Review van One Piece Odyssey voor PS5

Als het gaat om anime-games zoals One Piece Odyssey, zijn de verwachtingen zelden exorbitant. De meesten hopen alleen dat het het absolute minimum zou zijn om geliefde personages in interessante situaties te laten vallen en leuke verwijzingen naar eerdere bogen te maken. Het hoeven geen genrebepalende ervaringen te zijn of een hele reeks nieuwe elementen op tafel te brengen. Het enige wat ze hoeven te doen is een brede definitie van acceptabel te omarmen en onschadelijke uitbreiding te bieden aan een universum dat mensen hebben leren kennen en liefhebben.

Stel je mijn verbazing voor toen ik me realiseerde dat de nieuwste One Piece-titel niet dat soort was anime-spel. In plaats daarvan is het het soort aanbod dat echte risico’s neemt en iets nieuws probeert te doen met zijn gameplay, terwijl het in dezelfde sleur terechtkomt die de meeste andere anime-games op de markt teistert. Niet alleen dat, maar hij slaagt grotendeels in zijn inspanningen en zet een nieuwe standaard voor games die na hem komen.

Ik ga echter vooruit. Voor degenen die niet op de hoogte zijn van alle marketing van het spel, Odyssee uit één stuk ziet de Straw Hats getrokken in een nieuw avontuur dat zich afspeelt tussen mangabogen. Na een ontmoeting met een onbekende entiteit, lijdt de bemanning schipbreuk op een mysterieus eiland dat wordt bewoond door oude automaten en buitenaardse fenomenen. Een paar vreemde individuen bewonen ook het eiland, en een van hen berooft de Straw Hats van hun kracht en capaciteiten vanwege hun status als piraten.

Dit dwingt hen om het eiland te verkennen om hun verloren kracht en capaciteiten terug te winnen, zich onder te dompelen in de herinneringen die verband houden met die aspecten van zichzelf om de controle over hen terug te krijgen. Dat betekent letterlijk het herbeleven van enkele van de grootste momenten uit de serie, of het nu gaat om het opnemen tegen een voormalige krijgsheer in Alabasta of het herbeleven van enkele van de ergste uitdagingen waarmee ze ooit zijn geconfronteerd in Water 7.

Het stelt de bemanning ook in staat zich voor te bereiden op een nog grotere uitdaging die op het eiland op de loer ligt en die de rest van de wereld zou kunnen bedreigen als ze niet ingrijpen om het te verslaan.

One Piece Odyssey-recensie
Afbeelding door ILCA via Steam

Het is een behoorlijk behoorlijke opzet, maar het wordt behandeld zoals andere anime-games in voor- en tegenspoed. Cliff Notes-versies van de meest populaire bogen van de serie worden gebruikt om het grotere plot van de game uit te werken en kunnen het verhaal zeker naar voren halen wanneer spelers gedwongen worden een verhaal te spelen dat ze al tientallen keren eerder hebben gezien. .

Dit is precies wat fans verwachten van anime-games. Dat is jammer, aangezien het originele verhaal en de personages eigenlijk best interessant zijn. Ze hadden echt kunnen schitteren met wat meer focus daar. One Piece: Wereldzoeker benadering, maar voelen zich uiteindelijk onderontwikkeld en oppervlakkig.

Gelukkig slaagt One Piece Odyssey erin om te schitteren met zijn gameplay. Met behulp van een turn-based RPG-instelling zijn de basiselementen van de titel vrij eenvoudig: naast het verkennen van de hele wereld en van punt A naar punt B van het verhaal te komen, kunnen spelers ook de strijd aangaan met een verscheidenheid aan vijanden met behulp van vierkoppige strohoeden. Ze kunnen dan beurtelings tegen die vijanden vechten, waarbij de Straw Hats en hun vijanden heen en weer aanvallen uitwisselen totdat er nog maar één kant overblijft.

Het is een vrij eenvoudig gameplay-uitgangspunt, maar in de praktijk wordt het oneindig veel dieper. Tijdens gevechten moet met verschillende factoren rekening worden gehouden om als overwinnaar uit de strijd te komen. Deze omvatten het soort schade dat elk personage kan toebrengen, de positie van hun personages en het aantal beschikbare punten dat kan worden gebruikt voor speciale technieken.

Niet alleen dat, maar je moet constant de lay-out van je partij verschuiven en veranderen om te reageren en je aan te passen aan de partijsamenstelling van je tegenstander. Net als in Pokémon of Persona heeft elk partijlid en elke vijand specifieke sterke en zwakke punten op basis van hun schadetype.

Luffy is bijvoorbeeld een krachttype dat zware schade kan toebrengen aan snelheidstypes, maar kan geen op mes gebaseerde techniektypes aan. Usopp, aan de andere kant, is een Speed-type die Technique-types vanaf een veilige afstand kan snipen, maar zal snel vallen als hij wordt tegengewerkt door Power-types.

One Piece Odyssey-recensie
Afbeelding door ILCA via Steam

Om de zaken nog ingewikkelder te maken, kunnen verschillende elementaire en verzwakkende effecten worden toegepast op aanvallen, waardoor aanvallen verder worden versterkt of verzwakt, naast mogelijk negatieve effecten op hun doelen.

Dit resulteert in gevechten waarbij het opnemen van iemands partijleden tegen bepaalde vijanden een onmiddellijke overwinning kan betekenen, terwijl het een beslissende nederlaag kan betekenen om ze tegen andere vijanden te laten vechten. Als zodanig is het regelmatig schudden van je groep – en uitzoeken hoe je elke Straw Hat het beste kunt gebruiken – een noodzaak om als overwinnaar uit de strijd te komen en dit kan meerdere keren gebeuren, zelfs in kleine veldslagen.

Het kan chaotisch zijn, maar houdt gevechten ook fris en intens, zelfs tientallen uren in het spel.vijanden voor walgelijke schade. Sommige veldslagen voelden terecht kort aan, terwijl andere een bevredigende uitdaging vormden dankzij de voortdurende veranderingen in de strategie die ik moest doorvoeren.

De esthetiek en visuals van One Piece Odyssey hebben de ervaring verder verbeterd. Door de stijl van de One Piece-franchise toe te passen op moderne generatieplatforms, verschijnt de wereld met een 3D-versie van de kunststijl van Eiichiro Oda. Personagemodellen en vijandelijke modellen zijn net zo emotioneel en kleurrijk als alles uit de manga of anime, en zullen spelers zeker visueel betrokken houden tijdens hun avonturen.

One Piece Odyssey-recensie
Screenshot door ILCA via Twinfinite

Het geluidsontwerp is ook bruikbaar genoeg. De Japanse stemacteurs zijn vergelijkbaar met de anime, en de personages tonen daardoor veel emotie in elke regel die ze leveren. De muziek dient ook als een goede aanvulling op de gameplay, hoewel de nummers zelden opvallen en zelfs tijdens de climaxmomenten de neiging hebben om naar de achtergrond te vervagen.

Het eindresultaat is een spel dat veel beter is dan het had mogen zijn. Toegegeven, het is niet perfect, maar het is nog steeds een geweldige demonstratie van een game-aanpassing en een grote uitbijter op het gebied van anime-games.

One Piece-fans en turn-based RPG-enthousiastelingen zullen meer dan tevreden zijn met wat One Piece Odyssey te bieden heeft. De gevechten geven een nieuwe draai aan de kenmerkende vechtsystemen van het genre en gaan veel dieper dan je zou verwachten van een op anime geïnspireerde titel. Hoewel het spel niet perfect is, neemt het op de best mogelijke manier risico’s en zou het heel goed de basis kunnen leggen voor veel veelbelovendere One Piece-spellen in de toekomst.

Twinfinite Editors' Choice Award

One Piece Odyssey-recensie

Recensent: Keenan McCall | Prijs: bewerkers keuze | Kopie verstrekt door de uitgever.