Nigeria heeft een in China gebouwde diepwaterhaven van een miljard dollar geopend in Lagos, die naar verwachting de congestie in de havens van het land zal verminderen en zal helpen om een ​​Afrikaanse overslaghub te worden, waar ladingen worden verwerkt die onderweg zijn naar andere bestemmingen.

President Muhammadu Buhari, die maandag de haven in gebruik heeft genomen, heeft de aanleg van infrastructuur tot een belangrijke pijler van het economisch beleid van zijn regering gemaakt en hoopt dat het zijn regerende partij zal helpen stemmen te winnen bij de presidentsverkiezingen volgende maand.

Veel Nigeriaanse zeehavens, geërfd van het Britse koloniale bestuur, functioneren niet meer of werken niet meer onder hun capaciteit. Momenteel lopen de meeste handelsactiviteiten via de twee in Lagos en nog twee in en rond Port Harcourt, de oliehoofdstad van het land, wat resulteert in constante files en logistieke problemen voor import en export.

De plaatselijke krant Punch meldde dat de gouverneur van Lagos, Babajide Sanwo-Olu, zei dat “de grootte van de schepen die hier komen wel vier keer zo groot kan zijn als de schepen die momenteel aanmeren in de havens van Tin Can en Ports. Tegen papa. [Lagos’s existing ports].”

De nieuwe diepzeehaven van Lekki is voor 75% eigendom van China Harbor Engineering Company en de Singaporese Tolaram Group, waarbij de rest wordt gedeeld tussen de Lagos State Government en de Nigerian Ports Authority.

Autoriteiten zeiden dat de nieuwe haven, gebouwd voor $ 1,5 miljard, een van de grootste in West-Afrika is.

“Dit is een transformerend project, een baanbrekend project. Dit project zou minstens 200.000 banen kunnen creëren”, vertelde Cui Jianchun, de Chinese ambassadeur in Nigeria, aan Reuters nadat Buhari de haven in gebruik had genomen.

China is een van de grootste bilaterale kredietverstrekkers aan Nigeria en heeft spoorwegen, wegen en elektriciteitscentrales gefinancierd.