De stakingen vallen samen met de jaarlijkse Red Cup Day van Starbucks, wanneer het bedrijf gratis herbruikbare bekers aanbiedt aan klanten.

Starbucks-werknemers in meer dan 100 Amerikaanse winkels staken donderdag in hun grootste arbeidsactie sinds eind vorig jaar een campagne begon om bedrijfswinkels te verenigen.

De stakingen vallen samen met de jaarlijkse Red Cup Day van Starbucks, wanneer het bedrijf gratis herbruikbare bekers aanbiedt aan klanten die een vakantiedrankje bestellen. Werknemers zeggen dat het vaak een van de drukste dagen van het jaar is.

Werknemers zeggen dat ze op zoek zijn naar een beter loon, meer consistente uren en meer personeel in drukke winkels. Winkels in 25 staten waren van plan om zich bij de arbeidsactie aan te sluiten, aldus Starbucks Workers United, de groep die de actie organiseert. Stakers delen hun eigen rode mokken met vakbondslogo’s uit.

Starbucks, die tegen de organisatie is, zei op de hoogte te zijn van de stakingen en het recht van haar werknemers om legaal te protesteren te respecteren. Het in Seattle gevestigde bedrijf merkte op dat de protesten plaatsvonden op een klein aantal van de 9.000 door het bedrijf beheerde Amerikaanse locaties.

“We blijven ons inzetten voor al onze partners en zullen zij aan zij blijven samenwerken om van Starbucks een bedrijf te maken dat voor iedereen werkt”, aldus het bedrijf donderdag in een verklaring.

Sommige arbeiders hebben gepland om de hele dag te pikken, terwijl anderen kortere stakingen zullen houden. De vakbond zei dat het doel was om winkels te sluiten tijdens stakingen en merkte op dat het bedrijf vanwege de drukte meestal moeite had om personeel te werven op Red Cup-dag.

Willow Montana, een shiftmanager bij een Starbucks-winkel in Brighton, Massachusetts, was van plan te staken omdat Starbucks ondanks een succesvolle vakbondsstemming in april niet was begonnen met onderhandelen met de winkel.

“Als het bedrijf niet te goeder trouw onderhandelt, waarom zouden we dan komen werken waar we onderbemand, onderbetaald en overwerkt zijn?” zei Montana.

Anderen, waaronder Michelle Eisen, een arbeidsorganisator bij een van de eerste winkels die zich organiseerden in Buffalo, New York, zeiden dat arbeiders boos waren dat Starbucks hogere lonen en secundaire arbeidsvoorwaarden had beloofd aan winkels die niet bij een vakbond waren aangesloten. Starbucks zegt dat het zich aan de wet houdt en geen loonsverhogingen kan geven aan vakbondsleden zonder onderhandeling.

Omstreden onderhandelingen

Minstens 257 Starbucks-winkels hebben gestemd om zich te verenigen sinds eind vorig jaar, volgens de National Labour Relations Board (NLRB). Zevenenvijftig winkels hielden stemmen waarbij arbeiders ervoor kozen om zich niet bij een vakbond aan te sluiten.

Starbucks en de vakbond zijn begonnen met contractonderhandelingen voor 53 winkels, met nog 13 geplande sessies, zei Starbucks Workers United. Tot nu toe is er nog geen overeenstemming bereikt.

Het proces is omstreden. Eerder deze week diende een NLRB-regiomanager een gerechtelijk bevel in tegen Starbucks bij de federale rechtbank, waarbij hij beweerde dat het bedrijf de arbeidswetten had geschonden door een vakbondsorganisator in Ann Arbor, Michigan, te ontslaan. De regiomanager vroeg de rechtbank om Starbucks te bevelen de werknemer weer in dienst te nemen en zich niet langer te bemoeien met de landelijke organisatie.

Het was de vierde keer dat de NLRB een federale rechtbank om tussenkomst vroeg. In augustus oordeelde een federale rechter dat Starbucks zeven ontslagen vakbondsorganisatoren in Memphis, Tennessee, weer in dienst moest nemen. Een soortgelijke zaak in Buffalo moet nog worden beslist, terwijl een federale rechter zich tegen de NLRB uitsprak in een zaak in Phoenix, Arizona.

Ondertussen heeft Starbucks de NLRB gevraagd om alle vakbondsverkiezingen in zijn Amerikaanse winkels tijdelijk op te schorten, daarbij verwijzend naar beschuldigingen van een bestuursmedewerker dat regionale ambtenaren slecht gecoördineerd met vakbondsorganisatoren. Een beslissing in deze zaak is in afwachting.