De wijzigingen omvatten onder meer de herziening van de ministeriële geschiktheidsnormen, wat betekent dat ambtenaren met voorwaardelijke straffen in de regering kunnen dienen.

Kandidaat-premier van Israël Benjamin Netanyahu kwam een ​​stap dichter bij het vormen van een regering nadat het parlement verdeeldheid zaaiende wetgeving goedkeurde die zijn extreemrechtse en ultraorthodoxe coalitiepartners ten goede zal komen.

Een van de controversiële amendementen van dinsdag stelt een Israëlische politicus in staat om minister te worden ondanks een veroordeling voor belastingontduiking.

Aryeh Deri, de leider van de ultraorthodoxe Shas-partij, had eerder een voorwaardelijke straf gekregen voor zijn belastingovertredingen – een stap die hem voor zeven jaar uit de politiek had kunnen houden.

Het amendement herzag echter de ministeriële fitnessnormen, wat betekent dat alleen politici die gevangenisstraffen uitzitten, kunnen worden uitgesloten van het dienen in de regering.

Na urenlang debat stemden 63 van de 120 parlementariërs voor en 55 tegen.

Kort nadat de wetgeving was aangenomen, zei het Israëlische Hooggerechtshof dat het een beroep tegen Deri’s benoeming zou behandelen door een groep wetenschappers, geleerden en voormalige diplomaten genaamd “Bastion of Democracy”.

Het tweede amendement op de Israëlische regeringswet zal eindelijk de leider van de pro-kolonisten toelaten Religieus zionisme partij, Bezalel Smotrich, om de post van tweede minister binnen het Ministerie van Defensie te bekleden.

Smotrich wordt beschouwd als een groot voorstander van uitbreiding van de nederzettingen op de bezette Westelijke Jordaanoever.

Joodse nederzettingen op de Westelijke Jordaanoever en Oost-Jeruzalem worden volgens internationaal recht als illegaal beschouwd. Smotrich moet ook invloed hebben op het bestuur van de bezette Westelijke Jordaanoever en op het leven van de Palestijnen.

Deri zal naar verwachting over twee jaar de functie van minister van Financiën overnemen, in het kader van een rotatieovereenkomst met Smotrich, die de baan als eerste zal aannemen.

De regering wil nog een amendement aannemen dat de bevoegdheden van de minister van Nationale Veiligheid uitbreidt tot niet alleen de politie, maar ook de grenspolitie op de bezette Westelijke Jordaanoever. De extreemrechtse politicus Itamar Ben-Gvir zal naar verwachting op deze post worden benoemd.

Netanyahu heeft zijn eigen juridische problemen, met een lopende corruptiezaak. Critici zeiden dat hij zou proberen het rechtssysteem van Israël te ondermijnen in een poging om te voorkomen dat het proces doorgaat.

“Meest corrupte” regering

Na zijn verkiezingsoverwinning op 1 november slaagde Netanyahu erin een extreemrechtse religieuze coalitie te vormen. Zijn regering plant ingrijpende wetswijzigingen en een bewuste verzwakking van het gerechtelijk apparaat. Experts zeggen dat de veranderingen er ook toe kunnen leiden dat het hangende corruptieproces tegen Netanyahu wordt geschrapt.

De wetgeving, samen met beloften om de bevoegdheden van het Hooggerechtshof in te perken, anti-homoverklaringen van inkomende coalitieleden en oproepen om een ​​bedrijf toe te staan ​​om diensten aan mensen te weigeren op religieuze gronden, heeft zowel liberale Israëli’s als westerse bondgenoten gealarmeerd terwijl ze kritiek kregen op rechten. groepen, bedrijven en ambtenaren in dienst.

Met het oog op deze veranderingen waarschuwde de vertrekkende minister van Defensie Benny Gantz voor een verdere escalatie van geweld en bloedvergieten in de regio.

De vertrekkende Israëlische premier Yair Lapid zei dat de nieuwe regering, nadat de wetswijzigingen tot nu toe waren doorgevoerd, al had bewezen “de meest corrupte aller tijden” te zijn, zelfs vóór haar inauguratie op 29 december.

Netanyahu heeft gezegd dat hij voor alle Israëli’s zal regeren, ook al is zijn regering waarschijnlijk de meest rechtse in de geschiedenis van het land. Hij heeft herhaaldelijk gezegd dat hij de burgerrechten zal beschermen en geen schade zal toestaan ​​aan de Palestijnse minderheid van het land of de LGBTQ-gemeenschap.

Toch hebben ten minste twee leden van de religieuze zionistische partij gesuggereerd dat het bedrijven en zelfs artsen toegestaan ​​zou moeten worden om leden te weigeren vanwege hun seksuele geaardheid.

Simcha Rothman zei op de openbare radio van KAN dat een religieuze hoteleigenaar kan weigeren een stel van hetzelfde geslacht te dienen “als het indruist tegen hun religieuze gevoeligheden en hen pijn doet”.

Zijn partijgenoot, Orit Strock, vertelde hetzelfde radiostation dat “een arts die een behandeling moet geven die tegen zijn religieuze overtuigingen ingaat – zolang er genoeg andere artsen zijn die de behandeling kunnen geven, je hem niet moet dwingen “.

De opmerking werd gemaakt in het kader van een van de eisen van de coalitie om dergelijke discriminatie legaal te maken op basis van godsdienstvrijheid.