De regerende Barisan Nasional-coalitie loopt achter op de alliantie van coalitie- en oppositieleider Anwar Ibrahim onder leiding van ex-premier Muhyiddin Yassin.

Vroege peilingen in Maleisië waren fel omstreden algemene verkiezing duiden op een hechte wedloop tussen een coalitie onder leiding van de voormalige Maleisische premier Muhyiddin Yassin en de multiraciale coalitie van oppositieleider Anwar Ibrahim.

De regerende Barisan Nasional-coalitie van premier Ismail Sabri Yaakob – die wordt gedomineerd door zijn partij United Malays National Organization (UMNO) – heeft op verschillende zetels te kampen gehad met opschudding in een schijnbare stap ter ondersteuning van de Perikatan Nasional, of National Alliance, gevestigd in Maleisië, van Muhyiddin.

Om 18.00 uur GMT had de verkiezingscommissie de resultaten bekendgemaakt van 150 van de 222 parlementszetels. Oppositieleider Anwar’s Alliance ging aan de leiding met 50 zetels, terwijl Muhyiddin’s Alliance met 48 zetels op de hielen zat.

De corrupte Barisan Nasional-coalitie, die tot 2018 Maleisië regeerde vanaf de onafhankelijkheid van Groot-Brittannië, zou nog steeds aan de macht kunnen komen, afhankelijk van allianties na de verkiezingen.

Een van de belangrijkste verliezers bij de verkiezingen was voormalig premier Mahathir Mohamad, die op 97-jarige leeftijd een aparte Maleisische beweging leidt. Mahathir werd vierde in een vijfvoudige wedstrijd in zijn oude kiesdistrict op het vakantie-eiland Langkawi, aldus de verkiezingscommissie.

Terwijl Maleisiërs naar de stembus gingen in een land dat in evenveel jaren drie premiers heeft gehad, voorspelden opiniepeilingen Anwars Alliantie zou de meeste zetels in het parlement krijgen, maar zou niet de meerderheid halen die nodig is om een ​​regering te vormen.

Maar de nieuwe alliantie van Muhyiddin, die bestaat uit een conservatieve, op Maleisië gerichte partij en een islamistische partij die de islamitische wet hoog in het vaandel heeft staan, heeft grote vooruitgang geboekt.

Voormalig Maleisische premier en voorzitter van Perikatan Nasional Muhyiddin Yassin en zijn vrouw Noorainee Abdul Rahman
De voormalige Maleisische premier en voorzitter van Perikatan Nasional Muhyiddin Yassin en zijn vrouw Noorainee Abdul Rahman brachten zaterdag hun stem uit voor de algemene verkiezingen in Muar, Johor, Maleisië. [Malaysian Department of Information/Nazri Rapaai/Handout via Reuters]

Perikatan Nasional van Muhyiddin was een junior partner in de coalitieregering van Ismail. Als het resultaat dichtbij is, kunnen de twee weer samenkomen om Anwar te blokkeren.

Als Anwar de topbaan binnenhaalt, zou dat een opmerkelijke run zijn voor een politicus die in 25 jaar is geëvolueerd van troonopvolger naar premier, naar een gevangene veroordeeld voor sodomie, naar een leidende oppositiefiguur uit het land.

Supporters van Perikatan Nasional bekijken een videostream voor de live resultaten van de 15e algemene verkiezingen in Maleisië in een hotel in Shah Alam, Maleisië
Aanhangers van Perikatan Nasional bekijken op 19 november 2022 een videostream voor de live resultaten van de 15e algemene verkiezingen in Maleisië in een hotel in Shah Alam, Maleisië [Lai Seng Sin/Reuters]

Minstens 70% van de 21,1 miljoen Maleisiërs in aanmerking komende kiezers had gestemd om 16.00 uur lokale Pacific time (0800 GMT), aldus de verkiezingscommissie. Hij gaf niet de definitieve telling.

De opkomst bij de vorige verkiezingen was met 82% een van de hoogste, maar gezien het grootste aantal kiezers in deze peiling, had de opkomst van zaterdag de vorige verkiezingen al met bijna 2 miljoen overtroffen.

Hogere opkomsten zijn over het algemeen in het voordeel van de oppositie.