De Audi e-tron GT 2023 combineert de capaciteiten van een supercar met de kwalificaties van elektrische voertuigen, maar welke topsnelheid en acceleratie kunnen bestuurders verwachten?

De 2023 Audi e-tron GT combineert supercar-capaciteiten met electrisch voertuig referenties, maar hoe snel kan het gaan? Duitse autofabrikant Audi heeft zijn portfolio gestaag uitgebreid elektrische modellen, hoewel het aangeboden assortiment verbleekt in vergelijking met zijn concurrenten. Audi’s DC-snellaadmogelijkheden onderscheiden hem echter. Prestatiegerichte elektrische voertuigen worden steeds populairder, met autofabrikanten als Audi, Lucid en Polestar die klanten graag schone mobiliteitsoplossingen willen bieden die superhoge snelheden leveren.

VIDEO VAN DE DAG

Nu in zijn tweede productiejaar, de etron GT 2023 bevat serieuze prestatiestatistieken. Hij kan 469 pk aan vermogen bieden en kan oplopen tot 522 pk wanneer de boost-modus is ingeschakeld. Uitgerust met twee synchroonmotoren en een lithium-ionbatterij van 93 kWh accelereert de elektrische auto van 0 tot 100 km/u in 3,9 seconden. De e-tron GT biedt een topsnelheid van 240 km/u. Audi heeft ook een RS etron variant die tot 637 pk levert in boost-modus en 590 pk in normale modus. Hij heeft een iets hogere topsnelheid van 250 km/u en acceleratiesnelheden van 0-100 km/u in 3,1 seconden. De standaard GT is verkrijgbaar in twee versies: Premium Plus ($ 104.900) en Prestige ($ 113.300). De RS-editie begint bij $ 143.900, waarmee het de duurste e-tron GT is.

Verwant: Audi Q4 e-tron 2023: kosten en modellen, uitgelegd

Prestatiekenmerken van de Audi e-tron GT

2023 Audi e-tron GT achteraanzicht
Afbeelding: Audi

Andere prestatiekenmerken van de e-tron GT zijn e-torque plus vectoring, een aanpasbaar vierwielaandrijvingssysteem dat ervoor zorgt dat het elektrische voertuig zijn stabiliteit en wegligging behoudt, ongeacht de rijsituatie. Het levert ook vermogen aan elke as, waardoor het voertuig onder vrijwel alle omstandigheden meer tractie biedt. Hoewel het een volledig elektrisch product is, draagt ​​Audi zijn prestatie-DNA over op de e-tron GT. Dit geeft de boost-modus die, indien geactiveerd, het vermogen van de EV kan katapulteren van 469 pk naar 552 pk.

Optionele vierwielbesturing is beschikbaar in de e-tron GT en is ontworpen om het rijgedrag bij lage snelheden te optimaliseren zonder in te boeten aan stabiliteit bij hoge snelheden. Bestuurders kunnen een snelle acceleratie voelen dankzij het systeem met twee transmissies dat is ontworpen om de snelheid en het bereik te maximaliseren. Over bereik gesproken, de elektrische prestatieauto biedt 238 mijl. Ondanks iets meer vermogen en topsnelheid gaat het RS-model maar 232 mijl mee. Opgemerkt moet worden dat de staat van het voertuig en bepaalde gewoonten van de bestuurder, zoals frequente snelheidsovertredingen, de actieradius sneller dan verwacht kunnen uitputten.

Gelukkig laadt de e-tron GT snel op, waardoor de batterij in minder dan 23 minuten van 5% naar 80% gaat. Dat zou kopers minder zorgen moeten maken over de teleurstellende bereikstatistieken van de EV. Er zijn twee oplaadpoorten op het elektrische voertuig, een bestuurderszijde en een passagierszijde. In een woord, de Audi e-tron GT heeft opmerkelijke eigenschappen, maar de levensduur van de batterij is niet vergelijkbaar met die van zijn goedkopere rivalen. Voor $ 94.990 belooft de Tesla Model S tot 405 mijl bereik, een topsnelheid van 149 mph en een record van 0-60 mph van 3,1 seconden.

Kiezen voor de variant met drie motoren geeft bestuurders meer snelheid (200 mph) en snellere acceleratie (1,9 seconden), hoewel het meer kost ($ 114.990). Dat bedrag is echter meer dan redelijk, aangezien Audi verwacht dat toekomstige eigenaren van de GT RS maar liefst $ 143.900 betalen. Een andere geweldige deal voor liefhebbers van EV-prestaties is de Lucid Air Touring die 620 pk levert en kan 425 mijl afleggen voordat hij moet worden opgeladen. Het begint bij $ 107.400. Hoewel de e-tron GT bewonderenswaardige prestatiestatistieken biedt, Audi moet zijn assortiment verbeteren om meer potentiële kopers aan te trekken.

Volgend op: Tesla Model X versus Audi e-tron: hoe de twee elektrische voertuigen zich verhouden

Bron: Audi 1, 2