De managers van de Proletariat-studio, eigendom van Activision Blizzard, die de MMORPG’s raakte World of Warcraft, weigerde vrijwillig een nieuwe vakbond te erkennen. In plaats daarvan dringen ze erop aan dat werknemers moeten deelnemen aan een formeel stemproces met de National Labour Relations Board (NLRB) om erkend te worden. Dit volgt Call of Duty mede-ontwikkelaar Raven Software en Diablo 2 Resurrected Blizzard studio Albany, beide eigendom van Activision Blizzard, die ook vrijwillige vakbondserkenning werd ontzegd, maar erin slaagden zich te organiseren na een NLRB-stemming.

Volgens de Amerikaanse arbeidswetten heeft een werkgever, als een meerderheid van de werknemers binnen de onderhandelingseenheid van een voorgestelde vakbond een kaart tekent die instemt met de oprichting van een vakbond, de optie om die vakbond vrijwillig te erkennen. Dat is wat er eerder in januari gebeurde toen Microsoft vrijwillig een vakbond erkende voor kwaliteitsborgingswerkers bij ZeniMax Media – het moederbedrijf van Fallout en Starfield-ontwikkelaar Bethesda, dat Microsoft in 2020 met succes kocht.

In een verklaring die is vrijgegeven als onderdeel van de Campaign to Organize Digital Employees, zegt de Alliance of Proletarian Workers, die campagne voert om een ​​vakbond in de studio te vormen, dat “de leiding van het proletariaat en het senior management van Activision onze eisen om te praten hebben afgewezen over neutraliteit en dwingen ons om NLRB-verkiezingen door te voeren, ook al heeft een overgrote meerderheid van onze onderhandelingseenheid vakbondskaarten ondertekend. Activision en zoveel anderen”, en dat “we zelf kunnen beslissen of we een vakbond willen. We hebben de hulp van het management niet nodig.

De Alliantie ga door: “We hebben respect en neutraliteit nodig en verdienen dat ook. We willen het juiste doen voor ons team en zonder conflicten samenwerken met het management. Een verklaring ondertekend door het “Proletariaat Leadership Team”, zegt echter dat vakbondsvorming bij een NLRB-stemming “de eerlijkste optie” is.

“We begrijpen dat veel van onze medewerkers liever anoniem stemmen”, aldus de verklaring. gezegd. “Daartoe hebben we eerder vandaag ons formele standpunt ingediend bij de National Labour Relations Board en verzocht om een ​​anoniem stemproces.

“Behalve dat het de eerlijkste optie is, biedt het medewerkers ook de mogelijkheid om alle informatie en verschillende standpunten te krijgen. Dit is een belangrijke beslissing, iedereen verdient wat tijd om het te verwerken en de mogelijke gevolgen ervan beter te begrijpen.

De verklaring zegt ook dat de leiding van het proletariaat “pro-werker is en altijd is geweest” en “zich inzet voor vrijwillige open discussies met teamleden over wat er aan de hand is”.

In mei 2022, QA-functionarissen bij Raven Software, dat Call of Duty mede ontwikkelt, met succes verenigd na een stemming door de NLRB. QA-medewerkers bij Blizzard Albany, de studio achter Diablo 2 Resurrected, stemden in december ook voor vakbondslidmaatschap hekelt de “vijandigheid” van Activision-Blizzard.

In beide gevallen verzette Activision-Blizzard zich tegen de stemming, met het argument dat alle werknemers van de respectievelijke studio’s, niet alleen degenen op het gebied van kwaliteitsborging, zouden moeten deelnemen; in beide gevallen wees de NLRB de beweringen van Activision-Blizzard af.

Na de vrijwillige erkenning van de vakbond van kwaliteitsborgingswerkers bij ZeniMax, gaat Microsoft nog steeds door met zijn plan om Activision-Blizzard te kopen voor $ 69 miljard, ondanks claims van de Federale Handelscommissie en Call of Duty-spelers dat het antitrustwetten kan schenden en kan leiden tot verminderde concurrentie in de kansspelindustrie.