Een kamer van vijf rechters bevestigt de wettigheid van het besluit om 86% van de in omloop zijnde contanten in het land te demonetiseren.

Het Hooggerechtshof van India heeft de wettigheid van het besluit van de regering bevestigd beslissing in 2016 om te demonetiseren 86% van het contante geld van het land in omloop, zegt dat de beslissing is genomen in overleg met de centrale bank en volgens een eerlijk proces.

Een kamer van vijf rechters van de hoogste rechtbank van het land heeft maandag het meerderheidsvonnis uitgesproken over een reeks verzoekschriften die de beslissing aanvechten. Een van de vijf rechters schreef een afwijkende mening.

“De … kennisgeving van 8 november 2016 lijdt niet aan enige fout in het besluitvormingsproces”, zei rechter BR Gavai, een van de vier rechters die de beslissing goedkeurden, in een schriftelijk advies.

Rechter BV Nagarathna gaf echter een afwijkend oordeel en noemde de beslissing “onwettig” en een “uitoefening van macht, in strijd met de wet”. Ze zei dat het valutaverbod had kunnen worden afgedwongen door een wet, niet door de regering.

Onder de indieners bevonden zich advocaten, een politieke partij, coöperatieve banken en particulieren.

De voormalige minister van Financiën van India, P. Chidambaram, was een van de advocaten die tegen het voorstel protesteerden verbod maatregel opmerking.

In een verrassende televisieaankondiging in november 2016 leidde premier Narendra Modi de schok om alle bankbiljetten van 500 roepies en 1.000 roepies – 86% van het geld in omloop – te verbieden om niet-aangegeven ‘zwart geld’ aan te pakken en corruptie te bestrijden.

Maar de beweging, algemeen bekend als demonetisering, heeft de van contant geld afhankelijke economie van India ernstig geschaad. Dit veroorzaakte verliezen voor kleine bedrijven en fabrikanten, wat leidde tot een economische crisis en maanden van financiële chaos voor gewone Indiërs die afhankelijk zijn van contant geld.

Honderdduizenden mensen stonden dagenlang in de rij voor banken en geldautomaten om hun spaargeld in te wisselen voor wettig betaalmiddel toen het geld op was. De regering gaf uiteindelijk nieuwe bankbiljetten uit ter waarde van 500 en 2000 roepies.

Volgens het Center for Monitoring the Indian Economy, een in Mumbai gevestigd onderzoeksbureau, verloor India in het jaar na de demonetisering 3,5 miljoen banen.

De economie kreeg in 2017 opnieuw een klap toen de regering een complex systeem van trapsgewijze federale en staatsbelastingen verving door een enkele goederen- en dienstenbelasting (GST). Veel kleine bedrijven – de ruggengraat van een groot deel van de Indiase economie – konden de nieuwe wet niet naleven en sloten hun deuren.

Ondanks de veroorzaakte chaos steunden veel mensen de demonetisering nadat Modi de beslissing had ingekaderd als een strijd voor de armen tegen de corrupte rijken.

Sommige indieners voerden aan dat de aanbeveling om een ​​serie bankbiljetten te verbieden of ongeldig te verklaren, afkomstig had moeten zijn van de Reserve Bank of India, de centrale bank, en niet van de regering.

De belangrijkste oppositiepartij van India, het Congres, zei dat de beslissing van het hoogste gerechtshof niets zegt over de impact van demonetiseringdie de partij een “buitengewoon rampzalige beslissing” noemde.

“Het meerderheidsvonnis van het Hooggerechtshof gaat over de beperkte kwestie van het besluitvormingsproces, niet over de uitkomst”, zei partijwoordvoerder Jairam Ramesh in een verklaring.