Een overlevende van de massale schietpartij vorige week in een Walmart-winkel in de Amerikaanse staat Virginia heeft het bedrijf aangeklaagd, omdat zij en andere werknemers Walmart-management hadden getipt over de aanvaller, maar dat er niets was gedaan.

Donya Prioleau, die dinsdag een rechtszaak van $ 50 miljoen aanspande bij de staatsrechtbank van Virginia, zei dat ze als nachtploeg werkte bij Andre Bing, de man die ervan wordt beschuldigd het doden van zes collega’s op 22 november nadat hij het vuur had geopend in een Walmart-pauzeruimte in Chesapeake voordat hij zelfmoord pleegde.

De rechtszaak beweert dat Prioleau leed aan een posttraumatische stressstoornis, inclusief fysieke en emotionele problemen, nadat hij getuige was geweest van de razernij. Het bevat ook een lange lijst met verontrustende signalen die door de spits werden weergegeven en waarvan de managers volgens Prioleau niet op de hoogte waren.

“Kogels floot door het gezicht en de linkerkant van aanklager Donya Prioleau, miste haar ternauwernood”, luidt de rechtszaak. “Ze zag verschillende van haar collega’s aan weerszijden van haar op brute wijze worden vermoord.”

Zes mensen raakten ook gewond bij de aanval, waardoor de roep om strengere wapenbeheersingsregels in de Verenigde Staten, waar dit jaar tot nu toe meer dan 600 massale schietpartijen zijn geregistreerd, hernieuwde volgens Gun Violence Archive, een non-profitorganisatie.

Walmart, met het hoofdkantoor in Bentonville, Arkansas, zei in een verklaring dat het de klacht van Prioleau aan het beoordelen was en zou reageren “indien nodig bij de rechtbank”.

“De hele Walmart-familie is diepbedroefd over het verlies van onze gewaardeerde teamleden”, aldus het bedrijf. “Onze diepste condoleances gaan uit naar onze medewerkers en alle betrokkenen, ook degenen die gewond zijn geraakt. We zijn gericht op het ondersteunen van al onze medewerkers met zinvolle middelen, waaronder begeleiding. »

De rechtszaak beweert dat Bing “een persoonlijke vendetta had tegen verschillende Walmart-medewerkers en een ‘hitlijst’ van potentiële doelen bijhield voorafgaand aan de schietpartij, die afgelopen dinsdag net na 22.00 uur lokale tijd (0300 GMT) plaatsvond. , vóór de Thanksgiving-feestdag. in de Verenigde Staten.

Dagen na de aanval gaven de autoriteiten van Chesapeake een document vrij van de telefoon van Bing met het label “overlijdensbrief” en onthulden de klachten van de 31-jarige dat collega’s hem verbannen en tegengewerkt hadden.

“Ik ben lastiggevallen door idioten met een lage intelligentie en een gebrek aan wijsheid”, schreef Bing, terwijl hij zijn collega’s ervan beschuldigde hem voor de gek te houden en hem “slechte glimlachen” te bezorgen.

Toen een collega hem probeerde “van de hand te doen”, zei Bing dat hij “hekelde”. De memo, gepost met namen die op vrijdag zijn geredigeerd, lijkt een aantal werknemers te identificeren die Bing de schuld gaf van zijn problemen, evenals een andere die hij wilde “sparen”.

De rechtszaak van dinsdag beweert dat het management van Walmart op de hoogte was of had moeten zijn van het verontrustende gedrag van Bing, waarbij verschillende voorbeelden van alarmerend gedrag werden opgesomd.

“Voor de schietpartij vroeg meneer Bing herhaaldelijk aan zijn collega’s of ze hun actieve schuttersopleiding hadden gevolgd”, zei hij. “Toen collega’s antwoordden dat ze dat wel hadden gedaan, glimlachte meneer Bing alleen maar en liep hij weg zonder iets te zeggen.”

Bing “maakte opmerkingen tegen andere Walmart-medewerkers en -managers waarin hij suggereerde dat hij gewelddadig zou zijn als hij werd ontslagen of gestraft”, aldus de bewering, die ook stelt dat Bing “voorafgaand aan de schietpartij gestraft was, waardoor zijn voorspelbare gewelddadige explosie terugkeerde”.

In een ander geval beweert de rechtszaak dat Bing tegen zijn collega’s zei “hij reed over een schildpad met een grasmaaier om hem te zien”. [guts] spray, waardoor hij honger kreeg en hem aan ramennoedels deed denken.

Bing is eerder gestraft voor wangedrag en intimidatie door werknemers, maar Walmart “bleef hem nog steeds in dienst”, aldus de rechtszaak.

Prioleau had een formele klacht ingediend op een Walmart Global Ethics Statement Form waarin stond dat Bing “bizarre en ongepaste opmerkingen had gemaakt over de leeftijd van mevrouw Prioleau”, aldus de rechtszaak. Bing zei naar verluidt tegen hem: ‘Loopt je klok niet? Moet je geen kinderen krijgen?

Prioleau klaagde ook dat Bing haar lastig viel omdat ze ‘arm en klein’ was, aldus de rechtszaak. Het geeft aan dat ze Walmart ook heeft geïnformeerd dat Bing haar in haar adem een ​​”bitch” noemde.

In september uitte de moeder van Prioleau haar bezorgdheid bij een Walmart-functionaris over de veiligheid van haar dochter “omdat het leek alsof hun zorgen in dovemansoren waren gericht”.

De manager zei “er was niets tegen meneer Bing te doen omdat hij geliefd was bij het management”, aldus de rechtszaak.