Een schutter is tekeer gegaan in het 10e arrondissement van de Franse hoofdstad en heeft drie mensen gedood bij een aanval gericht op buitenlanders, zeggen de autoriteiten.

Honderden mensen gingen de straat op in Parijs om gerechtigheid te eisen na een filmen in een overwegend Koerdische wijk in de Franse hoofdstad waarbij drie mensen om het leven kwamen.

Een schutter pleegde vrijdag de moorden toen hij mensen neerschoot in een Koerdisch cultureel centrum, een nabijgelegen café en een kapsalon in een drukke wijk van het 10e arrondissement van Parijs. Drie andere mensen raakten ook gewond bij de aanval, die gericht was op buitenlanders, aldus de autoriteiten.

De vermeende aanvaller, 69, raakte gewond bij het incident en zit momenteel vast in politiehechtenis. Vorig jaar werd hij beschuldigd van het mishandelen van migranten en werd eerder deze maand op borgtocht vrijgelaten. Onderzoekers hielden rekening met een mogelijk racistisch motief voor de schietpartij.

Nadat een woedende menigte vrijdagmiddag in botsing kwam met de politie, riepen leiders van de Koerdische gemeenschap op tot een betoging vanaf zaterdagmiddag (11.00 uur GMT) op het Plein van de Republiek, een traditionele locatie voor protesten in de stad.

In een bericht over het protest zei Osama Bin Javaid van Al Jazeera dat er frustratie was onder leden van de Koerdische gemeenschap, van wie velen denken dat ze opzettelijk het doelwit waren.

“Ze wachten nog steeds op antwoorden van de politie: waarom duurde het zo lang voordat ze arriveerden, waarom noemden ze deze aanval geen terrorist en waarom zorgden ze niet voor de veiligheid van het cultureel centrum, waar ze eerder om vroegen,” hij voegde toe.

“Mensen hier vragen om gerechtigheid en ze willen het nu”, zei Bin Javaid.

De politiechef van Parijs had een ontmoeting met leden van de Koerdische gemeenschap om te proberen hun angsten weg te nemen in de aanloop naar de bijeenkomst van zaterdag.

Minister van Binnenlandse Zaken Gérald Darmanin zei dat de verdachte zich duidelijk op buitenlanders richtte, alleen handelde en niet officieel gelieerd was aan een extreemrechtse of radicale beweging.

De verdachte had eerdere veroordelingen voor illegaal wapenbezit en gewapend geweld.