Het massale proces tegen Cambodjaanse oppositieleiders en aanhangers resulteert in schuldigverklaringen voor op één na alle beklaagden.

Zesendertig leiders en activisten van oppositiepartijen zijn in Cambodja veroordeeld wegens samenzwering omdat ze verbannen leden van de oppositiebeweging zouden hebben geholpen bij hun terugkeer naar het land.

In het laatste massaproces tegen tegenstanders van de autoritaire premier Hun Sen van Cambodja, oppositieleider Sam Rainsy en verschillende voormalige hooggeplaatste leden van zijn partij, evenals aanhangers van de nu verboden partij Cambodja Nationale Reddingspartij (CNRP)werden donderdag door de gemeentelijke rechtbank van Phnom Penh schuldig bevonden, zei de lokale mensenrechtenorganisatie Licadho.

Minstens 33 van de veroordeelden, van wie velen in ballingschap leefden nadat ze naar het buitenland waren gevlucht, werden bij verstek berecht en er werden arrestatiebevelen uitgevaardigd. Slechts één beklaagde werd vrijgesproken.

“De politieke activisten werden veroordeeld op basis van hun Facebook-berichten en opgenomen privételefoontjes”, zei Licadho in een verklaring.

De beschuldigingen van samenzwering hebben betrekking op vermeende pogingen van de beklaagden om oppositieleiders, waaronder CNRP-plaatsvervangend leider Mu Sochua, te helpen terugkeren naar Cambodja in 2021 om als beklaagden te verschijnen in een eerder massaproces.

Volgens Licadho kon Mu Sochua niet terugkeren uit ballingschap nadat de regering zijn Cambodjaanse paspoort had ingetrokken en weigerde hem een ​​inreisvisum te geven.

Donderdag straffen variërend van vijf tot zeven jaarvolgens Licadho, en was de laatste massaal proces gericht op tientallen parlementsleden van de oppositie en aanhangers in Cambodja.

De “uitspraak van de rechtbank is de vierde uitspraak in vijf massaprocessen die sinds november 2020 zijn aangespannen tegen in totaal 158 voormalige CNRP-leiders en aanhangers”, zei Licadho, eraan toevoegend dat “veel voormalige activisten in verschillende processen zijn aangeklaagd. ”.

Mensenrechtenactivisten hebben veroordeeld wat zij omschrijven als het beleid van de regerende partij militarisering van het rechtssysteem van het land.

De CNRP, nu verboden en ontbonden, was de enige legitieme oppositiepartij die een serieuze uitdaging vormde bij Hun Sen beslissing Cambodjaanse Volkspartijen zou het naar verwachting goed doen bij de nationale verkiezingen van 2018.

Na de sterke verkiezingsuitslag van de oppositie bij de lokale verkiezingen van 2017, ontketende de regering hardhandig optreden waarbij onafhankelijke mediaorganisaties werden gesloten, journalisten werden gearresteerd en de oppositiepartij en haar leden werden geschorst.

Cambodja – dat sinds 2018 wordt geregeerd door een eenpartijstaat – wordt sinds 1985 geregeerd door Hun Sen, waarmee hij een van de langstzittende heersers ter wereld is.