Netease, de Chinese uitgever van games zoals World of Warcraft en Diablo 3, zegt Activision Blizzard’s voorstellen om hun samenwerking tijdelijk te verlengen “lomp en onredelijk”, en beschuldigt het bedrijf achter Call of Duty ervan te proberen een “gratis ritje” te maken.

World of Warcraft, Bewaken 2, Diablo 3, en andere Activision Blizzard-games worden allemaal in China gepubliceerd via Netease. De overeenkomst tussen de twee bedrijven loopt echter af op 23 januari om deze spellen te maken ontoegankelijk voor Chinese spelers vanaf 24 januari.

Activision Blizzard heeft naar verluidt een deal aangeboden waarbij de samenwerking tussen zichzelf en Netease nog zes maanden voortduurt, terwijl Activision Blizzard op zoek is naar een vervangende uitgeverij in China. Netease noemt dit voorstel echter “ongepast”.

“Vorige week benaderde Blizzard Netease opnieuw met een aanbod van een zogenaamde verlenging van de gameservice met zes maanden en andere voorwaarden, en maakte duidelijk dat het tijdens deze verlenging niet zou stoppen met het voeren van onderhandelingen met andere potentiële partners”, aldus Netease. .

“Voor zover we weten, waren de onderhandelingen van Blizzard met andere bedrijven in dezelfde periode allemaal gebaseerd op een contractperiode van drie jaar. Gezien niet-wederkerigheid, ongelijkheid en andere strikte voorwaarden die aan de samenwerking waren verbonden, konden de partijen uiteindelijk niet tot overeenstemming komen.” een overeenkomst.

Netease zegt dat het voorstel van Activision Blizzard om zijn huidige publicatiedeal tijdelijk te verlengen omdat het een nieuwe partner voor de lange termijn zoekt, “grof en onredelijk, ongepast en commercieel onlogisch” is. Bovendien zegt Netease dat Activision Blizzard “eindeloze en exorbitante eisen stelt, gratis spins doet en geniet van alle voordelen zonder verantwoordelijkheden.”

In een reactie geplaatst door ReutersBlizzard China zegt “het is jammer dat NetEase niet bereid is om onze gameservices met nog eens zes maanden te verlengen op basis van bestaande voorwaarden terwijl we op zoek zijn naar een nieuwe partner.”

Vorige week, regie bij Proletariat, de studio van Activision Blizzard die World of Warcraft mede ontwikkelt, weigerde vrijwillig een voorgestelde vakbond te erkennenbewerend dat een stemming om zich te verenigen, georganiseerd door de National Labour Relations Board, “de eerlijkste optie” zou zijn.

Microsoft’s voorgestelde overname van Activision Blizzard stuit op tegenstand van beide Federale Handelscommissie en een toegewijde groep Call of Duty-spelersdie geloven dat de deal van $ 69 miljard de antitrustwetten zou schenden.