De regering zet zich in voor een “nultolerantie”-benadering, aangezien ze er bij het wereldwijde bestuursorgaan van de atletiek op aandringt haar atleten niet te verbieden.

De Keniaanse regering dringt er bij World Athletics op aan om de sport in het land niet te verbieden en belooft haar strijd tegen het gebruik van verboden middelen op te voeren nadat een reeks van hun atleten wegens doping zijn geschorst.

Het Oost-Afrikaanse land is wereldberoemd om zijn middellange- en langeafstandslopers, die talloze gouden medailles hebben gewonnen op de Olympische Spelen en Wereldkampioenschappen en recordtijden hebben neergezet. Kenia eindigde op de derde plaats in het aantal atletiekmedailles op de Olympische Spelen van 2020 in Tokio.

Het land wordt al jaren beschuldigd van wijdverbreid gebruik van prestatiebevorderende medicijnen, maar de atletiekkrachtpatser is onlangs opgeschrikt door een groeiend aantal van zijn hardlopers die positief testen. Het land wordt al jaren geconfronteerd met beschuldigingen van wijdverbreid gebruik van prestatiebevorderende middelen

Het Keniaanse ministerie van sport heeft donderdag een verklaring afgelegd waarin het de ‘dopingcrisis’ erkent en zei dat sportminister Ababu Namwamba de voorzitter van de World Athletics, Sebastian Coe, had geschreven en het bestuursorgaan had ‘aangespoord’ Kenia niet te verbieden.

“De regering neemt krachtige maatregelen om de integriteit van atletiek te beschermen en te behouden”, aldus het Keniaanse ministerie van Sport. De Keniaanse regering “behandelde dit als een zaak van doorslaggevend strategisch nationaal belang”, zei hij.

Een verbod zou zijn atleten ervan weerhouden om wereldwijd deel te nemen, zou de plannen van zijn atleten voor de Olympische Spelen van 2024 in Parijs in gevaar brengen en de reputatie van het land in de sport ernstig schaden.

“We zullen niet toestaan ​​dat onethische individuen de reputatie van Kenia ruïneren door middel van doping”, zei Namwamba vrijdag op Twitter. “We moeten doping en de daders ervan verslaan.”

De regering vertelde het bestuursorgaan dat het de komende vijf jaar een jaarlijks bedrag van $ 5 miljoen had toegezegd voor de strijd tegen doping, meldde de krant Daily Nation.

Hij had ook een “nultolerantie”-toewijding aan doping, zei Namwamba.

“Criminele elementen”

De besluitvormingsraad van World Athletics komt volgende week bijeen in Rome, waar naar verwachting Kenia zal worden besproken.

Vijfenvijftig Keniaanse atleten zijn momenteel geschorst en acht zijn voorlopig geschorst, volgens de Athletics Integrity Unit (AIU), een onafhankelijk orgaan dat is opgericht door World Athletics om doping in de sport aan te pakken.

Kenia is een categorie A-land volgens de antidopingregels van de World Athletics, wat betekent dat de atleten ten minste drie urine- en bloedtesten moeten ondergaan zonder voorafgaande kennisgeving en buiten competitie voor grote evenementen. Er zijn momenteel zeven categorie A-landen, waaronder Wit-Rusland, Ethiopië en Oekraïne.

Onder de Kenianen die zijn betrapt op het gebruik van verboden middelen zijn Diana Kipyokei, winnaar van de Boston Marathon 2021, en landgenote Betty Wilson Lempus, die vorige maand voorlopig werden geschorst wegens het gebruik van triamcinolonacetonide.

In april werd Joyce Chepkirui, Keniaanse kampioen van de Commonwealth Games 2014 en de Afrikaanse 10.000 meter, voor vier jaar geschorst wegens een anomalie in het biologische paspoort van de atlete uit 2019.

De dopingproblemen van Kenia zijn al minstens tien jaar gedocumenteerd en het nationale antidopingprogramma, dat ondoeltreffend is gebleken en wordt beschuldigd van corruptie, onderging in 2016 een grondige herziening toen het nieuwe Kenya Anti-Doping Agency Kenya (ADAK) werd opgericht.

De nationale atletiekfederatie is ook betrokken bij dopinggerelateerde corruptiezaken.

De autoriteiten hebben de problemen grotendeels toegeschreven aan kleine groepen van wat zij ‘criminele elementen’ noemen, die geld verdienen door verboden prestatiebevorderende middelen te verkopen aan Keniaanse hardlopers. Kenia heeft besloten doping strafbaar te stellen.