Een emotioneel Brazilië begon maandag hun laatste respect te betuigen aan voetballegende Pele met een revival in het stadion waar hij voor het eerst de wereld adembenemend maakte met zijn oogverblindende talent.

Honderden supporters stonden maandagochtend in de rij om door Vila Belmiro te marcheren, de thuisbasis van Pele’s oude club Santos, waar de kist met de overblijfselen van ‘O Rei’ (de koning) in het midden van het veld werd uitgestald.

Pelé, een drievoudig WK-winnaar die algemeen wordt beschouwd als de beste voetballer aller tijden, overleed donderdag op 82-jarige leeftijd na een lange strijd tegen kanker.

Carlos Mota en zijn 12-jarige zoon, Bernardo, reisden meer dan 500 km (300 mijl) van Rio de Janeiro naar Santos, een havenstad in de zuidoostelijke staat Sao Paulo, om hulde te brengen aan hun overleden held.

“Mijn hele jeugd werd beïnvloed door wat Pelé deed voor Brazilië, door zijn WK-overwinningen. Hij was een nationaal idool”, vertelde de 59-jarige Mota aan AFP.

“Ik heb Pelé nog nooit zien spelen, maar ik heb de video’s gezien. Hij is de beste speler die ooit op aarde heeft rondgelopen”, zei Bernardo.

FIFA-president Gianni Infantino en Alejandro Dominguez, hoofd van de Zuid-Amerikaanse voetbalconfederatie CONMEBOL, waren een van de eersten die hun respect betuigden bij de open kist, die onder een baldakijn stond en omringd was door boeketten met witte bloemen.

Het stadion van het team aan de oceaan genaamd ‘Peixe’ – ‘vis’ in het Portugees – ging om 10.00 uur (13.00 uur GMT) open voor een 24-uurs begrafeniswake, gevolgd door een begrafenisstoet door de straten van de Santos op dinsdag, gevolgd door een privébegrafenis in een begraafplaats op ongeveer 600 meter van het stadion.

Bekend als Vila Belmiro naar de wijk waarin het zich bevindt, heeft het zwart-witte stadion een capaciteit van 16.000.

Op de tribunes werden drie gigantische vlaggen uitgerold, waaronder een met een afbeelding van Pelé met zijn beroemde nummer 10 op zijn shirt.

Een ander droeg de boodschap “Vive le Roi”; de derde zei simpelweg “Pelé 82 jaar oud”.

De begrafenisstoet van dinsdag passeert het huis van Pele’s moeder, de 100-jarige Celeste Arantes, die nog leeft maar bewusteloos is en niet weet dat haar zoon is overleden, aldus de familie.

De processie zal eindigen op een begraafplaats in Santos, waar Pelé zal worden begraven in een speciaal mausoleum.