Demonstranten in het agrarische centrum van de provincie Santa Cruz blokkeren snelwegen te midden van aanhoudende oproepen tot de vrijlating van Luis Fernando Camacho.

Demonstranten in de Boliviaanse provincie Santa Cruz blokkeerden snelwegen in en uit de regio terwijl de spanningen na de arrestatie van oppositieleider Luis Fernando Camacho Vorige week.

“We hebben een mandaat van onze vergadering dat niets Santa Cruz verlaat en dat is wat we gaan doen”, zei Romulo Calvo, leider van de machtige burgergroep Pro Santa Cruz, maandag over de lockdowns.

Marcelo Cruz, voorzitter van de International Heavy Transport Association van Santa Cruz, bevestigde ook dat wegen waren geblokkeerd zodat er geen vrachtwagens de provincie konden verlaten, een centrum van landbouwproductie en een conservatieve oppositie tegen de linkse regering van de president, Luis Arce.

“Geen graan, dieren of voorraden van de molens mogen Santa Cruz verlaten voor de rest van het land. De knelpunten zijn versterkt, ‘zei Cruz.

Camacho, de conservatieve gouverneur van Santa Cruz, was gearresteerd op 28 dec voor zijn vermeende rol in de politieke onrust in 2019 die resulteerde in de gedwongen afzetting van de democratisch gekozen voormalige president van Bolivia, Evo Morales.

Camacho ontkende de beschuldigingen, en zijn detentie wegens “terrorisme” leidde tot protesten en verdiepte de verdeeldheid tussen de laaglanden van Santa Cruz en de hoofdstad La Paz, die al lang botsen over politiek en overheidsgelden.

Critici beschuldigden de regering-Arce ervan de oppositie het zwijgen op te leggen.

“We zijn niet langer een rechtsstaat, we zijn een outlaw-staat”, zei Erwin Bazan van de rechtse Creemos-partij, die zei dat de aanklachten tegen Camacho politiek gemotiveerd waren.

Maar Arce-aanhangers zeiden dat de arrestatie van Camacho een stap was in de richting van verantwoording voor het geweld in 2019 waarbij minstens 37 mensen omkwamen en resulteerde in de installatie van een rechtse interim-president. Jeanine Anez.

Morales, een linkse leider en Bolivia’s eerste inheemse presidenten zijn bondgenoten beschreven de onrust als een rechtse staatsgreep en vervolgden oppositieleden die ervan werden beschuldigd aan de gebeurtenissen deel te nemen.

In juni vorig jaar was Anez veroordeeld tot 10 jaar in de gevangenis voor zijn aandeel in wat er is gebeurd.

De spanningen in Santa Cruz liepen al hoog op na een regeringsbesluit vertragen de volkstelling van het land tot 2024.

Lokale autoriteiten hadden voorspeld dat de provincie na de telling meer geld en vertegenwoordiging in het Congres zou krijgen vanwege de bevolkingsgroei.

Santa Cruz is de belangrijkste producent van landbouwproducten in het land, zoals sojabonen, suikerriet, tarwe, rijst, maïs en vee, en experts zeiden dat de productiviteit van de regio zou kunnen worden onderdrukt door de onrust en wegversperringen.

“Santa Cruz is het economische bolwerk van Bolivia”, zegt Gary Rodriguez, directeur-generaal van het Bolivian Foreign Trade Institute. “Al deze grote particuliere productieve inspanning is nu in gevaar.”