Waar China mee worstelt toename van COVID-19 gevallen, zijn hulpdiensten in kleine steden en dorpen ten zuidwesten van de hoofdstad Peking overweldigd. Intensive care-afdelingen (ICU’s) weigeren ambulances, familieleden van zieken zoeken open bedden en patiënten liggen onderuitgezakt op banken in de gangen van het ziekenhuis en liggen op de grond bij gebrek aan bedden.

Steden en kleine steden in de prefecturen Baoding en Langfang in de centrale provincie Hebei waren het epicentrum van een van de eerste uitbraken in China nadat de staat de controles op het coronavirus in november en december had versoepeld. Wekenlang bleef het gebied rustig omdat mensen ziek werden en thuis bleven.

Velen zijn inmiddels hersteld. Tegenwoordig is het druk op de markten, zitten restaurants vol met diners en toetert de auto in het rommelende verkeer, terwijl het virus zich naar andere delen van China verspreidt. De afgelopen dagen zeiden de krantenkoppen van de staatsmedia dat de regio “begint terug te keren naar het normale leven”.

Maar het leven op de spoedeisende hulp en crematoria in het centrum van Hebei is allesbehalve normaal. Zelfs nu jonge mensen weer aan het werk gaan en de wachtrijen bij koortsklinieken slinken, verkeren veel ouderen in Hebei in een kritieke toestand. Terwijl ze intensive care-afdelingen en uitvaartcentra binnenvallen, zou dit een voorbode kunnen zijn van wat komen gaat voor de rest van China.

De Chinese regering heeft slechts zeven doden als gevolg van COVID-19 gemeld sinds de beperkingen aanzienlijk werden versoepeld op 7 december, waardoor het totale aantal doden in het land op 5241 komt. Het dodental van COVID-19, een enge definitie die veel sterfgevallen uitsluit die op andere plaatsen aan de ziekte zouden worden toegeschreven.

Deskundigen hebben voorspeld dat er volgend jaar tussen een miljoen en twee miljoen doden zullen vallen in China, en de Wereldgezondheidsorganisatie heeft gewaarschuwd dat de manier van tellen in Peking “het werkelijke dodental zou onderschatten”.

In het Baoding No. 2 Hospital in Zhuozhou verdrongen patiënten zich woensdag door de gang van de afdeling spoedeisende hulp. Anderen ademden met ademhalingstoestellen. Een vrouw huilde nadat doktoren haar hadden verteld dat een dierbare was overleden.

In het crematorium van Zhuozhou draaien de ovens overuren terwijl arbeiders worstelen om het hoofd te bieden aan een piek in sterfgevallen in de afgelopen week, volgens een medewerker geciteerd door persbureau Associated Press. Een uitvaartverzorger schatte dat hij 20 tot 30 lichamen per dag verbrandde, van drie naar vier voordat de COVID-19-maatregelen werden versoepeld.

Bij een crematorium in Gaobeidian, ongeveer 20 km ten zuiden van Zhuozhou, werd het lichaam van een 82-jarige vrouw uit Peking gebracht, op twee uur rijden, terwijl uitvaartcentra in de Chinese hoofdstad vol waren, volgens aan de vrouw. kleinzoon Liang.

“Ze zeiden dat we 10 dagen moesten wachten”, zei Liang, die vanwege de gevoeligheid van de situatie alleen zijn achternaam noemde.

Liangs grootmoeder was niet gevaccineerd, voegde Liang eraan toe, toen ze symptomen van het coronavirus vertoonde en haar laatste dagen aan een beademingsapparaat doorbracht op een intensive care-afdeling in Peking.

Baigou New Area Aerospace Hospital was rustig en ordelijk, met lege bedden en korte rijen terwijl verpleegsters ontsmettingsmiddel sproeiden. COVID-19-patiënten worden gescheiden van anderen, zei het personeel, om kruisbesmetting te voorkomen. Maar ze voegden eraan toe dat ernstige gevallen worden doorverwezen naar ziekenhuizen in grote steden vanwege de beperkte medische uitrusting.

Het gebrek aan capaciteit op de intensive care in Baigou, waar ongeveer 60.000 mensen wonen, weerspiegelt een nationaal probleem. Experts zeggen dat de medische voorzieningen in de dorpen en steden van China, waar ongeveer 500 miljoen van de 1,4 miljard inwoners van China wonen, ver achterblijven bij die in grote steden als Beijing en Shanghai. Sommige provincies hebben geen enkel intensive care-bed.

Als gevolg hiervan worden patiënten in kritieke toestand gedwongen om voor behandeling naar grote steden te reizen.