Een landelijke mars onder leiding van de Indiase oppositieleider Rahul Gandhi heeft de hoofdstad New Delhi bereikt na acht staten te zijn doorkruist, in de hoop iets van de populariteit terug te winnen die het verloor aan de nationalistische partij die heerste over hindoes.

Tienduizenden sloten zich aan bij Gandhi”Verenig India Mars” tegen “haat en verdeeldheid”, dat tot doel heeft de situatie van de Congrespartij te herstellen na haar verplettering door de Bharatiya Janata-partij (BJP) bij twee opeenvolgende nationale verkiezingen.

“Hindoe-moslimhaat wordt 24/7 gepropageerd om je aandacht af te leiden van de echte problemen”, zei Gandhi in zijn toespraak in het Mughal-tijdperk Rode Fort in de hoofdstad van India.

“Ze zullen haat verspreiden. We zullen de liefde verspreiden”, zei hij, verwijzend naar de BJP van premier Narendra Modi.

India Congres Maart
Mensen nemen deel aan de Unite India-mars in New Delhi [Anushree Fadnavis/Reuters]

Hindoe-nationalisme is enorm toegenomen onder Modi en zijn partij, die bekritiseerd zijn vanwege toenemende haatzaaiende uitlatingen en geweld tegen moslims in recente jaren. Tegenstanders zeggen dat Modi’s stilzwijgen rechtse groeperingen aanmoedigt en de nationale eenheid bedreigt, maar zijn partij ontkent dit.

“Er zijn zorgen over het lot van minderheden, de steeds kleiner wordende ruimte voor afwijkende meningen, evenals de manier waarop de regering de pandemie en de economie aanpakt”, zei Pavni Mittal van Al Jazeera vanuit New Delhi.

“Analisten zeggen dat het falen van het Congres om een ​​effectieve oppositie te zijn en de regering ter verantwoording te roepen, heeft bijgedragen aan het ongekende succes van de BJP”, voegde ze eraan toe.

De familie Nehru-Gandhi controleerde de congrespartij decennialang, maar hield ook toezicht op de recente neergang ervan. De partij regeert momenteel slechts drie van de 28 staten van India.

Rahul Gandhi trad na de laatste algemene verkiezingen af ​​als voorzitter van het Congres. De volgende landelijke verkiezingen zijn gepland voor 2024.

In de greep van een leiderschapscrisis en een reeks verkiezingscampagnes, koos het Congres in oktober Mallikarjun Kharge, zijn eerste niet-Gandhi-president in 24 jaar, in een poging om het imago van gerund door één familie van zich af te schudden.

Kharge schreef zaterdag op Twitter dat de mars “tegen de politiek van inflatie, werkloosheid, ongelijkheid en haat” is.

“[This] de nationale massabeweging verzamelde de hoop van miljoenen [millions] mensen door de troon van de macht te bereiken, ‘postte hij.

De mars zal een pauze van negen dagen in New Delhi nemen voordat de laatste etappe op 3 januari begint naar Srinagar, de belangrijkste stad in het door India bestuurde Kasjmir in het noorden.

“Verkwikkend” congres

De 3.570 km (2.218 mijl) Unite India March september gestart in de kustplaats Kanyakumari in het zuidelijkste puntje van India.

Congresleider Jairam Ramesh vertelde zaterdag aan verslaggevers dat de mars – die live wordt gestreamd op een website – tot nu toe bijna 3.200 km (1.988 mijl) heeft afgelegd in negen staten.

Gandhi’s moeder en voormalig congreslid Sonia Gandhi, haar zus en partijleider Priyanka Gandhi Vadra en haar man Robert Vadra namen deel aan de mars van zaterdag in de hoofdstad.

Gandhi deelde een foto van zichzelf terwijl hij zijn moeder omhelsde tijdens de bijeenkomst en tweette: “De liefde die ik van haar heb ontvangen, is wat ik deel met het land.”

Acteur-politicus Kamal Haasan nam zaterdag ook deel aan de mars.

De mars trok door honderden dorpen en steden en trok boeren aan die zich zorgen maakten over stijgende schulden, studenten die klagen over stijgende werkloosheid, leden van het maatschappelijk middenveld en mensenrechtenactivisten die zeggen dat de democratische gezondheid van India achteruitgaat.

In meerdere gepassioneerde toespraken tijdens de mars richtte Gandhi zich vaak op Modi en zijn regering omdat ze heel weinig deden om India’s groeiende economische ongelijkheid, groeiende religieuze polarisatie en de dreiging van China aan te pakken.

De legers van India en China zijn sinds 2020 verwikkeld in een bittere impasse in het bergachtige gebied van Ladakh. Ondanks meer dan een dozijn gespreksrondes op militair, politiek en diplomatiek niveau, sleept de patstelling zich voort.

Ondertussen verwierp Modi’s partij Gandhi’s mars en toespraken als een politieke truc om haar “verloren geloofwaardigheid” terug te winnen.

“Het karakter van het Congres is geweest om India te breken”, zei de partij zaterdag in een tweet.

Javed M Ansari, een journalist en politiek commentator, zei dat de mars erin geslaagd is de Congrespartij nieuw leven in te blazen.

“Er is nu wat momentum – een belangrijk doel voor zover het congresmedewerkers betreft”, vertelde Ansari aan Al Jazeera.

De populariteit van de mars heeft “Gandhi’s imago zeker ten goede veranderd”, zei hij, eraan toevoegend dat de uitdaging voor zijn partij nu zal zijn om het enthousiasme op straat om te zetten in stemmen.