Het telefoontje tussen de Oekraïense president en de Indiase premier Narendra Modi komt op het moment dat India zijn handelsbetrekkingen met Rusland wil versterken.

De Oekraïense president Volodymyr Zelenskyy zei tijdens een telefoongesprek met premier Narendra Modi dat hij de hulp van India had gevraagd bij het implementeren van een “vredesformule”.

Het gesprek van maandag kwam op een moment dat India zijn handelsrelatie met Moskou probeert te versterken nu westerse landen nieuwe maatregelen introduceren om de handel te beperken Rusland financiert zijn oorlog in Oekraïne.

“Ik had een telefoontje met premier Narendra Modi en wenste een succesvol G20-voorzitterschap”, schreef Zelenskyy op Twitter. “Het was op dit platform dat ik de formule voor vrede heb aangekondigd en nu kijk ik uit naar de deelname van India aan de uitvoering ervan.”

Zelensky vroeg de Grote Groep van 20 (G20) economieën vorige maand om de 10-punten-vredesformule van Oekraïne over te nemen om de oorlog te beëindigen. India is een jaar lang voorzitter van de G20.

De Indiase regering zei in een verklaring dat de twee leiders mogelijkheden voor verdere samenwerking bespraken.

“De premier legde de belangrijkste prioriteiten van het Indiase G20-voorzitterschap uit, waaronder het uiten van de zorgen van ontwikkelingslanden over kwesties als voedsel- en energiezekerheid”, zei hij.

Modi “herhaalde ook krachtig” zijn oproep voor een einde van de vijandelijkheden in Oekraïne en betuigde India’s steun voor alle vredesinspanningen, aldus de verklaring.

India, dat de Russische invasie van Oekraïne niet expliciet veroordeelde, werd de eerste koper van Russische olie na China. Westerse sancties waren gericht tegen de olie- en energieproducten van Rusland, die de belangrijkste exportproducten en bronnen van inkomsten zijn, maar deze maand kocht India vaten ruwe olie uit de Oeral tegen een prijs die ver onder het door westerse landen overeengekomen plafond van 60 dollar lag.

De minister van Buitenlandse Zaken van India zei dat een land met een enorme vraag naar energie en een laag inkomen moet uitkijken naar zijn eigen belangen, aangezien hij Rusland een “stabiel en stabiel land” noemde. bewezen partner“.

Persbureau Reuters meldde vorige maand dat Moskou India een lijst had gestuurd met meer dan 500 producten die het nodig had – inclusief onderdelen voor auto’s, vliegtuigen en treinen – omdat sancties het vermogen van Rusland beperkten om zijn vitale industrieën draaiende te houden.

India heeft het Kremlin ook een lijst gestuurd met Indiase producten die volgens de minister van Buitenlandse Zaken op de Russische markt moeten komen. New Delhi probeert de bilaterale handel, nu gericht op Rusland, in evenwicht te brengen.