro werd maandag ontboden zodat Ankara zijn ongenoegen kon uiten nadat sommigen in Parijs hadden gemarcheerd met vlaggen van de verboden Koerdische Arbeiderspartij (PKK) of suggereerden dat Turkije betrokken was bij de schietpartij, meldde het Turkse staatsagentschap Anadolu.

Turkije “verwacht dat Frankrijk voorzichtig handelt in het licht van het incident en het niet toestaat [banned PKK] terroristische organisatie om haar sluwe agenda vooruit te helpen”, meldde Anadolu.

Zaterdag kwamen leden van de Franse Koerdische gemeenschap en antiracisme-activisten bijeen in Parijs om te protesteren tegen verdriet en woede, een dag nadat een Koerdische wijk het doelwit was van een schutter die erkende racistische motieven.

Terwijl de bijeenkomst grotendeels vreedzaam verliep, met demonstranten die portretten van de slachtoffers vasthielden, sommige jongeren met voorwerpen gooiden en auto’s in brand staken, en de politie traangas afvuurde om de menigte uiteen te drijven.

Bij het protest werden mensen gezien die de PKK-vlag droegen – verboden in Turkije maar niet in de Europese Unie. De PKK voert een vier decennia durende gewapende campagne tegen de Turkse staat, op zoek naar autonomie voor de Koerdische regio’s in het zuidoosten van Turkije.

“We hebben onze onvrede uitgesproken over de zwarte propaganda die door PKK-kringen tegen ons land wordt gelanceerd en het feit dat de Franse regering en bepaalde politici als instrument worden gebruikt in deze propaganda”, vertelde de bron aan persbureau AFP.

De 69-jarige Fransman die verdacht wordt van de aanval, die vermoedelijk een vuurwapenliefhebber is met een geschiedenis van wapendelicten en die eerder deze maand op borgtocht werd vrijgelaten, vertelde de onderzoekers dat hij zijn slachtoffers niet kende en beschreef alle “non -Europese buitenlanders”. zoals zijn vijanden.