De nieuwe extreemrechtse regering van Israël maakte de aankondiging de dag voordat ze aantrad.

door Benjamin Netanyahu inkomend De onverzoenlijke Israëlische regering zette de uitbreiding van de nederzettingen op de bezette Westelijke Jordaanoever bovenaan haar prioriteitenlijst, een dag voordat ze werd beëdigd.

De Likud-partij van Netanyahu heeft woensdag beleidsrichtlijnen voor de nieuwe regering uitgevaardigd, waarvan de eerste belooft “nederzettingen in alle delen van het land Israël te bevorderen en uit te breiden – in Galilea, de Negev, de Boven-Golan en Judea en Samaria”. bijbelse namen voor de bezette Palestijnse Westelijke Jordaanoever.

Deze toezegging zou de nieuwe regering op ramkoers kunnen brengen met de naaste bondgenoten van Israël, waaronder de Verenigde Staten, die tegen de bouw van nederzettingen in de bezette gebieden zijn.

Israël veroverde in 1967 de Westelijke Jordaanoever, samen met de Gazastrook en Oost-Jeruzalem.

De Palestijnse Autoriteit (PA) streeft naar de Westelijke Jordaanoever als het hart van een toekomstige onafhankelijke staat. Israël heeft echter tientallen Joodse nederzettingen gebouwd, illegaal volgens internationaal recht, die nu ongeveer 500.000 Israëli’s huisvesten.

Ongeveer 2,5 miljoen Palestijnen wonen op de bezette Westelijke Jordaanoever en hun bewegingsvrijheid wordt ernstig beperkt door het Israëlische leger, dat gescheiden wegen exploiteert die alleen bestemd zijn voor gebruik door Joodse kolonisten.

De nieuwe regering van Netanyahu – de meest religieuze en harde lijn in de geschiedenis van Israël – bestaat uit ultraorthodoxe partijen, een extreemrechtse ultranationalistische religieuze factie en haar partij, Likud. Donderdag wordt hij naar verwachting beëdigd.

Een aantal van Netanyahu’s belangrijkste bondgenoten, de meeste Religieus zionisme partij, zijn ultranationalistische kolonisten van de Westelijke Jordaanoever.

Woensdag zei de nieuwe minister van Financiën Bezalel Smotrich in een opiniestuk in de Wall Street Journal dat er geen “verandering in de politieke of juridische status” van de Westelijke Jordaanoever zou komen, in tegenstelling tot jarenlang pleiten voor de annexatie van het hele grondgebied.

Hij bekritiseerde de “onverantwoordelijke militaire regering” die de burgerzaken van Israëlische kolonisten regelt.

Smotrich, zelf een illegale kolonist, zal de controle over de militaire regering op de bezette Westelijke Jordaanoever overnemen in zijn tweede rol – een nieuw gecreëerde functie als minister op het ministerie van Defensie.

Netanyahu keert terug aan de macht nadat hij vorig jaar uit zijn ambt werd ontheven, nadat hij van 2009 tot 2021 premier was geweest. Hij zal in functie treden in afwachting van zijn proces wegens het naar verluidt aannemen van steekpenningen, vertrouwensbreuk en fraude, beschuldigingen die hij ontkent.

De partners van Netanyahu streven naar wijdverbreide politieke hervormingen die grote delen van het Israëlische publiek van zich kunnen vervreemden, de spanningen met de Palestijnen kunnen vergroten en het land op ramkoers kunnen brengen met de Verenigde Staten en Amerikaanse Joden.

De regering van de Amerikaanse president Joe Biden heeft gezegd sterk gekant te zijn tegen de uitbreiding van de nederzettingen en heeft de Israëlische regering er in het verleden voor bestraft.