Persona 3 Portable op schakelaar

Ik wist niet echt wat ik kon verwachten in Persona 3 Portable. Hoewel ik goede dingen over de titel heb gehoord, kan tijd in veel games een rol spelen, vooral in remasters. Maar hoewel dit een port uit 2023 is van een heruitgave uit 2009 van een PS2-game uit 2006 (goed als je moet gaan zitten nadat je dit hebt gelezen), is Persona 3 Portable misschien wel de reden waarom ik verliefd word op de franchise .

Om deze verklaring te laten kloppen, is het belangrijk om enige context te hebben met mijn Persona-verhaal. Ondanks dat ik dol ben op RPG’s / JRPG’s, had ik pas onlangs mijn eerste ervaring met duiken in de serie toen Persona 5 Koninklijk kwam in oktober 2022 naar Game Pass omdat iedereen me vertelde dat het een game was die je echt moest spelen.

Hoewel ik heb genoten van wat ik tot nu toe heb gespeeld, ben ik pas halverwege de game gekomen en heb ik moeite om veel verder te komen. Het moeilijkste is dat de openingsact van Persona 5 vervelend werk is, waarbij het verhaal zich in de eerste twee kerkers in een slakkentempo voortbeweegt, omdat het je nog steeds de lading leert van de verschillende mechanica waaruit het spel bestaat.

Naast het leren kennen van de personages, het verhaal en de mechanica, vooral als nieuwe speler, duurt de tutorial 13 uur. Toen ik met Persona 3 Portable begon, was ik aangenaam verrast dat de game je vrijwel alles leert wat je moet weten binnen de eerste twee uur spelen.

Net als de rest van de serie is Persona 3 Portable een mooie mix van JRPG en visuele roman. Een deel van het spel richt zich op het bestrijden van monsters, genaamd Shadows, en het verkennen van kerkers, terwijl het andere deel gaat over het opbouwen van relaties en naar school gaan.

Wat de gevechtskant betreft, vond ik de gameplay-lus van Persona 3 best plezierig, hoewel het na een tijdje een beetje repetitief wordt. Elke nacht hebben jij en je vrienden de mogelijkheid om een ​​plaats genaamd Tartarus binnen te gaan, een spookachtige toren vol schaduwen die de mentale toestand van mensen in de buitenwereld beïnvloeden, en het is aan jou om ze te stoppen.

Als groep verken je je weg naar de top van de toren, met behulp van superkrachten die bekend staan ​​als Persona’s, ook wel bekend als maskers. Deze krachten zijn fysieke manifestaties van de ontberingen waarmee een individu te maken heeft gehad, elk met specifieke vermogens die sterk en zwak zijn tegen bepaalde schaduwen en vice versa. Eigenlijk zijn het net Pokemon.

De eigenaardigheid van je personage is dat hij midden in een gevecht van persoon tot persoon kan vangen en verplaatsen. Iedereen kan maar één van deze maskers gebruiken, wat ze net iets minder compleet en bijzonder maakt.

Hierdoor voelde ik me in het begin zeker overweldigd. Ja, ik kon maar één keer per beurt van persona wisselen, maar het was niet zo moeilijk om vijanden te sturen nadat ik na de eerste paar uur spelen hun typezwakte had ontdekt, gewoon omdat alleen mijn personage ze kon oppikken en gebruiken type.

Waar het interessant wordt, is wanneer het aantal vijanden niet alleen op hogere verdiepingen toeneemt, maar ook wanneer je bazen tegenkomt die sleutels kunnen gooien in gevechten, zoals het veranderen van hun statustype tijdens een gevecht. Hier moet je je bewegingen, itemgebruik en buffs of debuffs in je groep dienovereenkomstig plannen.

Dit is ook waar het andere aspect van gameplay buiten kerkers een grote rol speelt. Naast het opbouwen van relaties omwille van romantiek en bromance, verhoogt het vergroten van de sociale banden met teamgenoten en metgezellen je in-game statistieken, waardoor ze essentieel zijn voor het slijpen van de moeilijkste delen van de toren.

Maar bovenal was de sociale binding in Persona 3 Portable mijn favoriete onderdeel, omdat het resulteerde in een grote wereld en karaktervorming. Van het leren kennen van de eigenzinnige leraren die je op de Gekkoukan High School ondervragen tot het helpen van Kenji Tomochika bij het navigeren door een complexe relatie met zijn leraar, de setting en het plot zijn gewoon een genot.

Dit deel van Persona 3 Golden biedt ook veel herspeelwaarde, omdat je verschillende activiteiten en relaties in meerdere delen kunt verkennen om meerdere verhalen te ervaren. Het is ook de enige titel die ik tot nu toe in de serie heb gespeeld waarin je een vrouwelijk personage kunt kiezen, wat leidt tot een heel andere dynamiek met personages die anders gewoon je vriend of liefdesbelang waren als je als man speelde.

Behalve dat het leuk en plezierig is, pakt Persona 3 Portable ook veel moeilijke en genuanceerde onderwerpen aan, met een sterke karaktergroei. Het onderwerp dood en verdriet is bijzonder prominent aanwezig in het spel, aangezien zelfs Koro de hond een ontroerend verhaal krijgt over het omgaan met de dood van zijn baasje.

Persona 3 Portable doet gewoon geweldig werk door een balans te vinden tussen serieus en grappig, wat zeker niet eenvoudig is. Daardoor raakte ik erg gehecht aan de personages, zelfs aan sympathieke idioten zoals de clown van de klas, Junpei Iori.

Ongetwijfeld komt een van de vreemdste delen van het verhaal voort uit hoe Persona-gebruikers hun krachten oproepen. Zie je, in plaats van tarotkaarten te gebruiken of Persona op te roepen na een traumatische ervaring, schieten de personages zichzelf door het hoofd. Nee, ik maak geen grapje.

In het begin is het een beetje schokkend om een ​​groep tieners elkaar met geweren te zien neerschieten, ook wel evokers genoemd, maar aangezien het hen niet lijkt te schaden, wordt het mechanisme verrassend alledaags. Dat gezegd hebbende, een ding waar ik niet echt aan kon wennen, was de herhaling van Tartarus.

Hoewel het begrijpelijk is dat Tartarus, en de personages in het algemeen, er niet erg goed uitzien, aangezien dit een handheld-port van een PS2-titel was, betekent dat niet dat het gebied zo kaal en kaal moet zijn als zij. Het maakt niet uit op welke verdieping je je bevindt, de enige dingen waaruit het bestaat zijn monsters en schatten, elk verborgen in een willekeurig gegenereerde kamer zonder persoonlijkheid of verhaal erachter.

De gebruikersinterface lijkt voor sommigen misschien wat gedateerd, maar persoonlijk vond ik dat niet zo erg. Ik was eigenlijk heel blij dat ik in plaats van om je heen te lopen, gewoon een schuifregelaar had die je naar verschillende plaatsen en interactieve personages en objecten door het landschap bracht, omdat het voor een veel meer gestroomlijnd proces zorgde.

Uiteindelijk denk ik echt dat het verhaal, de personages en de algemene lus van Persona 3 Portable van vitaal belang zijn voor iedereen die op de hoogte is van de serie. En hoewel het zijn leeftijd een beetje in secties laat zien, zijn de gevechten nog steeds lonend en bevredigend, waardoor de plaats van de game als een van de belangrijkste RPG-titels in alle games wordt bevestigd. Ik geloof oprecht dat dit ook de reden zal zijn waarom ik terugkeer naar Persona 5 en echt kan genieten van wat iedereen zo leuk vindt aan de game.

Twinfinite Editors' Choice Award

Persona 3 Handheld-recensie

Recensent: Andrew McMahon | Prijs: bewerkers keuze | Kopie verstrekt door de uitgever.