Toen Khaled Al Sabawi in 2015 werd uitgenodigd om lid te worden van de Young Global Leaders (YGL), opgericht door Klaus Schwab, voorzitter van het World Economic Forum, werd de Canadees-Palestijnse zoon van vluchtelingen uit Gaza geëerd.

Al Sabawi’s uitnodiging voor de exclusieve organisatie van “uitzonderlijke mensen” was een erkenning van zijn TABO Foundation, een initiatief dat zich inzet voor de uitbreiding van Palestijns eigendom, en het in Gaza gevestigde Open Screenplay, dat beginnende scenarioschrijvers helpt om contacten te leggen over de hele wereld.

Deze erkenning was een groot probleem; YGL’s banden met het WEF betekende toegang tot enkele van de grootste namen ter wereld en uitnodigingen daarvoor WEF jaarlijkse top die deze week wordt gehouden in Davos, Zwitserland.

In september vorig jaar werd Al Sabawi echter voor onbepaalde tijd geschorst uit de YGL-gemeenschap.

Al Sabawi gelooft dat de schorsing een vergelding was voor een brief die hij en andere YGL-leden naar Schwab stuurden, waarin hij het WEF ervan beschuldigde te zwijgen over de acties van Israël in het bezette Palestijnse gebied, terwijl het tegelijkertijd zijn solidariteit met Oekraïne betuigde na de Russische invasie van Rusland. land.

“Hoewel we uw publieke verklaring van solidariteit met het volk van Oekraïne ten zeerste steunen, kunnen we niet anders dan ons enorm gekwetst voelen dat het WEF selectief is op het gebied van moraliteit en solidariteit op basis van nationaliteit”, aldus de brief in maart.

Volgens e-mails die door Al Sabawi aan Al Jazeera zijn getoond, reageerde Schwab boos en zei dat Oekraïne een “speciaal geval” was en dat de inhoud van de brief “diep beledigend” en “beledigend” was. Hij dreigde de YGL te ontbinden.

Wadia Ait Hamza, het hoofd van het Young Global Leaders Forum, betwistte echter de inhoud van de e-mails niet, maar ontkende dat Al Sabawi was geschorst vanwege de brief aan Schwab.

“Wanneer een jonge leider lid wordt van de YGL-gemeenschap, betekent lidmaatschap dat ze zich automatisch houden aan het handvest en de gedragscode van de gemeenschap”, aldus Ait Hamza. “Het niet naleven van deze regel kan leiden tot schorsing. Khaled [Al] Het Young Global Leaders-lidmaatschap van Sabawi werd in september 2022 voor onbepaalde tijd opgeschort.”

Ait Hamza weigerde in te gaan op de reden voor Al Sabawi’s schorsing, maar zei dat elke implicatie dat het verband hield met zijn politieke standpunt “volkomen ongegrond” was.

Neutraal over Palestina, sympathie voor Oekraïne

Het geschil tussen Schwab en de leden van YGL was eerder begonnen, in de zomer van 2021, toen Israëls oorlog tegen Gaza. Bij deze aanval kwamen ten minste 260 Palestijnen om het leven, onder wie meer dan 60 kinderen.

Destijds schreven Al Sabawi en een aantal andere YGL-leden een eerste brief aan het WEF en Schwab, waarin ze de organisatie opriepen om Israël aan te klagen voor zijn acties in Gaza.

“Als leden van de Young Global Leaders (YGL) en Global Shapers-gemeenschap zijn we er trots op de waarden van het World Economic Forum te vertegenwoordigen en te promoten en gehoor te geven aan uw oproep tot verantwoord leiderschap”, luidt de brief.

“Vandaag voelen we dat deze waarden op de proef worden gesteld door onze collectieve stilte als gemeenschap in het licht van de wreedheden en het geweld gepleegd door Israël tegen het Palestijnse volk.”

Voor Al Sabawi was de oorlog in Gaza persoonlijk. Hij zei dat hij niet alleen een Palestijn uit Gaza was, maar dat ook het kantoor van zijn bedrijf Open Screenplay in het geblokkeerde gebied werd gebombardeerd, waarbij vier mensen om het leven kwamen en werknemers werden getraumatiseerd.

“De luchtaanvallen van Israël hadden een impact op YGL-leden van Schwab”, vertelde Al Sabawi aan Al Jazeera. “We zijn ongelooflijk getraumatiseerd en verontwaardigd over de willekeurige aanvallen. Ikzelf en meer dan duizend YGL- en WEF-stakeholders waren van mening dat Schwab een standpunt moest innemen.

In reactie op hun oproep schreef Schwab echter een artikel op de WEF-website waarin hij benadrukte dat de organisatie neutraal moet blijven.

“Onpartijdigheid en neutraliteit zijn verankerd in ons handvest als internationale organisatie. We hebben het ook opgenomen in al onze bestuursregels, waardoor mensen zich kunnen associëren met het Forum ongeacht hun ras, nationaliteit, geslacht of politieke overtuiging, wetende dat het doel van het Forum is om de toestand van de wereld te verbeteren door middel van dialoog en actie . samenwerking”, de artikel gezegd.

Schwab draaide dit standpunt om toen hij samen met het WEF in februari 2022 een verklaring aflegde waarin hij Rusland veroordeelde voor zijn invasie in Oekraïne.

“Toen het WEF een duidelijk standpunt innam tegen de invasie van Oekraïne, waren we verontwaardigd”, zei YGL-lid en mede-ondertekenaar Ramzi Jaber.

“Ons is verteld dat het WEF zich niet kan uitspreken tegen onrecht omdat het een neutraal orgaan is en simpelweg geen standpunt in het openbaar kan innemen – om een ​​paar maanden later te zien dat het WEF een krachtig standpunt innam over de oorlog tegen Oekraïne en zijn solidariteit betuigde met Oekraïne. ”, zei YGL-lid Mary Nazzal.

“Het is zeker welkom en natuurlijk aangemoedigd. Maar wat niet welkom is, zijn de dubbele standaarden.

“We hebben het Forum gevraagd het goede voorbeeld te geven door een proactieve benadering van mensenrechten te hanteren door eerst de mensenrechten in Palestina aan te pakken”, zei collega-YGL-lid Reem Khoury. “We hebben het Forum gevraagd om formeel een dialoog te organiseren met Human Rights Watch en Palestijnse en Israëlische mensenrechtenverdedigers. Onze enige hoop op vrede en welvaart is een dialoog over gelijke mensenrechten en een einde aan mensenrechtenschendingen tegen Palestijnen.

Ait Hamza zei dat het WEF en YGL actief hebben geprobeerd de Palestijnen erbij te betrekken.

“De YGL-gemeenschap evolueert voortdurend en jonge Palestijnse leiders zijn sinds 2020 continu vertegenwoordigd in de gemeenschap”, aldus Ait Hamza. “Het Forum heeft verschillende hubs van de [WEF initiative] Global Shapers-gemeenschap in Palestina omdat we geloven dat we een stem moeten hebben die de mensen vertegenwoordigt, vooral de jeugd.

Gebrek aan doorzichtigheid

Hoewel Schwabs antwoord op de in maart verzonden brief van YGL duidelijk maakte dat hij zich beledigd voelde, bewaarde hij zijn bijzondere minachting voor een apart antwoord dat alleen naar Al Sabawi was gestuurd, zoals gerapporteerd aan Al Jazeera.

“De toon en inhoud van de brief is zeer beledigend en ongepast voor een YGL-lid. Verzenden op een moment dat de wereld wederzijdse vernietiging vreest, is verdere ongevoeligheid”, zei Schwab in de e-mail.

“Schwab’s zeer boze taal, toonpolitie, gaslighting en pogingen tot intimidatie die rechtstreeks op mij, een Palestijn, gericht zijn, zijn typerend voor blanke machthebbers die denken dat ze ongestraft blijven”, zei Al Sabawi. “Uit zijn e-mail blijkt dat de YGL en WEF er niet in geïnteresseerd zijn om van de wereld een eerlijke plek te maken, maar hun macht misbruiken ten nadele van gemarginaliseerde gemeenschappen over de hele wereld.”

In augustus realiseerde Al Sabawi zich dat hij niet was uitgenodigd voor de jaarlijkse YGL-top in Genève, in tegenstelling tot zijn collega’s in het netwerk.

Hij mailde om uitleg, maar zei dat het enige antwoord een e-mail in september was waarin stond dat hij “voor onbepaalde tijd” van het netwerk was geschorst. Een verklaring voor de schorsing werd niet gegeven.

YGL-leden waarmee Al Jazeera sprak voerden aan dat de e-mails en de schorsing van Al Sabawi voorbeelden waren van wat zij een gebrek aan transparantie binnen het forum noemen.

“Ik geloof dat er angst is voor vergelding binnen YGL en WEF,” zei Jaber, “daarom denk ik dat er niet eens meer [YGL members] die de e-mail ondertekende en wees op de dubbele standaard.

Jaber zegt dat hij YGL zal verlaten uit solidariteit met Al Sabawi. Ook Nazzal overweegt zijn lidmaatschap op te schorten.

“Mijn waarden staan ​​ver boven elke institutionele band die ik heb gehad en altijd ben geweest”, zei Nazzal. “Ik zal volgens hen handelen.”