De Bahamas Securities Commission zei dat het de controle over de activa van FTX Digital Markets heeft overgenomen om investeerders te beschermen.

De Bahama’s-eenheid van worstelende cryptocurrency-uitwisseling FTX heeft zijn digitale activa in beslag genomen door financiële autoriteiten in het Caribische land.

De Bahamas Securities Commission zei donderdag dat het digitale activa van FTX Digital Markets (FDM) had overgebracht naar een digitale portemonnee onder haar controle voor “bewaring”.

De toezichthouder zei zaterdag maatregelen te hebben genomen om de belangen van klanten en investeerders te beschermen.

“Dringende tussentijdse regelgevende maatregelen waren nodig om de belangen van de klanten en crediteuren van FDM te beschermen”, aldus de commissie in een verklaring.

“Volgens de Digital Assets and Registered Exchanges Act 2020 (“DARE Act”) heeft de Commissie de bevoegdheid om een ​​gerechtelijk bevel te vragen om de belangen van klanten of klanten van een geregistreerde Commissie te beschermen in het kader van de DARE Act.

De toezichthouder zei te begrijpen dat FDM geen partij was in de Amerikaanse faillissementsprocedure waarbij moederbedrijf FTX betrokken was.

“De komende dagen en weken zal de Commissie samenwerken met andere regelgevers en autoriteiten in meerdere jurisdicties om problemen aan te pakken die de schuldeisers, klanten en belanghebbenden van FDM over de hele wereld aangaan om het best mogelijke resultaat te behalen”, zei hij.

De aankondiging komt nadat een Amerikaanse rechtszaak dinsdag dit aantoonde FDM zocht bescherming onder Hoofdstuk 15 van de Amerikaanse Bankruptcy Code.

Niet-Amerikaanse bedrijven gebruiken deze bepaling om zichzelf te beschermen tegen schuldeisers die activa in de Verenigde Staten willen aanklagen of in beslag willen nemen.

FTX vroeg vorige week faillissement aan nadat investeerders zich haastten om $ 6 miljard van het platform op te nemen en een reddingsoperatie aangeboden door rivaal Binance niet doorging.

De ineenstorting van FTX, de op twee na grootste crypto-uitwisseling, veroorzaakte schokgolven door de crypto-industrie, wat leidde tot beschuldigingen van fraude en vergelijkingen met de ineenstorting van Lehman Brothers.

In een rechtszaak op donderdag zei de nieuwe FTX-CEO John Ray dat hij nog nooit een “volledig falen van de bedrijfscontroles en zo’n volledige afwezigheid van betrouwbare financiële informatie” had gezien zoals hier is gebeurd.

Voormalig CEO en oprichter Sam Bankman-Fried, die vorige week aftrad, zei deze week in een interview met Vox dat hij spijt had van zijn beslissing om faillissement aan te vragen en dat toezichthouders “niet alle klanten beschermen”, voordat hij leek terug te krabbelen. enkele van zijn opmerkingen.

Bankman-Fried en verschillende beroemdheden die FTX promootten, worden geconfronteerd met een class action-rechtszaak van $ 11 miljard van investeerders, terwijl het Amerikaanse ministerie van Justitie en de Securities and Exchange Commission onderzoeken of Bankman-Fried of zijn bedrijf de effectenwetgeving heeft overtreden.