Benjamin Netanyahu’s deal zorgt ervoor dat hij weer aan de macht komt aan het roer van de meest rechtse coalitie in de geschiedenis van Israël.

De Israëlische Benjamin Netanyahu zegt dat hij een overeenkomst heeft gesloten om een ​​nieuwe regering te vormen met religieuze en extreemrechtse politieke partners, waardoor hij weer aan de macht zal komen als hoofd van de meest rechtse coalitie in de geschiedenis van Israël.

Zijn volgen Overwinning bij de verkiezingen van 1 novemberNetanyahu kreeg een mandaat om een ​​regering te vormen gesteund door ultraorthodoxe joodse partijen en een extreemrechts blok dat onder de alliantie van religieus zionisme viel.

Een deadline om de coalitiebesprekingen af ​​te ronden zou woensdag om middernacht aflopen.

Minuten voor middernacht informeerde Netanyahu de Israëlische president Isaac Herzog telefonisch dat hij “een regering had kunnen vormen”, aldus een verklaring van het kantoor van Netanyahu.

Wanneer was niet meteen duidelijk de nieuwe regering zou worden beëdigd. Netanyahu vertelde Herzog dat hij van plan was dit “zo snel mogelijk” te doen.

“Het is me gelukt (om een ​​regering te vormen)”, zei hij op Twitter. Een woordvoerder van Herzog bevestigde dat de verklaring was binnengekomen.

Netanyahu, die beschuldigingen van corruptie in de rechtbank bestrijdt, was al langer premier van Israël dan wie dan ook in de geschiedenis van het land – inclusief een periode tussen 1996 en 1999 en een ambtstermijn van 12 jaar mandaat van 2009 tot 2021.

Een van zijn meest controversiële stappen om zijn coalitie te vormen is een belofte om een ​​uitgebreid ministerie van veiligheid te geven aan de leider van de ultranationalistische Joodse Machtspartij, Itamar Ben Gvir, die lange tijd opruiende retoriek tegen Palestijnen heeft gebruikt.

De regeringsrollen die Netanyahu extremisten zoals Ben-Gvir en Bezalel Smotrich van de extreemrechtse religieus-zionistische partij heeft beloofd, hebben liberale Palestijnen en Israëli’s geschokt.

Ben-Gvir en Smotrich tegen een Palestijnse staat zijn en ondersteuning van de uitbreiding van de Israëlische controle over de bezette Westelijke Jordaanoever.

Itamar Ben Gvir
Itamar Ben-Gvir, leider van de Joodse Machtspartij (links) na de aankondiging van exitpolls bij de algemene verkiezingen van november 2022 in Israël [File: Corinna Kern/Reuters]

Ben-Gvir zal dienen als minister van Veiligheid met gezag over de politie, terwijl de Israëlische kolonistenpartij van Smotrich controle zal hebben over de planning op de bezette Westelijke Jordaanoever, waardoor hij uitgebreide bevoegdheden krijgt over Palestijnse levens en de deur wordt geopend voor een uitbreiding van illegale Israëlische nederzettingen. op Palestijns land.

Ben-Gvir wil ook meer controle krijgen over de politie met wetgeving die hem rechtstreekse zeggenschap zou geven over beleidszaken die normaliter door de politiecommissaris worden beslist.

Een andere coalitiepartner Aryeh Deri, leider van de ultraorthodoxe Shas-partij, is kandidaat voor de post van minister van Financiën, ondanks een veroordeling wegens belastingontduiking. Hij zou het ministerie voor twee jaar overnemen onder een gedeelde deal met Smotrich, die de eerste twee jaar van de regeringsperiode zou dienen.

Ook in de coalitie zit Avi Maoz – leider van een kleine anti-LGBTQ-religieuze factie – die de leiding heeft gekregen over delen van het nationale onderwijssysteem van Israël en een plaatsvervangend minister voor “Joodse identiteit” heeft benoemd.

De nieuwe regering, die Netanyahu naar verwachting binnen een week zal introduceren, zal na een jaar aantreden de ergste niveaus van geweld gezien in de bezette Westelijke Jordaanoever in meer dan 10 jaar met meer dan 150 Palestijnen gedood door Israëlische troepen en ongeveer 20 Israëli’s gedood.

Rob McBride van Al Jazeera, die vanuit West-Jeruzalem rapporteerde, zei dat de partners van Netanyahu tot nu toe aan de rand van het politieke spectrum van Israël stonden en dat de Palestijnen zich op het ergste leken voor te bereiden.

“Niemand verwacht dat deze regering de weg naar vrede volgt”, zei McBride.