Washington D.C.- Tijdens zijn politieke carrière leek Donald Trump bijna immuun voor schandalen. Vanaf zijn vroegste dagen als kandidaat voor het presidentschap van de Verenigde Staten overleefde hij blunders die zijn carrière hadden kunnen beëindigen – van obscene opmerkingen tot beschuldigingen van racisme – uiteindelijk het winnen van de Republikeinse nominatie en later het Witte Huis.

Zijn leiderschap over de Republikeinse Partij heeft sindsdien twee impeachments en een mislukte run voor een tweede termijn overleefd. Zelfs toen zijn aanhangers aanvielen de amerikaanse hoofdstad op 6 januari 2021 bleven prominente Republikeinen hem hun steun betuigen.

Maar dit jaar heeft Trump, die opnieuw president wordt, te maken gehad met een reeks uitdagingen die volgens veel experts moeilijk te overwinnen zijn.

“Ik denk dat zijn carrière gedoemd is”, zei Ronald Stockton, emeritus hoogleraar politieke wetenschappen aan de Universiteit van Michigan-Dearborn, over de voormalige president. “Hij heeft veel problemen die met hem komen, waar hij ook gaat en mensen houden niet van stress. Ik denk dat mensen zich tegen hem gaan keren.

Onderzoeken en tegenslagen

Trump heeft in 2022 te maken gehad met meerdere onderzoeken en gerechtelijke procedures, waaronder een congresonderzoek naar de aanslag van 6 januari.

Een commissie van het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden adviseerde uiteindelijk strafrechtelijke aanklachten tegen Trump, een rapport publiceren in december met details over de rol van de voormalige president bij de aanval.

“De centrale oorzaak van 6 januari was één man, voormalig president Donald Trump, die vele anderen volgden. Geen van 6 januari evenementen het zou zonder hem zijn gebeurd”, aldus het rapport.

Een tweede congrescommissie heeft een bijna vier jaar durende juridische strijd gewonnen om toegang te krijgen tot zes jaar aan belastingaangiften van Trump en is van plan de bewerkte aangiften vrijdag vrij te geven.

Ondertussen, in New York, het vastgoedbedrijf van de voormalige president, de Trump Organization, werd schuldig bevonden van belastingontduiking in een civiele zaak eerder deze maand. Los daarvan voert het ministerie van Justitie een strafrechtelijk onderzoek uit naar de mogelijke mishandeling door Trump van geheime overheidsdocumenten.

Trump heeft het wangedrag ontkend en noemde het onderzoek een ‘heksenjacht’.

Naast zijn juridische tegenslagen heeft Trump ook te maken gehad met tegenslagen in zijn politieke leiderschap. Een tegenvallend optreden van de Republikeinen bij de tussentijdse verkiezingen in november was bijvoorbeeld een klap voor zijn Amerika-eerst-beleid.

Trump was erin geslaagd de loyalisten te stimuleren en deed de critici de das om in de Republikeinse Partij tijdens het primaire seizoen. Maar de kandidaten die hij steunde, waaronder Mehmet Oz in Pennsylvanië en Herschel rollator in Georgië, verloor uiteindelijk belangrijke congresraces.

Het falen van door Trump gesteunde kandidaten is bijzonder vernietigend geweest in vergelijking met het succes van Republikeinen die afstand hebben genomen van de voormalige president. Bijvoorbeeld in Georgië, waar Walker een senaat verloor tweede verkiezingsronde – Gouverneur Brian Kemp werd comfortabel herkozen ondanks zijn ruzie met Trump na de stemming in 2020.

Toen de peilingen bij de tussentijdse verkiezingen sloten, vatte een kop van Fox News de desillusie die sommige Republikeinen voelden over het leiderschap van Trump. “Trump raasde door het mediaspectrum over de tussentijdse prestaties van de Republikeinen: ‘Biggest Loser Tonight'”, luidde de kop.

Trump lanceerde zijn campagne voor de presidentiële race van 2024 kort na de tussentijdse verkiezingen, maar de aankondiging veroorzaakte niet veel opwinding buiten zijn extreemrechtse basis. The New York Post, een rechtse tabloid, vatte het nieuws samen met de kwinkslag: “Florida man maakt aankondiging.”

Toen, op 22 november, liep de voormalige president een zelf toegebrachte politieke wond op toen hij een privédiner organiseerde op zijn landgoed Mar-a-Lago. Gasten waren onder meer de blanke nationalist Nick Fuentes en rapper Kanye Westzei Ye, die onlangs controverse had veroorzaakt door antisemitische opmerkingen te maken.

De aflevering kreeg kritiek van joodse groeperingen, democraten en zelfs enkele republikeinen.

De opkomst van Ron DeSantis

Trump heeft altijd vertrouwd op de loyaliteit van zijn Republikeinse basis om hem uit de problemen te helpen. In 2016 grapte hij dat hij kon “op iemand schietenop de bruisende Fifth Avenue in New York zonder kiezers te verliezen.

Maar zes jaar later kijken veel Republikeinen naar een nieuwe leider om het schip stabiel te houden – namelijk de gouverneur van Florida, Ron DeSantis, die dit jaar gemakkelijk herverkiezing won. Hij is een van de vele namen die worden aangeprezen als mogelijke Republikeinse uitdager voor de presidentiële race van 2024, naast voormalig VN-ambassadeur Nikki Haley en voormalig Trump-vicepresident Mike Pence.

Als DeSantis het zou opnemen tegen Trump in een Republikeinse voorverkiezing, een Wall Street Journal vragenlijst deze maand liet hij zien met een voorsprong van 14 punten op de ex-president.

DeSantis, nog niet zo lang geleden een trouwe bondgenoot van Trump, werd in 2018 voor het eerst gekozen tot gouverneur van Florida. publieke educatie – maakte hem al snel tot een rijzende ster in de Republikeinse Partij.

DeSantis, een veteraan van de Amerikaanse marine en voormalig congreslid, heeft ook blijk gegeven van bereidheid om zich in te laten met extreemrechtse politiek en provocaties in Trump-stijl. In oktober bijvoorbeeld geholpen bij het organiseren van een overval die asielzoekers naar de liberale enclave Martha’s Vineyard vervoerde, een beweging die door de Democraten werd veroordeeld als een “politieke stunt”.

Trump heeft DeSantis herhaaldelijk bekritiseerd omdat hij een presidentsverkiezing in 2024 niet uitsloot, waardoor de gouverneur de bijnaam “DeSanctimonious” kreeg. Van zijn kant verwierp DeSantis de aanvallen van de voormalige president en zei dat het nemen van “inkomend vuur” deel uitmaakt van leiderschap.

Trump heeft echter nog steeds veel toegewijde bondgenoten op Capitol Hill en in rechtse kringen. De verkozen senator JD Vance uit Ohio verdedigde bijvoorbeeld Trump in de nasleep van matige tussentijdse resultaten.

“Elke poging om Trump de schuld te geven, niet het geld en de opkomst, is niet alleen verkeerd. Het leidt af van de echte problemen die we als partij op de lange termijn moeten aanpakken”, zei Vance. schreef in de American Conservative vorige maand.

Trump zelf heeft gesproken over zijn prestaties en heeft kritiek geuit op peilingen waaruit blijkt dat hij DeSantis volgt. “We zijn een natie in ernstig verval, een falende natie”, schreef hij deze week op zijn Truth Social-platform.

“Op de een of andere manier zullen we Amerika weer groot maken!”

Kan Trump terugveren?

Ondanks de somberheid die over Trump hangt, de tweemaal aangeklaagd de voormalige president heeft een reputatie opgebouwd als een politieke overlevende. Dus wat maakt deze keer anders?

Stockton, hoogleraar politieke wetenschappen, zei dat Trump zijn aantrekkingskracht als buitenstaander had verloren.

“Hij was de nieuwste en hij maakte mensen enthousiast over al deze irritante maar competente rivalen die hij had. En dus veegde hij ze weg, “zei Stockton, terwijl hij de campagne van 2016 beschreef.

“Dit zal niet meer gebeuren. Het is geen nieuwigheid meer. Hij is nu de oude.

Maar James Zogby, voorzitter van het Arab American Institute (AAI), een in Washington gevestigde denktank, zei dat hij Trump niet zou meetellen.

Zogby legde uit dat de voormalige president de kritiek en onderzoeken waarmee hij wordt geconfronteerd, gebruikt om de bitterheid binnen zijn basis aan te wakkeren. Het onderzoek stelt Trump in staat zichzelf af te schilderen als een slachtoffer, vervolgd door een breed scala aan vijanden, van democraten tot gematigde republikeinen.

“Hij blijft terugkomen, juist omdat hij een niveau van wrok heeft aangeboord onder een brede strook van de Republikeinse Partij en het is bijna als een sekte‘, zei Zogby tegen Al Jazeera.

“In die zin, hoe meer aanvallen er op hem zijn, hoe meer zijn aanhangers een hekel krijgen aan de groepen die het op hem hebben gemunt – de reguliere media, de regering, de Democratische Partij, enz.”