De federale regering en de Tigrayaanse strijdkrachten hebben een overeenkomst getekend om de vijandelijkheden permanent te staken na twee jaar van gevechten waarbij duizenden doden en miljoenen ontheemden zijn gevallen.

Een delegatie van de Ethiopische federale regering is onderweg naar de noordelijke Tigray-regio om toezicht te houden op de uitvoering van het vredesakkoord van vorige maand, aldus de communicatiedienst van de regering.

Dit is de eerste federale delegatie op hoog niveau die Tigray in twee jaar tijd bezoekt, zo maakte de regering maandag bekend. Tagesse Chafo, de voorzitter van het Huis van Afgevaardigden, leidt de delegatie.

“Dit gebaar is een bevestiging dat het vredesakkoord op de goede weg is en vooruitgang boekt”, aldus de verklaring.

De federale regering en de Tigrayaanse strijdkrachten hebben op 2 november een overeenkomst getekend om de vijandelijkheden definitief te staken, na twee jaar van gevechten waarbij duizenden en miljoenen ontheemden zijn omgekomen.

Later die maand werd in Kenia een vervolgovereenkomst ondertekend over de ontwapening van strijders van het Tigray People’s Liberation Front (TPLF).

Addis Abeba en de rebellen in Tigray zijn overeengekomen een gezamenlijk toezichthoudend orgaan op te richten om ervoor te zorgen dat het vredesakkoord van november om een ​​einde te maken aan de meedogenloze oorlog door alle partijen wordt gerespecteerd.

Een van de voorwaarden van de overeenkomst was een bepaling om een ​​monitoring- en nalevingsmechanisme in te stellen, zodat beide partijen er zeker van konden zijn dat de wapenstilstand werd gerespecteerd en dat eventuele schendingen werden aangepakt. Garanties voor humanitaire toegang en de intrede van het Ethiopische leger in de Tigrayaanse hoofdstad Mekelle maakten ook deel uit van de vervolgovereenkomst.