Alberto Fernandez noemt de beslissing om het conservatieve Buenos Aires meer geld te geven “oneerlijk”, maar komt terug op zijn standpunt van vorige week.

president van Argentinië, Albert Fernandezzegt dat hij een “oneerlijke” uitspraak van het Hooggerechtshof zal accepteren die meer overheidsfinanciering voor de hoofdstad Buenos Aires terugdraait, waarmee hij zijn belofte van vorige week om de uitspraak van de rechtbank aan te vechten, terugdraait.

Fernandez bekrachtigde de beslissing van het Hooggerechtshof in een Twitter-bericht op maandag en schreef: “Gerechtelijke beslissingen zijn bindend, zelfs als ze nadelig en oneerlijk worden bevonden.”

De centrumlinkse politicus lokte een terugslag uit en veroorzaakte een juridische crisis nadat hij donderdag had aangekondigd dat hij het besluit zou afwijzen. Fernandez had de beslissing van de rechtbank als politiek gemotiveerd bestempeld en voerde aan dat het andere provincies zou schaden.

Argentinië zal in 2023 algemene verkiezingen houden, wanneer het presidentschap en de controle van het Congres voor het oprapen liggen.

De rechtbank had op 21 december geoordeeld dat het deel van de federale financiering dat aan Buenos Aires wordt uitgekeerd, moet worden verhoogd van 1,4% naar 2,95%, het niveau van de financiering dat het ontving vóór de bezuinigingen van de regering in 2020 tijdens de Covid-19-pandemie.

Buenos Aires is de rijkste en dichtstbevolkte regio van het land en de conservatieve burgemeester van de hoofdstad, Horacio Rodriguez Larreta, had opgeroepen tot herstel van de eerdere financieringsniveaus. Hij wordt beschouwd als een potentiële kandidaat voor de presidentsverkiezingen van 2023.

Fernandez bekritiseerde de beslissing van de rechtbank als “ongekend, ongerijmd en niet afdwingbaar”. Hij beloofde een vernietiging van de beslissing te zoeken, wat critici ertoe bracht hem te beschuldigen van het aanvechten van de onafhankelijkheid van de rechterlijke macht.

“De president heeft besloten de grondwettelijke orde te schenden, de rechtsstaat volledig te schenden en de democratie aan te vallen”, reageerde Rodriguez Larreta.

Sommige politici, waaronder de provinciegouverneur van Buenos Aires, Axel Kicillof, een lid van de Justitiële Partij van Fernandez, kozen echter de kant van de president. Kicillof zei dat het onder de huidige omstandigheden “onmogelijk is om aan de maatregel van het Hooggerechtshof te voldoen”.

“Er zijn al 18 gouverneurs die de partijdige beslissing van het Hooggerechtshof ten gunste van het hoofd van het stadsbestuur tegen alle provincies aan de kaak stellen”, zei Kicillof.

Fernandez, die zijn populariteit heeft zien kelderen en wiens regeringscoalitie vorig jaar zwaar werd verslagen bij tussentijdse congresverkiezingen, heeft recentelijk te maken gehad met andere uitdagingen voor zijn regering. De spanningen tussen Fernandez en het Hooggerechtshof liepen slechts twee weken op na een federale rechtbank veroordeelde vice-president Cristina Fernandez de Kirchner in een spraakmakende corruptiezaak.

Aanklagers zeiden dat de vice-president deelnam aan een regeling om openbare werken aan een vriend van de familie toe te kennen. Kirchner verwierp de beweringen als vals en noemde ze een “geënsceneerde fabel”.

Kirchner werd veroordeeld tot zes jaar gevangenisstraf en een verbod om een ​​openbaar ambt te bekleden. Er wordt echter van haar verwacht dat ze in beroep gaat tegen de beslissing en het is onwaarschijnlijk dat ze binnenkort de gevangenis zal uitzitten vanwege de immuniteit van de overheid.

De beschuldiging van Kirchner, wiens aanhangers massaal de straat op gingen na een moordpoging tegen het in september, benadrukte de verdeeldheid in Argentinië, aangezien het wordt geconfronteerd met een economische crisis en hoge inflatie.

De zaak zou ook een schaduw kunnen werpen over de regering-Fernandez, aangezien de president bij de algemene verkiezingen van 2023 te maken krijgt met conservatieve oppositie.