Na Punjab werd de wetgevende macht van Khyber Pakhtunkhwa ontbonden als onderdeel van de poging van voormalig premier Imran Khan om vervroegde algemene verkiezingen af ​​te dwingen.

Islamabad, Pakistan – De provinciale assemblee van Khyber Pakhtunkhwa in het noordwesten van Pakistan is ontbonden, de tweede in minder dan een week nu voormalig premier Imran Khan oproept tot snelle nationale verkiezingen.

De gouverneur van Khyber Pakhtunkhwa, Haji Ghulam Ali, heeft woensdag een brief ondertekend waarmee de provinciale vergadering “met onmiddellijke ingang” wordt ontbonden.

Hij handelde in opdracht van de eerste minister van de provincie, Mahmood Khan, een hooggeplaatst lid van Khan’s Pakistan Tahreek-e-Insaf (PTI) partij.

Op zaterdag werd de vergadering van de dichtstbevolkte provincie van Pakistan, Punjab, ontbonden op bevel van PTI-leider Khan, die sinds zijn ontslag uit de functie van minister-president afgelopen april eisten onmiddellijke verkiezingen, anders gepland voor oktober van dit jaar.

De grondwet van Pakistan bepaalt dat nieuwe verkiezingen moeten worden gehouden binnen drie maanden na de ontbinding van een provinciale wetgevende macht als de kamer er niet in slaagt een interim-regering te installeren.

De Zuid-Aziatische natie houdt historisch gezien tegelijkertijd federale en provinciale verkiezingen, maar de grondwet staat ook afzonderlijke verkiezingsdata toe.

Khan’s PTI hoopt dat de ontbinding van twee van de vier vergaderingen van het land de regering van premier Shehbaz Sharif zal dwingen onmiddellijke algemene verkiezingen aan te kondigen.

“We zullen terugkomen met een tweederde meerderheid, niet alleen in Khyber Pakhtunkhwa maar in heel Pakistan, en een regering vormen op basis van onze prestaties”, zei provinciaal hoofdminister Khan dinsdag in een videoboodschap nadat hij de gouverneur had geschreven om te ontbinden. de Vergadering.

PTI-leider Musarrat Jamshed Cheema vertelde Al Jazeera dat het voor de regering absoluut noodzakelijk was om verder te denken dan haar “eigenbelang” en vervroegde verkiezingen te houden.

“Meer dan 70% van Pakistan zal deelnemen aan de provinciale verkiezingen na de ontbinding van de Khyber Pakhtunkhwa en Punjab vergaderingen. Waarom aarzelen ze om algemene verkiezingen te houden? Het uitstel zal hen niet alleen politieke schade berokkenen, maar ook de situatie van Pakistan schaden’, zei ze.

Saif Ali Khan, een advocaat en voormalig adviseur van Mahmood Khan, zei dat de PTI besloot de vergaderingen te ontbinden om het land naar algemene verkiezingen te dwingen.

“De heersende alliantie probeert altijd onze inspanningen te saboteren omdat ze geen vervroegde verkiezingen willen houden. We zullen al hun tactieken bestrijden op politieke en juridische fora’, zei hij tegen Al Jazeera.

De in Lahore gevestigde politiek analist Benazir Shah zei dat Imran Khan, door aan te dringen op onmiddellijke peilingen, probeert zijn groeiende populariteit onder de mensen te verzilveren.

“Als Khan regeringen kan vormen in beide provincies, en in het bijzonder in Punjab, zal hij een enorm voordeel krijgen bij de volgende algemene verkiezingen”, zei ze tegen Al Jazeera.

Shah zei dat de heersende alliantie niet veel opties had om de politieke crisis te manoeuvreren en gedwongen zou kunnen worden om op de voorwaarden van Khan te spelen.

“De komende drie maanden moeten ze haastig een verkiezingscampagne organiseren, hun kiezers mobiliseren en een effectief verkiezingsverhaal bedenken om Khan tegen te gaan. Niets van dit alles zal gemakkelijk zijn voor de regerende coalitiepartijen, die onlangs opeenvolgende electorale verliezen hebben geleden en worden gezien als hand in hand gaan met het leger, ‘zei ze.

PTI-advocaat Khan zei dat de heersende alliantie de morele geloofwaardigheid miste om het land te leiden, dat al wordt geconfronteerd met een ernstige economische crisisverergerd door de rampzalige overstromingen van vorig jaar.

“Als je een bus bestuurt en je denkt dat de chauffeur onbekwaam is, wacht je niet tot de bus pech krijgt of een ongeluk krijgt. U probeert op zijn vroegst de bestuurder te wijzigen. Dit is wat we willen voor Pakistan”, zei hij tegen Al Jazeera.

“We kunnen niet nog een paar maanden wachten, want dat zou ons op een punt kunnen brengen waarop we niet meer terug kunnen. Laat het publiek beslissen wie het mandaat moet hebben om moeilijke beslissingen te nemen. »

new movies 2022
new movies 2021
new movies on netflix