De Russische autoriteiten hebben aangekondigd dat soldaten en ambtenaren die worden ingezet om te vechten in Oekraïne zullen worden vrijgesteld van inkomstenbelasting, de laatste poging van Moskou om steun aan te moedigen voor een militaire campagne tegen Kiev die meerdere tegenslagen en nederlagen leed.

De nieuwe belastingmaatregel is van invloed op alle Russische troepen die vechten in de vier Oekraïense gebieden die Moskou tot zijn eigendom heeft verklaard – Donetsk, Luhansk, Kherson en Zaporizhia – hoewel het de vier regio’s niet volledig controleert.

De woordvoerder van het Kremlin, Dmitry Peskov, haalde vrijdag een verklaring van afstand aan die is opgenomen in een anticorruptiewet, waarvan de details donderdagavond door de Russische autoriteiten zijn vrijgegeven.

Het leger, de politie, leden van de veiligheidsdiensten en andere staatsagenten die in de vier regio’s zijn geplaatst, hoeven volgens het decreet niet langer informatie te verstrekken over “hun inkomsten, hun uitgaven, hun bezittingen”.

Russische troepen in Oekraïne hebben volgens het decreet ook recht op ‘onderscheidingen en geschenken’ als ze van ‘humanitaire aard’ zijn en zijn ontvangen als onderdeel van wat Rusland een ‘speciale militaire operatie’ in Oekraïne noemt. De belastingvermindering is ook van toepassing op partners en kinderen van degenen die dienen en is met terugwerkende kracht tot 24 februari 2022 – de datum waarop Rusland zijn invasie van Oekraïne lanceerde.

Moskou tijd gemeld dat de Russische president Vladimir Poetin donderdag een uitvoerend bevel heeft ondertekend waardoor de verplichting voor overheidsfunctionarissen om hun belastingaangifte openbaar te maken voor de duur van de Russische oorlog in Oekraïne, wordt opgeheven.

“Vóór het decreet verplichtte de Russische wet ambtenaren om belastingaangiften voor zichzelf en hun naaste familieleden openbaar te maken in een poging de ongebreidelde corruptie terug te dringen. Militaire officieren moesten ook hun belastingaangifte openbaar maken bij aanstelling of ontslag”, meldde de Moscow Times.

“Het decreet stelt ook soldaten die in Oekraïne vechten en leden van de veiligheidsdiensten vrij van de publicatie van hun belastingaangifte, evenals ambtenaren die voor werk naar de aan Rusland geannexeerde regio’s van Oekraïne zijn gereisd”, meldde de Times.

Het Kremlin heeft een reeks stimulansen uitgerold voor Russen die in Oekraïne vechten, door contante bonussen aan te bieden en financiële hulp te beloven aan families in het geval van overlijden of letsel van dierbaren.

Eerder deze week werd bekend dat Russische militairen die in Oekraïne aan het vechten zijn hun kans krijgen ingevroren sperma gratis in cryobanken.

Het nieuws dat de Russische staat het invriezen van sperma voor zijn strijdkrachten zal financieren, volgt op berichten in oktober dat de vraag naar het invriezen van sperma toenam nadat Poetin een gedeeltelijke mobilisatie aankondigde om meer troepen te kanaliseren om de oorlog in Moskou te ondersteunen.

De mobilisatiecampagne van Moskou zette honderdduizenden Russen ertoe aan het land ontvluchten om te voorkomen dat je wordt ingelijfd.

Duizenden Oekraïners zijn ook gevlucht om deelname aan de oorlog te vermijden, meldde het Duitse persbureau DPA vrijdag. DPA zei dat “bijna 12.000 mannen werden betrapt terwijl ze probeerden de grens illegaal over te steken, op weg naar westerse landen”.

Onder verwijzing naar Oekraïense grenstroepen zei het persbureau dat 15 mannen waren omgekomen toen ze probeerden het land te ontvluchten om militaire dienst te ontlopen, waaronder “twee vermoedelijk van de kou gestorven in de Karpaten op weg naar Roemenië”.

De Oekraïense minister van Defensie, Oleksii Reznikov, zei dat het, gezien de omvang van de Russische uitrusting en troepenverliezen in Oekraïne, het Moskouse leger minstens vijf jaar zou kosten om zijn vroegere sterkte te herwinnen.

“Volgens NAVO-inlichtingen hebben de Russen enorme verliezen geleden aan tanks, artillerie, gepantserde personendragers en soldaten”, zei Reznikov tegen het nieuwscentrum Ukrainska Pravda. “De reguliere strijdkrachten van de Russische Federatie kunnen op zijn vroegst binnen vijf jaar worden hersteld, misschien niet eerder dan tien jaar”, zei hij.

Reznikov gaf geen details over de Oekraïense strijdkrachten, maar de partijen wel zware verliezen geleden sinds het begin van de oorlog in februari.

De Amerikaanse generaal Mark Milley schatte in november dat ongeveer 100.000 Russische troepen waren gedood of gewond sinds de invasie van februari. Hij zei dat de strijdkrachten van Kiev “waarschijnlijk” een vergelijkbaar aantal slachtoffers hadden gemaakt.