Na het verhogen van de rente tot het hoogste niveau in 15 jaar, zei de centrale bank voorlopig geen verdere verhogingen door te voeren.

De Bank of Canada verhoogde woensdag haar benchmarkrente tot 4,5%, het hoogste niveau in 15 jaar, en werd de eerste grote centrale bank die de wereldwijde inflatie bestreed en zei dat ze verdere verhogingen voorlopig waarschijnlijk zou uitstellen.

De stijging met 25 basispunten was in lijn met de verwachtingen van analisten. De bank verhoogde de rente in een recordtempo van 425 basispunten in 10 maanden om de inflatie in toom te houden, die piekte op 8,1% en vertraagde tot 6,3% in december, nog steeds meer dan drie keer de doelstelling van 2% van de bank.

Bestuursleden “hebben duidelijk genoeg vertrouwen dat de huidige verkrapping de economie al vertraagt, zodat ze er zeker van zijn dat ze in de meeste scenario’s de rente niet verder hoeven te verhogen”, aldus Andrew Kelvin, hoofdstrateeg voor Canada bij TD Securities. .

De groei zal dit jaar sterker zijn dan verwacht in oktober, maar zal naar verwachting in de eerste helft van het jaar stagneren, aldus de bank in haar driemaandelijkse Monetary Policy Report (MPR), waarin nieuwe prognoses zijn opgenomen. De inflatie zal medio dit jaar dalen tot circa 3% en volgend jaar haar doelstelling bereiken.

“We gaan de hoek om met inflatie”, zei de gouverneur van de Bank of Canada, Tiff Macklem, tegen verslaggevers. “We zijn nog ver verwijderd van ons doel, maar recente ontwikkelingen hebben ons vertrouwen versterkt dat de inflatie aan het dalen is.”

Als de economie zich ontwikkelt zoals verwacht, verwacht de bank “de beleidsrente op het huidige niveau te houden, aangezien zij de impact van cumulatieve renteverhogingen beoordeelt”, aldus de verklaring waarin de renteverhoging werd aangekondigd.

“De Raad van Bestuur staat klaar om de beleidsrente indien nodig verder te verhogen om de inflatie terug te brengen naar de doelstelling van 2%”, aldus de verklaring.

De centrale bank zei in december dat toekomstige rentebeslissingen zouden afhangen van de gegevens, en een banenrapport over december dat eerder deze maand werd gepubliceerd, benadrukte het opwaartse risico voor de loongroei en de prijzen.

“De Bank of Canada maakt weer gebruik van forward guidance”, zegt Royce Mendes, directeur en hoofd macrostrategie bij Desjardins. “Dat garandeert waarschijnlijk een pauze in de cyclus van renteverhogingen voor in ieder geval de komende paar maanden.”

Met stijgende voedsel- en huisvestingskosten die nog steeds wegen op huishoudens en de totale inflatie nog steeds hoog, zei de bank in haar RPM dat “de CPI-inflatie over drie maanden is gedaald tot ongeveer 3,5%, wat duidt op een aanzienlijke vertraging van de inflatie in de komende maanden.”