Uittredend premier Frank Bainimarama zei na het verliezen van de nominatiestemming: “Dit is democratie en dit is mijn erfgoed.”

Sitiveni Rabuka werd de 12e premier van Fiji, een einde maken aan een gespannen politieke patstelling die de kleine eilandnatie in de Stille Oceaan in haar greep had in de dagen na een onbesliste verkiezingsuitslag deze maand.

Het parlement van Fiji in de hoofdstad Suva kwam zaterdag bijeen om te stemmen voor Rabuka, die nu voor de tweede keer premier is. De 74-jarige zei dat hij zich “vernederd” voelde toen hij het parlement verliet nadat hij de nominatie had gewonnen van de zittende premier Frank Bainimarama.

Tweevoudig leider van een staatsgreep en voormalig premier Rabuka – nog steeds aangeduid met zijn bijnaam “Rambo” – versloeg Bainimarama nipt met 28 stemmen voor en 27 tegen in een geheime stemming, de voorzitter van het parlement, Naiqama Lalabalavu.

Bainimarama bedankte toen zijn eerste partij en supporters uit Fijizeggend “dit is democratie en dit is mijn erfgoed”, eraan toevoegend dat hij hoopte in de regering te blijven als leider van de oppositie.

Rabuka, de leider van de People’s Alliance Party (PAP), won de nominatie na het vormen van een meerderheidscoalitie met twee andere kleinere partijen na de nauwe en controversiële verkiezingsuitslag van vorige week. Hij bezegelde vrijdagmiddag de coalitieovereenkomst om een ​​regering te vormen, nadat hij met succes de koningmaker, de Sociaal-Democratische Liberale Partij (SODELPA), het hof had gemaakt.

SODELPA had eerder Rabuka’s PAP verkozen boven Bainimarama’s Fiji First, maar die eerste stemming werd ongeldig verklaard door de verkiezingssupervisor van het land, en Bainimarama’s Fiji First weigerde de verkiezingen toe te geven.

Rabuka zal later op zaterdag officieel worden beëdigd in het Government House.

Een koor van auto’s toeterde feestelijk toen ze na de stemming langs het parlementsgebouw reden.

De ambassadeur van de Europese Unie voor de Stille Oceaan, Sujiro Seam, feliciteerde Rabuka kort na de aankondiging op Twitter.

Het leger was ingezet in de straten van Suva toen Rabuka en Bainimarama deze week raceten om een ​​coalitieregering te vormen. na vastgelopen parlementsverkiezingen.

Onder verwijzing naar ongefundeerde berichten over etnisch geweld zei Bainimarama dat het leger nodig was om “wet en orde” te handhaven. Maar Rabuka – die tussen 1992 en 1999 premier was – zei dat de regering “angst en chaos zaaide” en “probeerde de natie langs raciale lijnen in brand te steken”.

Het is een spannende week geweest in Fiji, waar de democratie kwetsbaar blijft. Er zijn de afgelopen 35 jaar vier militaire staatsgrepen geweest in Fiji, en zowel Rabuka als Bainimarama hebben een prominente rol gespeeld bij eerdere pogingen om voormalige Fijische leiders te verwijderen.

Rabuka pleegde twee staatsgrepen in 1987 en Bainimarama greep de macht in een staatsgreep in 2006, waarna hij zijn regering legitimeerde met verkiezingsoverwinningen in 2014 en 2018.

Hoewel het geen regelrechte autocraat is, heeft de regering van Bainimarama vaak gebruik gemaakt van het rechtssysteem om tegenstanders uit te schakelen, critici het zwijgen op te leggen en de media de mond te snoeren.

Rabuka – die zijn land vertegenwoordigde in rugby en atletiek – voerde het bevel over twee infanteriebataljons op vredesmissies in Libanon en de Sinaï-woestijn in Egypte. Hij ontving het Franse Legioen van Eer voor zijn moed bij het redden van een Franse officier tijdens een aanval op het VN-hoofdkwartier in Libanon in 1980.

Hij maakte zijn eerste stempel in de politiek toen hij in 1987 uit de relatieve onbekendheid kwam en zijn eerste militaire staatsgreep pleegde, met het argument dat de inheemse Fijiërs de controle over hun natie aan het verliezen waren aan afstammelingen van etnische Indianen. Vervolgens pleegde hij in hetzelfde jaar een nieuwe staatsgreep om het leiderschap dat hij zojuist had geïnstalleerd omver te werpen. Hij droeg toen de macht over aan een interim-regering, maar bleef legeraanvoerder en minister van Binnenlandse Zaken. Rabuka nam deel aan de volgende verkiezingen in 1992 en was tot 1999 democratisch gekozen premier.