De afgezette minister van Wederopbouw, Kenya Akiba, wordt beschuldigd van het overtreden van de kieswet en het onderhouden van banden met de Unification Church.

De Japanse premier Fumio Kishida heeft zijn vierde minister in twee maanden tijd ontslagen in een poging een door schandalen geteisterd kabinet op orde te krijgen, ook al probeert de regering een daling van de steun een halt toe te roepen en een budget opnemen door het parlement.

Kenia Akiba, de minister die verantwoordelijk is voor de wederopbouw van Fukushima en andere rampgebieden, heeft te maken gehad met beschuldigingen van wanbeheer van politieke en electorale fondsen en banden met de Unificatie Kerk.

“Ik heb een zware beslissing genomen en mijn ontslag ingediend”, vertelde Akiba dinsdag aan verslaggevers na een ontmoeting met Kishida.

Hij herhaalde dat hij nooit de wetten had overtreden met betrekking tot de kwesties waarvoor hij werd bekritiseerd en dat hij ontslag nam omdat hij de partij niet wilde storen of het parlementaire debat wilde blokkeren vanwege zijn aanwezigheid in het kabinet.

Akiba’s ontslag, de vierde van Kishida’s benoemingen sinds augustus, werd gezien als een poging van de premier om obstakels weg te nemen voor de goedkeuring van een belangrijke begrotingswet, waaronder zware defensie-uitgaven om het aanvalsvermogen van Japan te versterken.

“Ik neem mijn nominatieverantwoordelijkheid zeer serieus”, zei Kishida. “Ik zal mijn politieke verantwoordelijkheid blijven vervullen door een berg problemen te blijven aanpakken.”

Het land Minister van Binnenlandse Zaken Minoru Terada is afgetreden eind november vanwege een financieringsschandaal, en werd het derde kabinetslid dat in minder dan een maand vertrok, wat een zware slag toebracht aan Kishida’s toch al tanende steun.

Kishida’s goedkeuringsclassificaties begonnen te dalen na de moord op de voormalige premier in juli Shinzo Abe onthulde diepe en langdurige banden tussen politici van de regerende Liberaal-Democratische Partij (LDP) en de Unification Church, een groep die volgens critici een sekte is.

Kishida huurde voormalig minister van wederopbouw Hiromichi Watanabe in als vervanger van Akiba, en zijn benoeming zou officieel worden na een ceremonie in het paleis.

Jun Azumi, een senior wetgever van de belangrijkste oppositiepartij Democratische Constitutionele Partij van Japan, die Kishida bekritiseerde voor het nemen van andere trage beslissingen over zijn personeel, zei dat “vier (ontslagen) te veel is en dat de premier verantwoordelijk moet worden gehouden voor hun benoeming”. .

De Japanse minister van Wederopbouw, Kenia Akiba, spreekt de media toe terwijl hij zijn ontslag aankondigt in de officiële residentie van premier Fumio Kishida in Tokio, Japan, op 27 december 2022, op deze foto gemaakt door Kyodo.  Verplichte vermelding Kyodo via REUTERS OPGELET REDACTEUREN - DEZE AFBEELDING WERD VERSTREKT DOOR EEN DERDE PARTIJ.  VERPLICHT KREDIET.  JAPAN UIT.  GEEN COMMERCIËLE OF REDACTIONELE VERKOOP IN JAPAN
Kenia Akiba, de minister van Wederopbouw, spreekt de media toe terwijl hij zijn ontslag aankondigt in de ambtswoning van premier Fumio Kishida in Tokio, Japan [Kyodo via Reuters]

Hoewel Kishida drastische wijzigingen heeft aangebracht in het defensie- en energiebeleid van het land, waaronder een nieuwe veiligheidsstrategie en de maximalisatie van kernenergie, wordt hij ook gezien als besluiteloos en traag in het beheersen van de risico’s van zijn eigen regering.

Ook op dinsdag aanvaardde Kishida het ontslag van Mio Sugita, de parlementaire onderminister van binnenlandse zaken, die in het verleden denigrerende opmerkingen heeft gemaakt over seksuele en etnische minderheden.

Sugita zei in 2018 dat koppels van hetzelfde geslacht die geen kinderen hebben “onproductief” zijn en in 2016 bespotte ze degenen die traditionele etnische kostuums droegen tijdens een vergadering van een VN-commissie door hen “vermomde vrouwen van middelbare leeftijd” te noemen.

Kishida zei dat Sugita haar ontslag had ingediend en zei dat ze haar persoonlijke overtuigingen niet kon buigen toen ze enkele van haar eerdere opmerkingen introk.

Kishida werd gezien als een stabiele keuze als leider en had de verkiezingen van juli gewonnen met het vooruitzicht op een termijn van drie jaar om zijn beleid uit te voeren tot de volgende geplande stemming. Maar zijn populariteit kelderde vanwege de wijdverbreide banden van de LDP met de Unification Church die daarna opdoken Abe’s moord.

De vermeende schutter vertelde de onderzoekers dat de donaties van zijn moeder aan de kerk zijn familie en zijn leven ruïneerden. Naar verluidt richtte hij zich op Abe als een sleutelfiguur achter de banden van de kerk met de door de LDP geleide regering in Japan.

Sindsdien zijn er onthullingen opgedoken over tal van LDP-politici die vriendschappelijke banden hebben met de kerk, die bekritiseerd is omdat ze haar aanhangers zou hebben gehersenspoeld om enorme donaties te doen. Een nieuwe wet die eerder deze maand is aangenomen, heeft tot doel dergelijke activiteiten aan banden te leggen.

Minister van Economische Revitalisering Daishiro Yamagiwa trad op 24 oktober af nadat hij zijn banden met de Unification Church niet had uitgelegd. Begin november heeft de minister van Justitie yasuhiro hanashi nam ontslag nadat hij had opgemerkt dat zijn werk ingehouden was en pas de krantenkoppen haalde toen hij het doodvonnis ondertekende.

Er wordt gespeculeerd dat Kishida binnenkort zijn kabinet zal herzien om zijn dalende populariteit een halt toe te roepen. Hoewel hij een herschikking niet uitsloot, bagatelliseerde hij de mogelijkheid dat dit binnen een week of twee zou gebeuren.

“Ik zeg niet dat ik nooit een kabinetsherschikking zal overwegen, ik zeg alleen dat ik er tijdens de nieuwjaarsvakantie niet over nadenk”, zei hij.