Landen hadden moeite om overeenstemming te bereiken tijdens de COP27-klimaatbesprekingen in Egypte, waarbij sommigen dreigden weg te lopen als de onderhandelaars geen vooruitgang boekten bij het aanpakken van klimaatverandering.

Nu de besprekingen al in overuren zijn, zeiden functionarissen van de 27 landen tellende Europese Unie zaterdag dat ze zich zorgen maakten over een gebrek aan vooruitgang van de ene op de andere dag – en zelfs over de mogelijkheid van een terugdraaiing door delen ervan. het COP26 klimaatakkoord overeengekomen in Glasgow, Schotland, vorig jaar.

“We moeten vooruit, niet achteruit en zo [EU] ministers … zijn bereid om te vertrekken als we geen uitkomst krijgen die recht doet aan wat de wereld verwacht – dat we iets doen aan deze klimaatcrisis”, zegt Frans Timmermans, hoofd klimaatbeleid bij de EU.

Hij sprak met journalisten aan de zijlijn van de top en riep de andere partijen bij de onderhandelingen op om hun inspanningen te wisselen om tot een overeenkomst te komen, met name over de kwestie van de financiering van de armste landen die getroffen zijn door klimaatrampen.

“Wij geloven dat een positief resultaat vandaag nog steeds binnen handbereik is. Maar we maken ons zorgen over sommige dingen die we de afgelopen, laten we zeggen, 12 uur hebben gezien en gehoord”, zei hij.

“We hebben liever geen beslissing dan een slechte beslissing.”

“Totaal onbevredigend”

Sameh Shoukry, voorzitter van de COP27-klimaattop, zei tegen de bijna 200 landen die in Egypte bijeen waren om “de gelegenheid aan te grijpen”, aangezien het succes van de conferentie op het spel stond.

Een dag nadat de top zou eindigen, voegde Shoukry eraan toe dat hij wist dat er veel “ontevredenheid” was onder alle partijen, maar hij riep de naties op vastberadenheid te tonen om consensus te bereiken.

De Nieuw-Zeelandse minister van Klimaat zei dat een door het voorzitterschap verspreid conceptdocument “door zowat iedereen behoorlijk slecht werd ontvangen”, eraan toevoegend dat de delegaties aan een nieuwe gespreksronde begonnen.

In een gesprek met verslaggevers noemde James Shaw het project “totaal onbevredigend”.

Hij voegde eraan toe dat het voorstel “echt de hoop opgeeft om 1,5 te halen [degrees Celsius; 2.7 degrees Fahrenheit]”, verwijzend naar de opwarmingslimiet die is overeengekomen tijdens de Akkoord van Parijs in 2015.

Shoukry zei: “De vraag rust nu op de wil van de partijen. De [draft] de tekst houdt de 1.5 levend.

De Duitse minister van Buitenlandse Zaken Annalena Baerbock zei dat de verantwoordelijkheid “nu bij het Egyptische COP-voorzitterschap ligt”.

De Europese Unie had van de ene op de andere dag duidelijk gemaakt “we zullen hier geen document ondertekenen dat aanzienlijk afwijkt van het traject van 1,5 graden, dat het doel van 1,5 graden zou begraven”, zei Baerbock.

“Als deze klimaatconferenties ons zouden tegenhouden, hadden we niet hierheen hoeven reizen”, zei ze.

Een ambtenaar die namens de Afrikaanse groep onderhandelaars sprak, zei weinig van de onderhandelingen af ​​te weten.

“We horen steeds over nachtelijke nevenbijeenkomsten om de impasse te doorbreken, maar we zijn er niet bij betrokken geweest en wachten af ​​wat ze bedenken voordat we beslissen”, zeiden ze.

“Vechten voor een goede planeet”

Ook groeide de frustratie onder de onderhandelaars over de manier waarop het Egyptische voorzitterschap de besprekingen leidde. Sommigen betreurden een gebrek aan transparantie in de raadplegingen, terwijl anderen zeiden dat het proces onvoorspelbaar was in vergelijking met eerdere gesprekken.

De bijeenkomst die bekend staat als COP27 begon twee weken geleden en zou op vrijdag eindigen, maar zal naar verwachting het hele weekend duren.

Veel van de meer dan 40.000 aanwezigen verlieten de stad en arbeiders begonnen de uitgestrekte paviljoens van het uitgestrekte conferentiegebied in te pakken.

In het Jeugdpaviljoen, een ontmoetingsplaats voor jonge activisten, lag een stapel handgeschreven ansichtkaarten van kinderen aan onderhandelaars op een tafel, wat misschien een passende metafoor was voor de stand van zaken terwijl de besprekingen weinig voortgang boekten.

“Beste COP27-onderhandelaars”, staat er op een kaartje. “Bedankt dat je dit jaar naar COP27 bent gegaan. Ik hoop dat je er deze keer meer kunt brengen. Vergeet niet om het op 1,5 te houden, grote hittegolven te hebben dit jaar en te blijven vechten voor een goede planeet.”