President Gustavo Petro kondigt een staakt-het-vuren aan met de vijf grootste gewapende groepen om vredesbesprekingen te ondersteunen.

De Colombiaanse regering heeft ingestemd met een staakt-het-vuren van zes maanden met de vijf grootste gewapende groepen die in het land actief zijn, zo maakte president Gustavo Petro op oudejaarsavond bekend.

Petro, de eerste linkse president van het land, heeft beloofd een einde te maken aan het interne conflict in de Andes, dat bijna zes decennia heeft geduurd en tussen 1985 en 2018 aan minstens 450.000 mensen het leven heeft gekost.

“Dit is een gedurfde stap”, schreef Petro op Twitter. “Het bilaterale staakt-het-vuren verplicht de gewapende organisaties en de staat om het te respecteren. Er komt een nationaal en internationaal verificatiemechanisme.

Onder de groepen bevinden zich de linkse gewapende groepering het Nationale Bevrijdingsleger (ELN) en splintergroepen onder leiding van voormalige leden van de nu gedemobiliseerde Revolutionaire Strijdkrachten van Colombia (FARC), Segunda Marquetalia en Estado Mayor Central.

De wapenstilstand was het belangrijkste doel van Petro’s “totale vrede”-beleid, gericht op het beëindigen van het gewapende conflict in het land, dat voortduurt ondanks de ontbinding van de FARC in 2017.

Volgens het Instituut voor Ontwikkelings- en Vredesstudies (Indepaz), een onafhankelijke denktank, zijn gewapende groepen die nog steeds actief zijn in Colombia, ‘s werelds grootste cocaïneproducent, verwikkeld in dodelijke geschillen over de inkomsten uit de drugshandel en andere illegale activiteiten.

Ondanks de inspanningen van de overheid om onderhandelen met de verschillende Colombiaanse gewapende groepen, waaronder in totaal meer dan 10.000 strijders, is het er tot nu toe niet in geslaagd bevatten de spiraal van geweld die het land overspoelt. Indepaz registreerde vorig jaar bijna 100 bloedbaden.

De ELN, de laatste erkende rebellengroepering in het land, onderhandelt sinds november met de regering.

Segunda Marquetalia en Estado Mayor Central – splinterfracties van de FARC die braken met het vredespact van 2016 – hebben afzonderlijke gesprekken gevoerd met de regering.

AGC, de grootste drugsbende van het land, bestaat uit de overblijfselen van extreemrechtse paramilitairen die begin jaren 2000 demobiliseerden.

De regering biedt de groepen “welwillende juridische behandeling” voor gewapende actoren “in ruil voor de teruggave van activa, de ontmanteling van deze organisaties en de mogelijkheid dat ze stoppen met het uitoefenen van deze illegale economieën”, zei senator Ivan Cepeda onlangs. vertelde het persbureau AFP.

Sommige dissidenten weigerden zes jaar geleden naast hun FARC-kameraden de wapens neer te leggen toen de angstaanjagende rebellengroep de overeenkomst met Bogota ondertekende om een ​​einde te maken aan meer dan vijf decennia van conflict.

Colombia heeft meer dan 50 jaar geleden onder een gewapend conflict tussen de staat en verschillende groepen linkse strijders, rechtse paramilitairen en drugshandelaren. Volgens Indepaz zijn er momenteel zo’n 90 politieke en criminele groepen actief in het land.