Washington D.C.- Terwijl Amerikanen misschien verdeeld zijn door Nancy Pelosi Nalatenschap, weinigen zullen het er niet mee eens zijn dat het besluit van de zittende House Speaker om af te treden een nieuw tijdperk markeert in de Amerikaanse politiek.

Bijna 30 jaar lang was Pelosi de belangrijkste wetgever van het Democratisch Huis, als president leidende tot de eindstreep leidende wetgeving, en als minderheidsleider frustrerend – en soms samenwerkend met Republikeinen.

Hier kijkt Al Jazeera naar de toekomst van het Huis en de Amerikaanse politiek in het post-Pelosi-tijdperk.

Wie vervangt Pelosi als spreker?

Democraten verloren ternauwernood de controle over het Huis in de tussentijdse verkiezingen eerder deze maand. De volgende spreker zal dus uit de inkomende Republikeinse meerderheid komen.

Bij een interne stemming nomineerde de Republikeinse caucus minderheidsleider Kevin McCarthy als voorzitter, dus hij zal waarschijnlijk de voorzittershamer van Pelosi overnemen wanneer het nieuwe congres op 3 januari bijeenkomt.

Maar dit resultaat is niet gegarandeerd.

Aangezien het tellen van de stemmen nog bezig is, is de exacte samenstelling van het nieuwe congres dat nog niet nog bekend. Verschillende huiswedstrijden blijven te dichtbij om te bellen.

De voorzitter van de kamer wordt gekozen bij meerderheid van alle leden. Minstens twee rechtse Republikeinen hebben gezegd dat ze McCarthy niet zullen steunen als president. Met een kleine Republikeinse meerderheid zal McCarthy misschien niet de 218 stemmen halen die hij nodig heeft om Pelosi op te volgen.

In dat geval organiseert de Kamer verdere stemmingen totdat een kandidaat een meerderheid behaalt. Zonder een luidspreker zou de kamer feitelijk niet functioneel zijn.

De laatste keer dat een spreker niet werd gekozen op het eerste appèl was in 1923.

Wie wordt de democratische leider?

Nu Pelosi de leiding van het Huis verlaat, Democraten zal een nieuwe wetgever moeten vinden om als minderheidsleider te dienen en vervolgens als spreker als hij in de toekomst de controle over de kamer terugkrijgt.

Die nieuwe leider zal hoogstwaarschijnlijk Hakeem Jeffries uit New York zijn, die de steun heeft van Pelosi en andere topdemocraten.

De 52-jarige Jeffries kondigde vrijdag zijn kandidatuur voor het leiderschap aan in een brief aan zijn collega’s. Het congreslid, dat momenteel de voorzitter van de Democratische caucus is, wordt al jaren algemeen beschouwd als een koploper om Pelosi op te volgen. Nu lijkt hij klaar om onbetwist te gaan voor de leidende rol.

Als hij wint, wordt hij de eerste zwarte partijleider in het Congres.

Hakeem Jeffries
Hakeem Jeffries, voorzitter van de Democratische Caucus van het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden, wordt waarschijnlijk de eerste Afro-Amerikaanse partijleider in het Congres [File: Evelyn Hockstein/Reuters]

Wat is het programma van Jeffries?

In de brief waarin hij zijn kandidatuur aankondigde, beloofde Jeffries voort te bouwen op het werk dat de House Democrats in de loop der jaren hebben gedaan in samenwerking met de Biden-administratie.

Hij beloofde ook om individuele leden van de raciaal en ideologisch diverse democratische caucus te “empoweren” en te werken om in 2024 een meerderheid te herwinnen.

Het congreslid zei dat de Democraten hun communicatiestrategie zouden verbeteren om te benadrukken dat zij “in feite de partij zijn die opkomt voor vrijheid, economische kansen bevordert en gezinnen waardeert door ze te verheffen”.

Nadat de echtgenoot van Pelosi was aangevallen in het huis van het paar in San Francisco, wat volgens de autoriteiten was politiek gemotiveerdJeffries zei dat hij de beveiliging voor wetgevers zou opvoeren.

En daarbij prijzend wat Huisdemocraten bereikt in de afgelopen jaren heeft hij gezegd: “Er moet meer worden gedaan om inflatie te bestrijden, onze democratie te verdedigen, reproductieve vrijheid te waarborgen, nieuwe Amerikanen te verwelkomen, gelijke bescherming onder de wet te bevorderen en de openbare veiligheid in elk land te verbeteren.

Wie verlaat nog meer de democratische leiding?

Pelosi is niet de enige senior Democraat die het leiderschap van het Huis opzegt. Huismeerderheidsleider Steny Hoyer – eveneens in de 80 – zal zijn leidende positie ook niet behouden.

Meerderheid Whip Jim Clyburn, 82, zal naar verwachting ook aftreden en een andere leidende rol zoeken.

Katherine Clark uit Massachusetts heeft een poging gedaan om de Democratische zweep te worden, en Pete Aguilar uit Californië is een favoriet om de voorzitter van de caucus over te nemen.

Pelosi steunde Jeffries, Clark en Aguilar donderdag in een verklaring en zei dat ze de “mooie diversiteit” van het land weerspiegelden.

Wat gaat Pelosi hierna doen?

De vertrekkende spreker zal na haar herverkiezing eerder deze maand in ieder geval de komende twee jaar lid blijven van het Congres en haar district in San Francisco vertegenwoordigen.

“Er is geen grotere officiële eer voor mij dan op deze verdieping te staan ​​en te spreken namens de mensen van San Francisco”, zei ze donderdag.

“Wat ik zal blijven doen als lid van het Huis – spreken voor de mensen van San Francisco, de grote staat Californië dienen en onze grondwet verdedigen.”