Kuala Lumpur, Maleisië – Universiteitsstudente Jane Chen staat te popelen om te stemmen bij haar eerste Maleisische verkiezingen en reist twee uur noordwaarts naar haar geboorteplaats Ipoh in Noord-Maleisië om te stemmen.

“Ik kijk uit naar de verkiezingen”, zei de 19-jarige tegen Al Jazeera. “Het is natuurlijk mijn eerste keer dat ik ga stemmen, maar het symboliseert ook dat ik volwassen ben en kan deelnemen aan het democratische proces.”

Chen is een van de naar schatting 1,4 miljoen Maleisiërs onder de 21 jaar die voor het eerst kunnen stemmen bij algemene verkiezingen – nadat vorig jaar een nieuwe wet werd aangenomen die de kiesgerechtigde leeftijd verlaagde tot 18 jaar.

Met weinig trackrecord van de motivaties van jonge mensen, de toevoeging van miljoenen nieuwe kiezers door automatische registratie en de opkomst van nieuwe politieke partijen en coalities – zij het met bekende gezichten – is de stemming een van de meest omstreden, en het moeilijkst te voorspellenin jaren.

“We hebben drie grote coalities die strijden om de macht, en elk van deze coalities alleen levert aanzienlijke steun aan de arena”, zegt Ibrahim Suffian, mede-oprichter en programmadirecteur van het Merdeka Center, een Maleisisch onderzoeksbureau. “Elk van deze coalities lijkt ook niet de kracht te hebben om ronduit te winnen. En dan zijn er op de grond veel kleine partijen, sommige met spraakmakende leiders die mogelijk opschudding kunnen veroorzaken in delen van het land.

Bij de laatste verkiezingen in mei 2018 was de keuze voor veel kiezers duidelijk.

Maleisiërs waren woedend over het miljardenschandaal bij het staatsfonds 1MDB en boos over de ontkenning en verduistering door de toenmalige regering. De mate van corruptie, waarbij toen-Premier Najib Razakverenigde de oppositie achter een gemeenschappelijke zaak en leidde ertoe dat de United Malayan National Organization (UMNO) voor het eerst sinds de onafhankelijkheid de macht verloor.

Aanhoudende interne gevechten

Maleisiërs hoopten dat de nieuwe regering onder leiding van de Pakatan Harapan (PH)-coalitie een meer inclusief Maleisië zou voorzitten en institutionele hervormingen zou doorvoeren.

De eerste tekenen zagen er veelbelovend uit.

De blauwe vlaggen met een witte weegschaal die het symbool zijn van BN langs een landelijke weg in Maleisië
UMNO, de dominante partij in de Barisan Nasional-coalitie, is verwikkeld in machtsstrijd sinds ze in 2018 de macht verloor. Ze hoopt de verkiezingen van zaterdag te winnen, maar wordt geconfronteerd met een steeds meer verdeeld en veeleisend electoraat. [Hasnoor Hussain/Reuters]

Het kabinet was meer representatief voor een land waar iets meer dan 60% van de bevolking Maleis of van inheemse afkomst is, en waar grote gemeenschappen van mensen van Chinese en Indiase afkomst zijn.

Pakatan Harapan is ook begonnen met institutionele hervormingen.

Er is gesproken over het afschaffen van de doodstraf, het versoepelen van het gebruik van ondemocratische wetten zoals de opruiingswet uit het koloniale tijdperk, en het ondertekenen van belangrijke internationale verdragen, waaronder het Internationaal Verdrag voor de uitbanning van rassendiscriminatie (ICERD).

Maar de voorstellen boden een kans voor de rivalen van Pakatan die hielpen de aanhoudende vrees aan te wakkeren dat een beleid van positieve actie ten gunste van de Maleisische meerderheid in gevaar zou komen, en Mahathir liet plannen om ICERD te ratificeren vallen.

In februari 2020 viel de coalitie uiteen en Mahathir nam ontslag.

Na een week van onzekerheid kwam Muhyiddin Yassin, die als minister van Binnenlandse Zaken in de Pakatan-regering had gediend, naar voren als premier in een nieuwe coalitie die de steun had van UMNO en liet zijn voormalige kameraden in de kou staan.

De “achterdeurregering”, zoals het al snel spottend werd genoemd verkiezingen gehouden in staatsvergaderingen die voorheen werden gecontroleerd door Pakatan, zelfs tijdens de COVID-19-pandemie. Maar na iets meer dan een jaar was ook Muhyiddin in overtreding van de machtsstrijd, vervangen door UMNO’s Ismail Sabri Yaakob.

Ismail Sabri staat ook onder druk van zijn eigen partij, met name senior UMNO-politici – bekend als de “gerechtelijke groep” – die te maken hebben met corruptiezaken. Onder hen zijn partijvoorzitter Ahmad Zahid Hamidi en Najib, die in de gevangenis zit nadat hij schuldig is bevonden in de eerste van vijf 1MDB-gerelateerde processen.

“Het wantrouwen jegens politici is toegenomen”, zegt Bridget Welsh, honorair onderzoeksmedewerker aan de Universiteit van Nottingham in Maleisië en een expert op het gebied van de politiek van het land. “Jongeren kijken veel zorgvuldiger; ze zijn op zoek naar leiderschap en er is een kloof met deze oudere politici die worden gezien als kijkend naar het verleden. Dat is wat ik een “houd je neus dicht”-verkiezing noem. Mensen stemmen op de persoon die het minst gehaat is.

Ook ouderen maken zich steeds meer zorgen over de kwaliteit van hun leiders.

Zamzaley Hussain werkte vroeger op een booreiland, maar verkoopt nu eten bij een stalletje langs de weg in een westelijke buitenwijk van Kuala Lumpur.

“Als moslim zou ik willen stemmen op een partij die opkomt voor mijn geloof, opkomt voor de rechten van Maleisische mensen en in staat is de economie te leiden”, zei hij.

“Maar ik zou ook graag een kandidaat hebben die de klus kan klaren, sommige Kamerleden kunnen niet werken. In deze omstandigheden is stemmen op de juiste kandidaat belangrijker dan stemmen op de juiste partij.

zorgen over de kosten van levensonderhoud

Uit een pre-electorale enquête die eind vorige maand door het Merdeka Center werd vrijgegeven, bleek dat de economie de grootste zorg was voor kiezers, samen met inflatie en de stijgende kosten van levensonderhoud.

Meer dan 50% van de mensen zei ook dat ze niet tevreden waren met de huidige regering, gezien de onrust die zichtbaar was in etniciteit, leeftijd, opleiding en inkomen.

“In hun achterhoofd blijft de kwestie van bestuur, corruptie en onregelmatigheden in overheidszaken bestaan”, zei Ibrahim. “Ik denk dat veel kiezers zich nog steeds realiseren dat de verandering die in 2018 heeft plaatsgevonden – de rechtszaken en de uiteindelijke gevangenneming van voormalig premier Najib Razak – slechts het begin is van wat een continu proces zou moeten zijn. dingen kloppen. in volgorde. Dit werk is onvoltooid.

Uit het onderzoek van het Merdeka Center bleek dat Pakatan over het algemeen de meeste steun bleef krijgen van alle coalities.

Maar gedurende de twee weken durende campagne zijn er tekenen dat de pro-Maleisische nationalistische coalitie Perikatan Nasional terrein wint onder Maleiers, waarbij velen vrezen dat een overwinning voor de regerende Barisan Nasional (BN)-coalitie de deur zou kunnen openen voor Zahid van UMNO. om zich een weg naar de hoogste positie te vechten.

Een aanzienlijk deel van de kiezers bleef zelfs in de laatste week van de campagne onbeslist, aldus analisten.

“Alles is zo veranderlijk”, zegt Meredith Weiss, een professor politieke wetenschappen aan de Universiteit van Albany die tijdens de campagne door Maleisië heeft gereisd, tegen Al Jazeera. “Het probleem is de almachtige Maleisische stem, dus deze splitsing kan het verschil maken.”

Een jonge vrouw tuurt aandachtig tussen een menigte mensen met rode ballonnen tijdens een politieke bijeenkomst voor Pakatan Harapan
Er heerste een feestelijke sfeer – compleet met ballonnen en foodtrucks – bij een rally georganiseerd door Pakatan Harapan eerder deze week. De partij lijkt in de peiling van zaterdag steeds meer vertrouwen te hebben in haar optreden [Hasnoor Hussain/Reuters]

Bij een bijeenkomst voor Pakatan in een westelijke buitenwijk van Kuala Lumpur kwamen duizenden mensen opdagen om de zware slagmensen van de coalitie te horen. De stemming was feestelijk met een band die lokale rock uitpompte en T-shirts naar het publiek gooide, foodtrucks, honderden rode ballonnen en een gelegenheid om een ​​selfie te maken met een kartonnen uitsnede van de lokale kandidaat.

Er was zelfs vuurwerk.

De menigte was een microkosmos van Maleisië – een mengeling van etniciteiten, jong, oud, mannelijk en vrouwelijk. Sommige ouders brachten zelfs hun kinderen mee.

Voor een kraam met sinister gekleurde drankjes stond Kit Lim, een plaatselijke bewoner die zei dat hij op Pakatan zou stemmen.

“Het is een beetje inclusiever, multiraciaal en misschien wat meer open voor verandering”, vertelde de 45-jarige universiteitsprofessor aan Al Jazeera. “Raciale en religieuze retoriek is saai. Ik denk niet dat dat de manier is om te gaan. »

De heer Chua, 70, stond vlakbij en aarzelde om zijn volledige naam of zijn stemintenties bekend te maken.

“Ik hoop op beter”, zei hij. “Niet voor ons, maar voor de toekomstige generatie.”

De regen begon te vallen. Mensen zetten hun paraplu’s op, maar weinigen vertrokken. De menigte bleef groeien.

Vanaf het podium drong Fahmi Fadzil, communicatiedirecteur van de Keadilan Rakyat Party (Partij voor Rechtvaardigheid van het Volk) die haar zetel in het westen van Kuala Lumpur verdedigt, er bij iedereen op aan om te gaan stemmen. Keadilan is een van de partijen van Pakatan Harapan.

“Het is jouw kracht”, zei hij tegen de menigte.

“Stemmen zijn belangrijk”

Het besluit om de stemgerechtigde leeftijd te verlagen leidde tot beschuldigingen – grotendeels van oudere generaties – dat jonge Maleisiërs niet de kennis of ervaring hadden om te stemmen en geen interesse hadden in politiek.

De afgelopen maanden zijn er gezamenlijke inspanningen geleverd om het publiek voor te lichten over het politieke proces en wat stemmen is.

Veteraanactivist Fahmi Reza stelde zichzelf voor workshops democratie op hogescholen en universiteiten in het hele land – online toen beheerders weigerden om het op de campus toe te staan ​​- en andere groepen zijn ook opgekomen.

Aan de Universiteit van Malaya zegt de 21-jarige student en activist Sharifah l’Nur Habib Idris dat de apathici een minderheid vormen en dat een “aanzienlijk deel” van de campuscohort interesse en bereidheid heeft getoond om meer te weten te komen over het beleid. proces en hun stemrecht.

“Ze zijn geïnteresseerd in stemmen omdat ze de effecten ervan in hun dagelijks leven zien”, zei ze, wijzend op de meerdaagse sluiting van het LRT-spoorwegsysteem deze maand, waardoor studenten niet naar de les konden gaan.

Een jonge student met hoofddoek en masker legt uit hoe het Maleisische stemsysteem werkt in een nagemaakt stembureau op een universiteit
Een nagemaakt stembureau geïnstalleerd op de campus van de International Islamic University Malaysia, aan de rand van Kuala Lumpur, om nieuwe kiezers vertrouwd te maken met wat er tijdens de verkiezingen gebeurt [Hasnoor Hussain/Reuters]

Jane Chen wil ook graag stemmen. Ze nam deel aan Srikandi, een programma dat door de Canadese regering wordt gefinancierd om jonge vrouwen voorlichting te geven over democratie, en schreef zich in als verkiezingswaarnemer voor stembureaus rond Ipoh.

Maar hoewel ze gepassioneerd is door politiek – en denkt dat het ooit een interessante carrière zou kunnen worden – zijn sommige van haar vrienden minder gemotiveerd. Ze is van plan zaterdag vroeg bij hen aan te kloppen en ze naar het stembureau te brengen.

“De stemmen van iedereen tellen”, zei ze. “Het wordt tijd dat we de regering kiezen die we willen voor de toekomst en uitspreken wat we belangrijk vinden.”